Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Now showing items 101-120 of 290
-
"De är inte svenskar och det måste vi komma ihåg". En studie om lärares sätt att förhålla sig till sex-och samlevnadsundervisning där nyanlända elever
(2017)Abstrakt I och med att antalet flyktingar som kom till Sverige ökade markant 2015 har en hel del nyanlända elever börjat i svenska skolor. Den här studiens syfte är att ta reda på hur lärare beskriver sex- och ... -
Läroplanen som verktyg. En studie om förskolelärares uppfattningar om läroplanen.
(2017)Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i arbetet med barnen i förskolans verksamhet uttrycker att de använder läroplanen och strävansmålen. Hur tar sig läroplanen i uttryck i förskolans vardag och hur visar ... -
”Det är något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.” En studie om hur verksamma förskollärare förhåller sig till bokläsning.
(2017)Syftet med vår studie är att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till bokläsning i förskolan. Studien har två övergripande frågeställningar som behandlar bokläsningens syfte och förskollärarens förhållningssätt. ... -
AKK för barn med NPF i förskolan: Förhållningssätt hos pedagoger
(2017)Grunden till denna uppsats och den genomförda studien utgår från våra personliga intressen inom ämnet och dessutom att det finns en kunskapslucka och brist på forskning inom ämnesområdet. Syftet med denna studie var att ... -
Förskollärares förhållningssätt till naturvetenskapliga ämnen i förskoleverksamhet
(2017)Naturvetenskap i förskolan är ett ämne som finns risk att det benämns negativt bland pedagoger, vilket kan leda till att de undviker att arbeta med de naturvetenskapliga ämnena tillsammans med barngruppen. Syftet med denna ... -
Förskollärares uppfattningar om konfliktsituationer. En kvalitativ studie om förskollärares och barns positioner i konflikter
(2017)Syftet med denna studie är att synliggöra vilka uppfattningar det finns bland pedagoger i förskolan om pedagogers samt barns funktioner, roller och positioner i konfliktsituationer. Våra centrala frågeställningar är: 1. ... -
"Jag är livrädd att jag inte lärt mig": Förskollärarstudenters self-efficacy och känsla av att vara redo
(2017)Syftet med studien har varit att synliggöra hur studenter uttrycker sina upplevelser och erfarenheter kring sin studiegång vid slutet av deras utbildning i relation till Albert Banduras teori om self-efficacy. Syftet ... -
”De försvann lite i det här jag ska bara skriva ut, jag ska bara klippa klart” - En intervjustudie med 7 förskollärare om barns möjligheter tilldelaktighet i pedagogisk dokumentation
(2017)I det här examensarbetet undersöks hur förskollärare resonerar kring hur de skapar förutsättningar för barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen. De frågeställningar uppsatsen tar utgångspunkt i ... -
"Att kunna hälsa" En litteraturstudie om elever inom idrott och hälsas förståelse av hälsa
(2017)En debatt i media om ungdomar och deras hälsa har ständigt ägt rum, där skolan och framförallt ämnet idrott och hälsa har haft en viktig del i att få eleverna att reflektera kring vad en hälsosam livsstil innebär. Läroplanen ... -
Manligt och kvinnligt i årskurs 8- Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska
(2017)Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Manligt och kvinnligt i årskurs 8 - Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska English title: Masculinity and femininity in (Swedish) ... -
"Det här är en normal portion" Ätstörningsproblematik, medias påverkan och ungdomars kroppsbild ur ett normkritiskt skolperspektiv
(2017)Ätstörningar och ätstörningsproblematik är ett av de största växande psykiska problemen bland ungdomar. I den här litteraturstudien presenteras ett antal studier med fokus på symtom och faktorer som är relaterade till ... -
Formativ bedömning - ett begrepp under utveckling? En forskningsöversikt som analyserar begreppet formativ bedömning i förhållande till formativ undervisning.
(2017)Författarnas syfte med denna forskningsöversikt är att undersöka hur formativ undervisning förhåller sig till formativ bedömning. De redogör för begreppen formativ undervisning samt formativ bedömning i ett sociokulturellt ... -
Pedagogisk atmosfär och syfte med högläsning - I förskola och förskoleklass
(2017)Syftet med den här studien är att undersöka pedagogers syfte med högläsning i förskola och förskoleklass samt att undersöka vilka pedagogiska atmosfärer man kan urskilja inom verksamheten vid högläsningstillfällen. Pedagoger ... -
Fysikdemonstrationer för effektivt lärande Underhållning eller undervisning?
(2016)The education of teachers in Sweden often suggest that demonstrations should be a part of the physics subject in order to catch the students’ interest. We sought to find out if there were any effective ways of making ... -
Nu sitter vi ner! Delaktighet i samlingen.
(2017)Abstract Denna studie är baserad på barns delaktighet i förskolans samlings situationer. Studien syftar till att skapa en förståelse, kring vilka möjligheter respektive hinder pedagogerna ger barnen till att vara delaktiga ... -
Språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan: En deltagande observations- och intervjustudie om fyra förskollärares arbetssätt
(2017)Abstrakt Studiens syfte var att undersöka hur det språkutvecklande pedagogiska arbetet genomfördes för flerspråkiga barn. Frågeställningen studien utgick från var: - Hur sker det pedagogiska arbetet för att främja ... -
Lek och lärande. Samspelets betydelse i barns lekar på en Reggio Emilia förskola.
(2017)Syftet med vårt arbete har varit att observera och fördjupa oss i hur samspelet och den sociala förmågan ser ut i situationer där pedagogerna gått in och skapat grupper utifrån barn som inte brukar leka. För att samspelet ... -
Att organisera för en meningsfull högläsningssituation i förskolan. En kvalitativ studie utifrån pedagogers uttalanden.
(2017)Högläsning är frekvent förekommande i dagens förskolor, men det är oklart hur pedagoger funderar över dess betydelse för barns språkutveckling. Syftet med denna studie är därmed att undersöka hur pedagoger talar om och ... -
Synen på jämställdhet i barnböcker – utifrån förändringar i tiden
(2017)I den här uppsatsen har ett urval av den litteratur som är en del av barns vardag undersökts utifrån ett genusperspektiv. Genom intervjuer med förskollärare och barnbibliotekarie har ett urval av böcker barnen möter på ... -
La utilidad de manuales para enseñar contenidos culturales en el aula de ELE
(2017)Learning Spanish teaching manuals are often one of the first contacts with Hispanic culture for the students. Spanish is supposed to be a communicative subject, meaning that students should learn how to use the language ...