Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Visas titlar 1-20 av 290
-
UTANFÖR RAMEN - En kvalitativ analys på ett konstnärligt arbete om maktrelationer mellan lärare och elever i skolan
(2022-12-14)Syfte Syftet är att utifrån erfarenheterna av min konstnärliga gestaltning och litteraturstudie undersöka hur eventuella maktrelationer mellan lärare och elever kommer till uttryck. Vad händer i klassrummet med hänsyn ... -
Using Literature to Teach Social Justice: A Literature Review
(2022-11-30)Teachers may choose to teach about social justice for many different reasons. Some of these reasons are required by syllabi and some are by teachers’ own initiative. This literature review analyses and compiles 15 academic ... -
The Effects of Different Assessment Methods on EFL-Students’ Speaking Performance. A Literature Review
(2022-11-30)Nowadays, it can be argued that it is becoming increasingly more important to be proficient in speaking the English language due to globalization. Examining teaching and assessment of oral proficiency is therefore important ... -
Phasen bei dem Erwerb von Verbalflexion beim DaF-Lernen. Wie sieht die Erwerbsreihenfolge aus und was bedeutet sie für den schwedischen DaF-Unterricht?
(2022-10-04)Acquisitional Phases for the Learning of Verb Inflection in German as a Foreign Language – What is the acquisitional order and what does it mean for teaching German as a foreign language in Sweden? In this literature ... -
A Literature Review of the Barriers and Attitudes Towards ICT Integration in the EFL Classroom
(2022-08-03)The use of information and communication technology (ICT) has become more widespread in all areas of the world which has made it more relevant to use ICT in schools as well. Therefore, it is important to understand what ... -
Los efectos del uso de aplicaciones de ludificación como herramientas digitales en las clases de ELE. Una revisión literaria
(2022-08-03)¿Es posible aumentar tu vocabulario usando aplicaciones de ludificación como herramientas digitales? Esta revisión literaria se basa en lo dicho por los estudios sobre los efectos de implementar aplicaciones de ludificación ... -
Grammar Teaching Beliefs and Practices Among EFL Teachers. A Literature Review
(2022-08-03)This review focuses on grammar teaching beliefs and practices among EFL teachers, specifically those teaching at the high school level. The aim of the review is to achieve an updated understanding of the relationship between ... -
Mehrsprachigkeit im DaF-Unterricht in Schweden. Translanguaging als pädagogisches Werkzeug
(2022-05-16)Während der letzten Jahre hat die kulturelle und sprachliche Vielfalt in Schwedens Klassenzimmern stetig zugenommen. Als Konsequenz daraus bringen viele Schüler*innen mehrsprachige Ressourcen in den Unterricht der modernen ... -
La literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literaria
(2022-05-10)Kan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett ... -
The Effects of Videos and Digital Storytelling on Learner Motivation in the EFL Classroom: A Literature Review
(2022-04-25)This literature review presents and discusses two CALL-methods, namely the use of videos and digital storytelling in the EFL-classroom, and their effects on students’ motivation to learn English as a foreign language. Due ... -
Oro i klassrummet vid modersmålsundervisning: former och konsekvenser
(2021-11-12)Denna studie syftar till att undersöka på vilka sätt modersmålslärare och en enhetschef samt elever upplever svårigheter när det finns olika typer av oro i klassrummet och brist på arbetsro under lektionerna på högstadiet. ... -
A CORPUS-VOCABULARY ANALYSIS OF GRADE 9 ENGLISH TEXTBOOKS IN SWEDEN
(2021)Title: A Corpus-Vocabulary Analysis of Grade 9 English Textbooks in Sweden Author: Dianne Valize Garcia Supervisor: Vi Thanh Son Abstract: The importance of vocabulary in language acquisition is undeniable. Since textbooks ... -
Gendergleichberechtigung im DaF-Unterricht. Bildung für nachhaltige Gleichberechtigung
(2021)Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es zu untersuchen, wie die Gendergleichberechtigungsfrage normkritisch im Deutsch als Fremdsprachenunterricht in Schweden etabliert werden kann und ob die Schuldokumente eine Unterstützung ... -
Från stum till talande - En fallstudie i musikpedagogiskt arbete med en elev med Downs syndrom
(2021)I den här uppsatsen dokumenterar och analyserar jag det pedagogiska arbetet med en elev med Downs syndrom (DS). Eleven är 17 år men kognitivt på förskolenivå. Eleven har inte haft fungerande röst eller kunnat ljuda utan ... -
Genomgångar i slöjdämnet
(2021)Denna forskningsöversikt syftar till att ringa in vad forskningen säger angående lärares kommunikation till elever i slöjdämnet, och vad som förs fram som positivt för elevernas lärande. Fokus för studien är på den primära ... -
Effects of Videos on EFL/ESL Learners' Writing Proficiency and Vocabulary Acquisition: A Literature Review
(2021)This literature review presents and discusses the effects of videos on vocabulary acquisition and writing skills in the EFL/ESL classroom, as shown in research published in the last decade. Due to the growing interest in ... -
Gendergleichberechtigung im DaF-Unterricht. Bildung für nachhaltige Gleichberechtigung
(2021-08-30)Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es zu untersuchen, wie die Gendergleichberechtigungsfrage normkritisch im Deutsch als Fremdsprachenunterricht in Schweden etabliert werden kann und ob die Schuldokumente eine Unterstützung ... -
Die Wahl eines DaF-Lehrbuchs in Schweden. Eine Literaturstudie zu möglichen Auswahlkriterien
(2021-08-30)Das Lehrbuch macht einen großen Teil des Deutsch als Fremdsprachenunterrichts aus und trägt beträchtlich zum Input von Deutsch bei, den die Lernenden im Unterricht bekommen. In dieser Literaturübersicht wird untersucht, ... -
Varför vill män inte sy?
(2020)I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer för hur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönster som begränsar elevernas ... -
Känslor i slöjden, är det ok?
(2020)Abstract Skolans mål är att väcka elevernas livslånga lust att lära. Förutsättningen för det är att lärarna har den kunskap som behövs, både ämnesrelaterat och kunskap om själva lärandet hos eleven. Ämnet slöjd är enligt ...