Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen: Recent submissions
Visas titlar 641-660 av 845
-
Innovationskraft i svensk dagligvaruhandel
(2006)Syfte Syftet med uppsatsen är att ta reda på vad för innovationer som uppkommer inom svensk dagligvaruhandel med fokus på de största aktörerna. Således är målet att ge läsaren en förståelse för hur det innovativa arbetet ... -
Matchnings- eller sorteringsverktyg? – studie av ett bemanningsföretags systemanvändning vid rekryteri
(2006)Arbetsmarknaden genomgår ständiga förändringar. Arbetets karaktär har förändrats och människans värde i organisationerna har vuxit i betydelse samtidigt som att arbetsmarknadens struktur förvandlats. På en betydligt rörligare ... -
Corporate Social Responsibility – vilken information lämnas i årsredovisningen av företagen på Stockholmsbörsens A-lista
(2006)Problembakgrund: CSR har under de senaste åren blivit en allt viktigare del i många företag. Kraven från intressenter har ökat och en allt större diskussion förs om företags etiska och sociala ansvar. Informationen som ... -
Saab – Från move your mind till Sell some Cars? – En fallstudie av Saab automobiles strategiska position på den svenska marknaden
(2006)Bakgrund och problem: Saabs varumärke och position på den svenska marknaden har sen länge varit omdiskuterad och utan en tydlig differentiering av varumärket är det svårt att positionera sina egenskaper som billtillverkare ... -
Innovationssystemet i Göteborg - Tillväxt eller konstgjord andning?
(2006)Begreppet innovationssystem lanserades i början av 1990-talet och betraktades som en traditionell linjär innovationsmodell, där en vetenskaplig upptäckt användes och tillämpades i nya processer och produkter. Forskning ... -
Repurchasing shares synthetically using the total return swap-Swap agreements combined with a redemption program
(2006)As the direct stock buyback was legalized in year 2000, it boosted the interest for a Swedish variant invented by Handelsbanken Markets, the synthetic share repurchase, which constitutes the foundation of this report. This ... -
IFRS som beslutsunderlag för aktieinvestering – En studie av redovisningens influens på köp- och säljrekommendationer
(2006)Bakgrund och problem: Ett av IFRS-standardens syften är att i allt högre grad tillfredsställa aktieinvesterarnas behov av information som speglar företagens verkliga värde vid redovisningstillfället. De flesta investerare ... -
Skatterevision – bättre bemötande kan ge färre överklaganden
(2006)Bakgrund och problem: Under våren 2000 genomförde Skatteverket en utvärdering av 77 koncernrevisioner, som i huvudsak utförts under tiden mars 1996 till oktober 1999. Sammanlagt reviderades 503 företag. Dessa skatterevisioner ... -
Redovisningens kvalitet efter införandet av IFRS. – Vilken påverkan har de nya principerna för redovisning av goodwill?
(2006)Bakgrund och problem: 2002 togs beslutet att alla noterade företag inom EU från och med år 2005 skall upprätta koncernredovisning i enlighet med IFRS. Det huvudsakliga syftet med denna utökade harmonisering är att förbättra ... -
Diffusion av det Balanserade styrkortet i svensk press
(2006)Bakgrund: Under de senaste decennierna har ett flertal nya koncept presenterats inom ekonomistyrning, såsom det Balanserade styrkortet, Aktivitetsbaserad kalkylering och Målkostnadsanalys. Dessa, och även flera andra, ... -
Balanced Scorecard i svenska handels- och tjänsteföretag
(2006)Problemdiskussion: Balanced Scorecard (BSC), eller styrkort, har sedan början av 90-talet, blivit ett populärt redskap för organisationer att styra sin verksamhet med. Med utgångspunkt i teorier och resultat från genomförda ... -
Cash Management - Företagens likviditetshantering samt bankernas och revisorernas roll
(2006)Bakgrund och problem: Ett flertal undersökningar har visat att många företag inte lägger tillräckligt mycket resurser på sin Cash Management. Det finns olika typer av Cash Management-problem beroende på vilken situation ... -
Sambandet mellan kund- och marknadsinformation och företags ekonomiska utveckling – en studie av åkeribranschen i Sverige.
(2006)Bakgrund och problem I mycket av marknadsförings- och strategilitteraturen påstås kund- och marknadsinformation ofta ha stor betydelse för ett företags ekonomiska utveckling. Betydelsen av kund- och marknadsinformation ... -
Hedge Funds - A case study on Brummer & Partners Hedge Fund Helios 2xL - A Multi Strategy Fund with Leverage
(2006)The expression “hedge” can be seen as protection and Alfred Winslow Jones was the one who started the first hedge fund in 1966. He implemented an investment technique by using his knowledge in finding over- and undervalued ... -
Är revisorns roll annorlunda beroende på företagets storlek? – En jämförande analys
(2006)Bakgrund och problem: Redan på 1700-talet började man revidera i företagen och revisorns roll började växa fram. Som revisor är man idag omgiven av lagar och regler vilka ständigt ändras och förnyas, ofta mot det striktare ... -
Fåmansföretagsbeskattning - Innebär de nya 3:12 reglerna enligt proposition 2005/06:30 en förenkling för fåmansföretag?
(2006)Bakgrund och problem 1990 års skattereform innebar att förvärvsinkomster beskattas enligt en progressiv skatteskala med en högsta marginalskatt på 57 procent medan kapitalinkomster beskattas med 30 procent. I frånvaro ... -
Investor Relations – en jämförande studie mellan nya och gamla branscher.
(2006)Bakgrund: Riskkapitalmarknaden är idag global och företagen tvingas konkurrera allt hårdare om kapital. När efterfrågan på finansiell information ökar så tilltar också kvantiteten på information. Företagen måste då ... -
IRFS och harmoniseringen av regelverket – ur revisorns perspektiv
(2006)Bakgrund och problem: Inom EU har det länge förts diskussioner om att harmonisera och förbättra reglerna för noterade företags redovisning. Redan 1968 då man uttalade mål om att skapa en inre marknad, fördes en diskussion ... -
Vad vill analytikerna ha? – En attitydundersökning kring årsredovisningen
(2006)Bakgrund och problem: Solberg Kommunikation (2005) identifierade genom en undersökning riktad mot IR-ansvariga på företag en diskrepans mellan vad företagen anser vara viktig information i årsredovisningen och vad marknaden ... -
Controllerns förändrade roll – En fallstudie av tre svenska företag
(2006)Bakgrund och problem: Controllerns roll i företaget har utvecklats som en del av ett ökat tryck på företaget då det gäller kostnadsreducering och effektivisering. Utvecklingen av det strategiska tänkandet har genomgått ...