Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Visas titlar 541-560 av 2331
-
Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng
(2012)Syfte Syftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barns språkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningen tar upp om barns språkutveckling. ... -
Vägen till läslust, en kvalitativ studie om högläsningens betydelse.
(2012)Sammanfattning: Det övergripande syftet med mitt arbete är ta reda på vad ett antal pedagoger i tre förskoleklasser har för uppfattning om högläsningens betydelse för barns lärande och utveckling. Uppsatsen har tre ... -
Trädets sus och vattnets brus- att lära utomhus! En jämförelse mellan traditionell förskola och I Ur och Skur -förskola
(2012)Studien syftar till att undersöka om barn i en I Ur och Skur -förskoleverksamhet får andra möjligheter till lärande än barn i en traditionell förskoleverksamhet? Vad består de möjligheterna i så fall av? Vilka andra ... -
Interaktiv skrivtavla i skolan – en pedagogisk tillgång?
(2012)___________________________________________________________________________ Syftet med min uppsats är att undersöka vad den interaktiva skrivtavlan har för funktion i skolan och ge en tydligare bild om den används på ett ... -
Miljöns betydelse för barn på förskolegården – En studie av barns möjlighet till fysisk aktivitet, avskildhet och sinnesupplevelser på fem förskolegårdar.
(2012)Sammanfattning Syftet med vår studie har varit att observera fem förskolegårdars utformning samt att se på dessa utifrån vad barnen gjorde och vilka möjligheter de gavs till fysisk aktivitet, avskildhet och sinnesupplevelser. ... -
Handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten – baserat på fyra exempel i förskolan och grundsärskolan
(2012)Genom personintervjuer med fyra pedagoger jämnt fördelade mellan de två skolformerna har pedagogerna utifrån samma intervjufrågor redogjort för hur handdockan nyttjats inom just deras verksamhet. Intervjusvaren har bearbetats ... -
Lärande i naturen
(2012)Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagoger som arbetar på olika förskolor använder sig av utomhuspedagogik i sin undervisning. Hur arbetar de med utomhusundervisning i sin verksamhet och vad innebär utomhus för ... -
Lek och språk – en observationsstudie om lekkultur och språkutveckling
(2012)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att belysa den språkstimulering som sker mellan yngre barn i olika leksituationer där barnen samspelar med varandra utan en delaktig pedagog. Genom att svara på frågorna hur lekkulturen ... -
”Får barnet inte leka så utvecklas det ju inte” - En jämförande studie mellan lek på förskola och lek på lekterapi
(2012)Syftet med denna studie är att undersöka vad lekterapi är och jämföra förskollärares och lekterapeuters arbetsätt samt undersöka om lek på lekterapi skiljer sig från lek på förskola för att erövra ny kunskap om lek och om ... -
Pedagogers uppfattningar kring utomhusmiljön En studie om utomhuspedagogik
(2012)Sammanfattning Vårt syfte med examensarbetet är att utifrån förskollärares uppfattningar beskriva vilken betydelse utomhusmiljön kan ha för barns utveckling och lärande, hur förskollärarna uppfattar att de arbetar ... -
En undersökning om förskollärares syn på arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan
(2012)Sammanfattning Denna undersökning handlar om förskollärares synsätt och arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan. Vårt syfte med examensarbetet är att vi vill undersöka ett antal förskollärares synsätt och arbetssätt ... -
Lekens betydelse för lärandet i olika typer av förskoleklasser
(2012)Syfte: Denna studies syfte är att belysa lekens betydelse för lärandet i förskoleklassen, att undersöka hur synen på lek och lärande är bland pedagoger som arbetar i förskoleklass samt hur de integrerar lek och lärande i ... -
Klassrummet –en studievänlig plats?
(2012)Problem Dagens svenska skola är i ett blåsväder med problem på flera plan, bland annat arbetsmiljö. Vi har upplevt att arbetsron inte är tillräcklig och är med att påverka bland annat svenska elevers internationelllt ... -
Lekens möjligheter att utvecklas i förskolan, vad är det som påverkar?
(2012)Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att visa på, hur man i förskolor påverkar barn i deras lek och utveckling genom material, tid och rum. Samt hur förskollärare idag ser på barns lek till möjligheter att lära och ... -
En skola för alla - en rättighet eller en resursfråga
(2012)Bakgrund: Vi har valt att skriva om En skola för alla och des innebörd för elever i behov av särskilt stöd och deras rättighet till stöd då detta är något vi stött på under vår utbildning. Syfte: Vårt syfte med detta ... -
Uttalsundervisning i SFI. Kvalitativa intervjuer med fyra lärare
(2012)Resultat: Gemensamt för alla lärarna är sättet på vilket de undervisar i uttal. Alla använder sig av körläsning i olika grad. Andra metoder bland lärarna att öva uttal är bland annat hörövningar, diktamen, imitation ... -
Bildning som livslångt lärande – vad elever erfar att de lär av teater och gestaltningsarbete
(2012)Studiens syfte var att undersöka vad gymnasieelever erfar att de lär av teater och gestaltningsarbetet ur ett bildningsperspektiv och hur det kan ses som ett livslångt lärande. De två undersökningsfrågorna löd: Vad erfar ... -
Läxläsning i skolan - en kvalitativ studie av hur läxläsning i skolan kan se ut i dagsläget och vilka faktorer som kan förbättra den i framtiden
(2012)Sammanfattning: Läxläsning i skolan är en verksamhet som dykt upp lite då och då under de senaste 30 åren i skolans värld. Pedagoger har genom denna verksamhet försökt ge elever stöd och hjälp för att förbättra studieresultaten. ... -
Utomhuspedagogisk lärmiljö i förskola.
(2012)Sammanfattning: I denna uppsats undersöks pedagogers attityder till utomhuspedagogik. I förskolan har man idag många möjligheter att använda utomhuspedagogik i utomhusmiljön. Problemet är att pedagogerna väljer att använda ...