Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021): Recent submissions
Now showing items 221-240 of 520
-
”Jag känner mig som mitt emellan” Om flerspråkighet och identitetskapande bland somaliska ungdomar
(2013-06-27)Undersökningens ämne är somaliska ungdomars identitetsskapande i Sverige. Syftet är att undersöka hur några somaliska ungdomar i Sverige konstruerar sina identiteter utifrån flerspråkighet och kulturtillhörigheter. Syftet ... -
Ska vi börja med att lägga av? En granskning av två testtyper för att mäta andraspråksinlärares behärskning av några snarlika partikelverb
(2013-06-27)Till något av det allra sista en andraspråksinlärare lär sig att behärska, men nästan aldrig till fullo, hör de frekventa svenska partikelverben. Svårigheterna gäller både förståelsen och inte minst den korrekta användningen ... -
Strategier för ordinlärning bland vuxenstuderande i svenska som andraspråk
(2013-06-27)I min uppsats har jag undersökt vilka ordinlärningsstrategier som används av elever som läser svenska som andraspråk på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen. Undersökningen syftar speciellt till att se om det finns ... -
”Måckel daj, som har fått nya popper” En studie av göteborgska dialektord
(2013-06-26)Det här är en studie som syftar till att undersöka den passiva dialektförståelsen och det aktiva dialektbruket bland informanter i två olika stadsdelar i Göteborg och Sätila. Undersökningen har gjorts på tre högstadieskolor, ... -
”Jag ska gå och akta mig för att trilla i älven” Om pseudosamordningen gå och verba med sekventiell betydelse i ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv.
(2013-06-26)Denna undersökning handlar om pseudosamordning med gå i förstaledet. Den fokuserar i första hand på de samordningar där relationen mellan verben är sekventiell, d.v.s. att en verbhandling följer temporalt efter den ... -
Graduella och diskreta modifierare Reflexiva partikelkonstruktioner i svenska språket ur ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv
(2013-06-26)Ambitionen med min uppsats är att undersöka vilka reflexiva partikelförbindelser med formen verba upp sig, som bär på en eller flera helhetsbetydelser vilken/vilka inte kan utläsas ur de enskilda delarna. Förhoppningen ... -
Rättssäker bedömning? En fallstudie på Invandrarakademins slutrapport
(2013-06-26)Invandrarakademin är en högskoleförberedande kurs vid Högskolan i Borås som ger nationell behörighet i Svenska 2/Svenska som andraspråk 2 (och Samhällskunskap A) efter godkänd kurs. Sista examinationen som genomförs av ... -
"Att stänga av ett modersmål är som att kapa av tungan" – Lärares och elevers tankar kring bruket av modersmål i skolan
(2013-06-25)Inom dagens skola och samhälle finns det blandade attityder till modersmål och hur man ska handskas med det. Det finns idag mycket forskning som pekar på att modersmål spelar en viktig roll när det gäller identitetsskapande ... -
Sammansatta ord – en studie kring vuxna sfi-elevers användning av långa ord i sin skriftliga produktion
(2013-06-25)Det svenska språket har i det närmaste oändliga möjligheter att bilda sammansättningar och sammansatta ord utgör därför en betydande del av en språkbrukares ordförråd, både det allmänna ordförrådet och det ämnesspecifika. ... -
"Jag tror att språk är en stor del av vem man är… inte bara vem man är utan kan bli" – om elevers beskrivning av modersmålsundervisningen
(2013-06-25)Denna uppsats lyfter fram modersmålsundervisningen ur ett elevperspektiv och handlar om att jämföra några elevers åsikter om modersmålsundervisningens betydelse (som de har nu eller haft tidigare) – och relatera till ... -
Fyra lärares motiv och argument för sin undervisning i ordinlärning i svenska som andraspråk
(2013-06-25)I min undersökning har jag intervjuat totalt fyra lärare som undervisar i svenska som andraspråk på två olika gymnasieskolors språkintroduktioner, i syfte att undersöka hur de beskriver och motiverar sina arbetssätt vad ... -
Språkförbistring i andraspråksklassrum
(2013-06-25)Syftet med denna studie är att ta reda på när det uppstår problem i den muntliga kommunikationen mellan lärare och elever i fem olika svenska som andraspråksklassrum, med utgångspunkt i språkliga företeelser som kan vålla ... -
"Garva lagom!" Imperativa fraser med lagom
(2013-06-17)Specialarbete, 7,5 hp Svenska språket, fortsättningskurs 1203 Vt 2013 Handledare: Benjamin Lyngfelt -
Hyssnamålet -En undersökning av hur mycket dialekt man bär med sig genom livet
(2013-05-07)Detta är en undersökning om hur Hyssnamålet, den dialekt som talas i Hyssna i Västra Götaland ser ut idag hos de talare som föddes på 1920-talet. Frågeställningarna är följande: • Vilka drag av den dialekt som beskrivs i ... -
”Vad fan är ett klaver och varför skulle jag trampa i det?” En sociokulturell studie om idiom
(2013-05-02)Den här uppsatsen behandlar idiomatiska uttryck i svenska språket. Undersökningens huvudsyfte har varit att studera hur väl elever i gymnasieskolan känner till och tolkar betydelsen av ett visst antal utvalda idiom. ... -
Dyslexi + skola = svårt? En kvalitativ studie om dyslektikers upplevelser av skoltiden och lärares bemötande samt hur detta har påverkat deras självbild och självförtroende
(2013-03-27)Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vuxna personer med diagnosen dyslexi har upplevt sin skoltid samt hur dyslexin och lärares bemötande kan ha påverkat deras självbild och självförtroende. För att undersöka detta ... -
Taltekniska slagord. En jämförande studie av fyra partiledares bruk av retoriska troper och figurer 1979 och 2010
(2013-03-27)Följande studie prövar hypotesen om huruvida den medieanpassning som flertalet forskare menar är typisk för det politiska offentliga språket idag tar sig uttryck genom ett högre bruk av den klassiska retorikens troper ... -
”Bonnig på ett charmigt sätt” En kvalitativ intervjustudie av attityder till dialekter och dess påverkan på dialekters ställning och överlevnad
(2013-03-27)Detta är en studie som syftar till att kvalitativt undersöka hur dialekters ställning och överlevnad påverkas av attityder till dem. Dels hur de påverkas av allmänna attityder till dem, men främst hur de påverkas av sina ... -
Vad har du lärt dig om andra världskriget? En språklig analys av läromedel i historia
(2013-03-27)Den här uppsatsen består i en språklig analys av tre gymnasieläromedel i historia från 1967, 1992 och 2007. Målet har varit att studera faktorer som gör en text mer lättläst för elever och hur väl dessa skrivråd tillämpas ...