Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Visas titlar 661-680 av 2331
-
Pedagogers och rektorers syn på arbetet med åtgärdsprogram – En empirisk undersökning om kommunikationens betydelse för gemensamma mål
(2012)Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare och rektorer i gymnasieskolan ser på arbetet med åtgärdsprogrammen. Jag kommer även att använda mig av John Deweys kommunikationsteori, för att titta på vikten av en fungerande ... -
A Queer Eye on the Straight Classroom – Norm-critical pedagogy on the basis of Cunningham’s The Hours.
(2012)Sammanfattning: The aim of this study is to illustrate and problematise how the heteronorm is Othering queer people and how norm-critical pedagogy, in this case based on literary analysis of Cunningham’s novel The Hours, ... -
Förskolans femtontimmarsverksamhet - En enkätstudie bland pedagoger och vårdnadshavare
(2012)Sammanfattning I vår studie undersöks villkoren för Femtontimmarsbarnens förskolegång, då barn till arbetslösa och föräldralediga endast får vistas på förskolan femton timmar i veckan. Vi vill ta reda på hur föräldrarna ... -
Att närma sig Afrika – hur man kan skapa en nyanserad bild i klassrummet
(2012)Sammanfattning Bilden som ges av Afrika i skolan och i media är inte så mångsidig som den kunde vara. Syftet med denna uppsats är att visa att man genom ämnesöverskridande projektarbete på ett samhällvetenskapligt program ... -
En undersökning om hur barn och elevers språk utvecklas i en svensk skola i Beijing, Kina. Typ av arbete: Examensarbete (15hp)
(2012)Att belysa barn och elevers språkutveckling är en viktig aspekt i deras vidare utveckling. På Svenska skolan i Beijing så har det uppmärksammats de kulturella skillnaderna som påverkar barnen i deras språkutveckling. Det ... -
Discipline through Dialogue
(2012)The objective of this degree project is to compare Scottish and Swedish teachers’ views on discipline in two particular schools. Moreover, this paper aims to study how the teachers consider application of different ... -
Retorik i GY11. En studie av förstaårsgymnasisters retorikkännedom samt deras syn på retorik och den nya retorikkursen i GY11
(2012)Abstract Syftet med studien är att söka kunskap om förstaårsgymnasisters retorikkännedom, och undersöka om denna kännedom kan kopplas till social bakgrund och gymnasieprogram. Av intresse är också att undersöka hur ... -
Task Based Language Learning - Can this add something relevant to the design of the Swedish textbooks for Spanish as Second Language?
(2012)Purpose: The purpose of this essay is to investigate specifically whether or not Spanish textbooks based on Task Based Language Learning (TBLL) can add something relevant to the design of the Swedish textbooks for Spanish ... -
Kultursynen i två läroböcker i spanska för gymnasiet
(2012)Syfte Detta examensarbete har som syfte att undersöka vad det är för bild av kultur som förmedlas i läroböcker i spanska för gymnasiet. Metod och Material Denna studie har genomförts genom att analysera texterna i två ... -
Modersmålet, ett stöd eller ett hinder inom sfi?
(2012)Elever med annat modersmål än svenska har generellt sett sämre studieresultat än elever med svenska som modersmål. Detta får med jämna mellanrum stor uppmärksamhet i media och i den allmänna samhällsdebatten. Ofta utgår ... -
Alfabetiseringsundervisning - Hur går det till, och hur förhåller den sig till deltagarnas erfarenheter?
(2012)Sammanfattning Syftet med studien är att ta reda på hur alfabetiseringsundervisning förhåller sig till vetenskapliga metoder om alfabetisering. De forskningsfrågor studien utgår från är ”vilka metoder och arbetssätt ... -
Retorik i skolan. En studie av fem svensklärares inställning till retorikämnet och retorik i den nya läroplanen, Lgr11
(2012)Syftet med vår uppsats var att söka kunskap om lärares inställning till retorik och hur de arbetar med ämnet i skolan. Vi ville dessutom ta reda på hur de förhåller sig till målen i den nya läroplanen, Lgr11, när det ... -
Stavfelstyper. Elevers stavningsutveckling från årskurs 2 till årskurs 4.
(2012)När elever försöker stava ord ”som de låter” är det inte ovanligt att orden blir felstavade. En- ligt kursplanen i svenska ska elever, när de slutar årskurs 6, behärska bl.a. stavningsregler i viss mån. Utifrån detta ... -
Aktiv, passiv, rak och rationell
(2012) -
Högläsning för yngre barns språkutveckling
(2012)Vårt mål med undersökningen var att studera förskollärarens intentioner gällande språkutveckling med fokus på högläsning. Vi ville få en större inblick i hur högläsning användes på förskolorna och hur det kunde främja ... -
Bibel eller verktygslåda? En diakron analys av språksynen i lärarhandledningar i franska från 1962 till idag. År: HT11
(2012)Syfte Syftet med denna uppsats är att kartlägga en historisk förändring av språksynen i franskundervisningen, från en äldre språksyn till dagens kommunikativa språksyn. Hur ser dessa två olika språksyner ut? Hur förhåller ... -
Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1
(2012)Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet med undersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar det innehåll ... -
”Hemma läser jag inte för då måste jag inte läsa” En kvalitativ studie om vad som motiverar elever i en åk 6 till att läsa skönlitteratur
(2012)Syfte och frågeställning: Internationella studier påvisar att läsförmågan hos svenska elever märkbart försämrats över tid. Mot bakgrund av dessa studier avsåg vi undersöka vilka faktorer en grupp elever i årskurs 6 upplevde ... -
Hur kan man arbeta med klassiker i grundskolans senare år? Observationer av en lärares arbete med Strindberg och Lagerlöf i årskurs 9
(2012)Sammanfattning Syfte och huvudfrågor: Ungdomar läser mindre, speciellt gamla klassiker som hör till vårt kulturarv i form av en litterär kanon. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och observera hur en lärare ...