School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan: Recent submissions
Visas titlar 881-900 av 1831
-
Multivariate outbreak detection
(University of Gothenburg, 2010)On-line monitoring is needed to detect outbreaks of diseases like influenza. Surveillance is also needed for other kinds of outbreaks, in the sense of an increasing expected value after a constant period. Information on ... -
Modelling the spatial patterns of influenza incidence in Sweden
(University of Gothenburg, 2010)Information about the spatial spread of epidemics can be useful for many purposes. The spatial aspect of Swedish influenza data was analyzed with the main aim of finding patterns that could be useful for statistical ... -
Godstransportköpares attityder, värderingar, intentioner och faktiska beteende
(2010)Rapporten utgör en systematisk kunskapsöversikt beträffande svenska godstrans-portköpares attityder, värderingar, intentioner samt faktiska beteende. Utifrån de svenska un-dersökningar som genomförts de senaste tjugo åren ... -
Eating out practices among Swedish youth. Gothenburg Area Foodscapes
(2010)The aim of this field report is to show how different foodscapes map and intersect in a big city centre in order to get a grip of how youth interact with fast food in their local environment. Or, to somehow formulate the ... -
Windfall vs. Earned Money in the Laboratory: Do They Affect the Behavior of Men and Women Differently?
(2010-08)We experimentally investigate, using a dictator game, if the effects of windfall and earned endowments on behavior differ between men and women genders. In line with previous studies, we find that windfall endowments ... -
Are Most People Consequentialists?
(2010-08)Welfare economics relies on consequentialism. Whether a public action is good or bad is then determined by the consequences for people, rather than for example by the extent to which it infringes on others’ rights. Yet, ... -
Fragmentation and power in managerial work in health care
(2010-08-25) -
Veblens Theory of the Leisure Class Revisited: Implications for Optimal Income Taxation
(2010-08)Almost all previous studies on public policy under relative consumption concerns have ignored the role of leisure for status comparisons. Inspired by Veblen (1899), this paper considers a two-type optimal income tax model, ... -
Att bli kritisk. En studie av informationsprojektet "Reklamen - påverkar den mig?
(2003)Lätting är en kulturförening som engagerar unga människor i projektarbeten på specifika teman. Ett sådant projekt som löpte under vintern 2002 och våren 2003 var “Reklamen – påverkar den mig?” och handlade om reklampåverkan. ... -
Man måste veta vad som händer!" En studie av ett konsumentupplysningsprojekt för unga bosnier i Sverige
(2003)Vad behöver unga invandrare för information om det svenska konsumtionssamhället? Är det viktigt att utforma specifik information till en etnisk grupp? Vilken information är relevant och hur ska den förmedlas? Bosna Info ... -
Unga konsumenter på bostadsmarknaden
(2003)Bostadsbristen bland unga bostadskonsumenter i Göteborg är ett stort problem. Möjligheterna att nå tillträde till den överbelastade bostadsmarknaden är små. Ungdomar är en av de samhällskategorier som har allra svårast ... -
Kognitiva illusioner som lurar konsumenter
(2003)Även om konsumenter försöker fatta förnuftiga beslut genom att väga positiva mot negativa aspekter, så spelar kognitiva illusioner dem ofta ett spratt. Den psykologiska forskningen visar att kognitiva illusioner är fel ... -
Alternative modeller for forbrugerbeskyttelse af børn
(2003)Denne rapport er et forsøg på at skitsere grundlaget for en alternativ forbrugerbeskyttelse af børn. Et grundlag der tager udgangspunkt i at børn allerede lever i en forbrugskultur og det derfor ikke giver nogen mening ... -
Catwalk för direktörer. Bolagsstämman - en performativ perfomance av maskuliniteter
(2004)Rapporten ingår i projektet Den dekorerade mannen som är ett samarbete mellan etnologi och företagsekonomi om maskulinitet och mode, fi nansierat av Vetenskap srådet. Projektet undersöker män och mode i olika sociala ... -
Att göra skillnad: en studie av projektet "Konsumentupplysning - rättvis handel
(2005)Den här rapporten undersöker Röda Korsets ungdomsförbunds projekt “Konsumentupplysning – [rättvis handel]”. Det är ett projekt med två målsättningar: dels att göra ungdomar (i första hand de mellan 18-30 år) mer engagerade ... -
Vin, växthus och vänskap. Rapport 1 från projektet "Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteende hos konsumenter 55+",
(2005)Föreliggande rapport ingår i projektet Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteenden hos konsumenter 55+. Projektet är ett institutions- och fakultetsövergripande samarbete mellan forskare från etnologi, ...