Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 501-520 of 676
-
Specialpedagogers stöd till pedagoger i interkulturellt arbete
(2016)Abstract Examensarbete: 15 hp Kurs: Specialpedagogiska programmet SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2016 Handledare: Thomas Barow Examinator: Eva Gannerud Kod: VT16-2910-106-SPP610 Nyckelord: Specialpedagog, ... -
Roller och mekanismer för skolutveckling. En fallstudie av erfarenheter på två skolor.
(2016)Nyckelord: skolutveckling, specialpedagog, generativa mekanismer, kapacitetsupplevelse, meningsskapande Abstract Syfte: Studiens syfte har varit att dels undersöka hur rektorer, förstelärare och medarbetare i elevhälsan ... -
Specialpedagogiska insatser inom svensk hörselhabilitering för barn och ungdom. En intervjustudie om några specialpedagogers erfarenheter av sin yrkesprofession.
(2016)Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilken yrkesroll specialpedagoger inom hörselhabilitering för barn och ungdom har samt att dokumentera specialpedagogernas beprövade erfarenhet avseende deras ... -
Vem ser ett bortvalt barn? En intervjustudie med några specialpedagoger och förskollärare
(2016)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Eva Gannerud Examinator: Ernst Thoutenhoofd Kod: VT16-2910-081-SPP610 Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, ... -
Att organisera ett hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete i praktiken.
(2016)Nyckelord: elevhälsa, organisation, hälsofrämjande, förebyggande Abstract 15 hp Specialpedagogiska programmet Avancerad nivå Vt 2016 Eva Hjörne Inger Berndtsson VT 16-2910-042-SPP610 elevhälsa, organisation, hälsofrämjande, ... -
Samarbetets möjligheter och svårigheter. Fritidspedagogers, specialpedagogers och rektorers syn på samarbetet kring elever i behov av stöd på fritidshemmet
(2016)Syfte: Studiens syfte är att studera vilka uppfattningar fritidspedagoger, specialpedagoger och rektorer har kring arbetet med elever i behov av stöd på fritidshemmet. Det finns inte mycket forskning inom det här området, ... -
Lärares uppfattningar om arbetet med nyanlända elevers språkutveckling
(2016)Syfte: Syftet är att undersöka hur lärare som har direktplacerade nyanlända elever i sina klasser resonerar om dessa elevers lärande med ett särskilt fokus på språkutveckling. Metod: Studien har en kvalitativ ansats och ... -
”Digitala verktyg. Fyra lärares resonemang kring användandet av digitala verktyg i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter.”
(2016)Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare, med undervisning för yngre åldrar, använder samt resonerar om sin kompetens i arbetet med digitala verktyg. Syftet är också att undersöka hur lärarna resonerar kring elevernas ... -
”Den både höjer och sänker”. En kvalitativ studie om hur nio lärare i grundsärskolan ser på ”Läroplan för grundsärskolan 2011”
(2016)Syfte År 2011 fick grundsärskolan, och även grundskolan, en ny samlad läroplan. Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare i grundsärskolan såg på Läroplan för grundsärskolan 2011 (Lgrsä 11), efter att ha ... -
”-Delaktighet gör att du lär dig och får intresse!” En etnografisk studie kring delaktighet i matematikundervisningen
(2016)Nyckelord: Delaktighet, dilemma, inkludering, matematikundervisning, perspektiv, samspel och kommunikation. Abstract Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur två matematiklärare bemöter de dilemman som uppstår kring ... -
Jakten på entreprenörskap. En studie om begreppet entreprenörskap i LGY 11.
(2016)Syftet med uppsatsen är att kritiskt studera hur begreppet ’entreprenörskap’ används i Lgy 11. Detta anses framförallt intressant givet å ena sidan begreppets ekonomiska konnotationer, å andra sidan begreppets – väl i ... -
Språkeleven som kunde tala med texter. En studie om skönlitteratur som redskap för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel i spanska 3
(2016)I denna uppsats undersöker jag hur användningen av skönlitteratur visar sig relevant – eller inte – för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel för Spanska 3. Mitt huvudsyfte är tvådelat. Dels vill jag beskriva och ... -
Är det förstått? En studie om hur gymnasieelever med annat modersmål förstår muntliga genomgångar.
(2016)Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som hindrar elever med annat modersmål än svenska att förstå läraren vid muntliga genomgångar i klassrummet, och hur väl lärare är medvetna om dessa problem. Detta ... -
Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? – En jämförande analys av läromedel i kemi
(2016)Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? –En jämförande analys av läromedel i kemi. Författare: Denise Brodin Termin och år: Vt 2016 Kursansvarig ... -
”Ja, men hur känns det? Och spela – är det kul?”. Scenskräck hos den improviserande musikstudenten – relevanta faktorer
(2016)Abstract Introduktion Scenskräck är begränsande för den improviserande musikeleven. Studiens syfte är att presentera hur sång- och instrumentalpedagoger hanterar den improviserande musikstudentens rädsla under ... -
Ordens betydelse i religionskunskapens ämnesspråk – Analys av vokabulär i gymnasiets lärobokstexter och styrdokument i religionskunskap utifrån frekvens och läsbarhet
(2016)Abstract Målet med uppsatsen är att undersöka vilka ord som är vanliga i religionskunskapens ämnesspråk i undervisningen på gymnasiet genom att analysera de två främsta texterna som innehåller ämnesspråk - lärobokstexter ... -
Är lättlästa läroböcker verkligen lättare att läsa? En textanalys av lättlästa läromedel i NO-ämnet för åk 7-9.
(2016)Samhället förändras, och det gör även våra läsvanor. Ett snabbare informationssamhälle ställer stora krav på sina medborgare som blir vana vid korta, snabba texter. Skolan arbetar med att anpassa undervisningen så att alla ... -
Skrivpedagogik i läroböcker. En kvantitativ innehållsanalys av läroböcker för Svenska 1 på gymnasiet.
(2016)I denna uppsats undersöker jag förekomsten av vilka skrivpedagogiska diskurser som uppgifter och övningar i läroböcker i Svenska 1 på gymnasiet kan kopplas till. Mitt huvudsyfte är att att undersöka vilka möjligheter som ...