C-uppsatser
Senaste titlar
-
SYSTEMSAMVERKAN – En studie av LADOK-systemets utformning och användning inom Göteborgs universitet och Centrala studiestödsnämnde
(2012-02-23)Organisationers informationssystem har ofta utvecklats vidare utan någon övergripande tanke på att de behövde samordnas eller samverka. Resultatet har blivit en problemsituation som för många organisationer, som till exempel ... -
Kommunikationsgränssnitt och dess tillämpning inom virtuella företagsväxlar.
(1998)Syftet med denna uppsats har varit att föreslå hur ett kommunikationsgränssnitt till en specifik produkt, Business Communications Manager, skall utformas. För att kunna göra detta har olika kommunikationslösningar, även ... -
ITiS - en lyckad satsning?
(2005)Denna uppsats skrevs i syfte att ta reda på vad lärare i Göteborg anser om satsningen ITiS (Informationsteknologi i Skolan) som pågick i mellan åren -99 till –02. Satsningen syftade till att utveckla lärares kompetens ... -
STADSNÄTSPORTAL En utvärdering om behovet av en portal
(2005)Under de senaste åren har det skett ett omfattande utbyggnad av stadsnät i Sverige. Sveriges stadsnät har som avsikt att skapa lokala plattformar där bredbandskunder kan få tillgång till ett antal olika bredbandstjänster. ... -
Att söka och hitta information i en organisation - innebörden av en intranätsbaserad portal
(2005)Återvinnande av information (eng. information retrieval) är ett gammalt forskningsområde där man av tradition söker svaret på sin fråga. Yrkesgrupper inom detta område vet att svaret på frågan finns i denna källa och har ... -
Malware-relaterade kostnader för offentlig sektor
(2005)Malware är mjukvara som beter sig på ett för användaren oönskat sätt. Virus, trojaner och maskar kan orsaka stora skador i organisationer som är beroende av datorer och fungerande datakommunikation. Den offentliga sektorn ... -
STUDIE AV SYSTEMUTVECKLINGSMETODER PÅ FÖRETAG OCH UNIVERSITET INOM OBJEKTORIENTERAD ANALYS OCH DESIGN
(2005)Vi ville med denna uppsats kunna se skillnader och likheter med de metoder och arbetssätt som idag undervisas på universitet med fokus på kurser inom informatik. Vi trodde att företag idag vet om att en detaljrik analys ... -
Identitet och integritet - En attitydundersökning om automatisk identifiering, med hjälp av RFID-teknik, och påverkan på den personliga integriteten.
(2005)RFID, Radio Frequency Identification, är en teknik som fortfarande är relativt okänd för många människor, men allt fler verksamheter inför tekniken. Tekniken gör det möjligt att lagra information i små chip, som kan avläsas ... -
Virtuella museer - vision eller verklighet?
(2005)Virtual museums have the potential to change the museum as a concept. They can reach and attract new audiences. Sweden has a high proportion of Internet users. That is why museums have a great opportunity to show their ... -
Studentens perspektiv på IKT-baserad distansutbildning Fördelar, nackdelar, hot och möjligheter
(2005)Den svenska regeringen har satsat mycket på informations- och kommunikationsteknologibaserade distansutbildningar för att tillfredsställa samhällets behov. Vi vill ta reda på vilken roll informations- och kommunikationsteknologin ... -
ERP:s inverkan på en organisation – en fallstudie
(2005)Uppsatsen söker belysa de enligt teorin mest adekvata kritiska framgångsfaktorer som existerar för ett ERP-projekt, hur dessa beaktades i en verklig situation samt vilken inverkan ERP-systemet därefter fick på studerad ... -
Vad accepteras? En kvalitativ studie av acceptanstestning i teori och praktik.
(2004)Uppsatsen handlar om acceptanstestning och dess utförande. Syftet var att undersöka hur acceptanstestningen kan förbättras så att den blir så effektiv som möjligt. Acceptanstestningens teoretiska riktlinjer togs upp och ... -
Uppdateringar Påverkan på systemadministratörer och användare
(2004)Den här uppsatsen syftar till att försöka få en bild av hur systemadministratörer och användare påverkas av att uppdateringar blir allt mer frekventa. Uppsatsen tar upp problemet med utgångspunkt från tre organisationer. ... -
Federated search Searching information across the AstraZeneca organisation
(2004)Finding information that is stored among many different databases has become a serious problem because of the increasing number of searchable databases on local area networks and on the Internet. Many large organisations ... -
WEB EVALUATION FRAMEWORK WITHIN A RHETORICAL PERSPECTIVE
(2004)Rhetoric is a phenomenon of a persuading nature that surrounds us in our daily life but at the same time a science with theories and methods that can be used as analytical tools. A web site tries to persuade its user to ... -
Framtida krav för en sund IT-baserad verksamhetsintegration En fallstudie inom bank- och försäkring
(2004)Organisationer är ständigt utsatta för krav och förväntningar av olika intressenter. De är en del i en dynamisk omvärld som ständigt kräver kontinuerliga förbättringar. Ett medel för att nå en organisations mål är att ... -
Handlingsbarhet och RAD vid systemutveckling? Utvärdering av metoderna VIBA:s och FA:s förenlighet med angreppssättet ’rapid application development’
(2004)’Rapid application development’ (RAD) är ett angreppssätt för att i en systemutveckling ta fram system snabbt, till en lägre kostnad och hög kvalitet vilket i dagens snabbt föränderliga omvärld är viktigt. Förändringsanalys ... -
Knowledge Management IT-stöd för strategisk kunskapsutveckling
(2004)Knowledge Management (KM) har under de senaste åren etablerats både inom affärs- och forskarvärlden. Att hantera kunskap som en strategisk resurs i företag är enligt många ett måste för att överleva. IT har på många sätt ... -
UTMANINGAR FÖR KONTEXTMEDVETNA APPLIKATIONER En studie av moderna bilar som användningsmiljö för kontextmedvetna applikationer
(2004)Den tekniska utvecklingen rör sig mot mer mobila och intelligenta it-lösningar. Datorerna börjar ta steget ut från våra hem och skrivbord och in i vår mobila miljö. Den mobila miljön är mer föränderlig och oförutsägbar än ... -
Microsoft.NET och J2EE – Web Services En vägledning vid val av mjukvaruplattform
(2004)Den här studien riktar sig främst mot målgruppen företagare och behandlar deras problematik att inte kunna erhålla sammanställd information som inte är vinklad av exempelvis lojalitet mot återförsäljare och dylikt vid inköp ...