Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 681-700 of 2331
-
En fallstudie om hur pedagogerna på en förskoleavdelning arbetar med boksamtal för att stimulera barnens literacyutveckling
(2012)Syfte Syftet med min fallstudie är att ta reda på hur pedagogerna på en förskoleavdelning arbetar med boksamtal som ett stöd för barnens literacyutveckling. Jag belyser arbetet med boksamtalet ur ett sociokulturellt ... -
Den faktiskt genomförda läroplanen? Analys av tre läroböcker i svenska språket för gymnasieskolans högskoleförberedande program
(2012)Den 1 juli i år trädde de nya ämnesplanerna för gymnasieskolan GY 011 i kraft. Fr o m höstterminen kommer alltså svensklärare i gymnasieskolan att använda undervisningslitteratur som är skriven under de gamla kursplanernas ... -
Minhs klump: En kvalitativ studie om huruvida en bilderbok kan fungera som inkörsport till att samtala om föräldrars separation
(2012)SyfteSyftet är att skapa en modern skönlitterär bilderbok som behandlar de känslor barn kan uppleva i samband med föräldrars separation. Syftet är också att se om boken fungerar som inkörsport till att samtala med tjugotre ... -
Det flerstämmiga klassrummet – en utopi eller verklighet? – En studie om flerstämmighet i engelskundervisning
(2012)Syftet med denna studie är att undersöka hur flerstämmigheten ser ut i dagens undervisning i engelska i grundskolans senare år i Sverige. Är det flerstämmiga språkklassrummet verklighet eller endast en utopi? Får alla ... -
Läslusten och lärares arbete med skönlitteratur i gymnasieskolan Teorin i praktiken och praktiken i teorin
(2012)Sammanfattning Skönlitteraturen behövs i svenskundervisningen på gymnasieskolan för att stimulera språkutvecklingen, fantasin och skaparkraften. För att få eleverna att läsa skönlitteratur måste deras läslust väckas. Denna ... -
Husserls livsvärld och pedagogikforskning
(2012)Denna uppsats behandlar livsvärldsfenomenologi. Den konkreta frågan som har undersökts är: vad menas med "livsvärld" och vari består dess relevans för pedagogikforskning? Dels har livsvärldsbegreppets urpsrung hos filosofen ... -
Faktion i skolan. Faction in School
(2012)Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka faktion och erbjuda en djupare förståelse för denna litterära genre. I dagens mediebrus översköljs vi ständigt av information som många gånger har sin hemvist i en ... -
Skolmatematik och självkänsla - en historisk analys
(2012)Uppsatsen belyser hur självkänsla och självförtroende ställs i förhållande till skolmatematiken i dagens skola, men även hur detta samband har sett ut under tidigare decennier. Sambandet mellan skolmatematiken och självkänsla ... -
En modern kanons laddning och riktning
(2012)Sammanfattning Uppsatsen undersöker den litterära kanon i gymnasiets läroböcker från 1970. Metoden är kvantitativ och utgår från sju läroböcker som tillsammans utgör ett representativt urval då böckerna har haft en stor ... -
"Han är ju lite konstig..." : En studie genom boksamtal och intervjuer om barns inställning till normavvikande beteende
(2012)Vårt syfte är att få en bild av barns inställning till normavvikande beteende. Vi vill även ta del av hur lärarna i förskolan och grundskolans tidigare år arbetar för att förebygga negativ inställning och kränkande behandling ... -
Estetiska läroprocessers betydelse för elevers lärande i skolan
(2012)Sammanfattning: Detta är en examensuppsats inom lärarprogrammet med inriktning mot de tidigare åldrarna som syftar till att undersöka de estetiska läroprocessernas betydelse för elevers lärande. Genom en ren litteraturstudie ... -
Musikens betydelse i förskolan och skolan
(2012)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka musikens betydelse för människan, hur musik kan utgöra en del i förskolans och skolans arbete samt hur användandet av musik skiljer sig i förskolan gentemot skolan. ... -
Musik och gestaltning i förskolan – en kvalitativt jämförande studie
(2012)Med detta examensarbete vill jag fästa uppmärksamheten på de skapande ämnena och peka på att syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogikens betydelse för lärandet, främst med fokus på musik och gestaltning ... -
Dataintrång i musikundervisningen – på gymnasiet
(2012)Syfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever på ett musikestetiskt gymnasium uppfattar digital musikundervisning i relation till ”traditionell” musikundervisning. Huvudfråga Hur uppfattar elever på ... -
Improvisation i tvärflöjtsundervisning
(2012)Sammanfattning: Syftet med det här arbetet var att undersöka om och i så fall hur improvisation används i tvärflöjtsundervisning på musik- och kulturskolor. Jag har använt mig av följande frågeställning: Hur förhåller ... -
Behärskar man flera språk är det inga problem – Tre modersmålslärares inställning till det egna skolämnets för- och nackdelar
(2012)Sammanfattning Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken betydelse modersmålsundervisning har i skolan samt om det finns eventuella nackdelar med att vara tvåspråkig. Jag vill genom studien få en bild av hur ... -
Pedagogers föreställningar om genus
(2012)Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka och kritiskt granska vad genuspedagogik på en grundskola innebär och hur man som pedagog bör förhålla sig till det. Med fokus på pedagogers föreställningar om genuspedagogik, samt ... -
Tvåspråkiga barns förutsättningar i förskolan
(2012)Syftet Syftet med min studie är att ta reda på hur fem förskolor/pedagoger tillgodoser tvåspråkiga barn någon form av stöd för modersmålet. Jag vill också ta reda på vad dem har för inställning till tvåspråkighet, ifall ... -
Varför är populärkultur viktig i undervisningen? Buffy The Vampire Slayer som ett didaktiskt redskap för att arbeta med identitetsskapande och värdegrundsfrågor i gymnasiet
(2012)Uppsatsens syfte är att belysa varför populärkultur är viktigt i undervisningen. Detta undersöks genom tv-serien Buffy the Vampire Slayer (Buffy och vampyrerna) och hur den kan användas som didaktiskt verktyg, framför ... -
”En nästan hundraårig historia av machoideal” Ett genusperspektiv på undervisningen inom jazz- och improvisationsensemble
(2012)Syftet med detta arbete är att beskriva hur musiklärare ser på och arbetar med genus och jämställdhet i sin undervisning. Jag har valt att rikta in arbetet mer specifikt på ensembleundervisning inom den högre musikutbildningen. ...