Browsing CFK Centre for Consumer Science / Centrum för konsumtionsvetenskap by Author "Centrum för konsumentvetenskap"
Now showing items 1-16 of 16
-
Aktiemarknaden, premiepensionen och aktiefondsval
Svedsäter, Henrik (2005) -
Alternative modeller for forbrugerbeskyttelse af børn
Olesen, Jesper (2003)Denne rapport er et forsøg på at skitsere grundlaget for en alternativ forbrugerbeskyttelse af børn. Et grundlag der tager udgangspunkt i at børn allerede lever i en forbrugskultur og det derfor ikke giver nogen mening ... -
Att bli kritisk. En studie av informationsprojektet "Reklamen - påverkar den mig?
Wenzer, Jakob (2003)Lätting är en kulturförening som engagerar unga människor i projektarbeten på specifika teman. Ett sådant projekt som löpte under vintern 2002 och våren 2003 var “Reklamen – påverkar den mig?” och handlade om reklampåverkan. ... -
Att göra skillnad: en studie av projektet "Konsumentupplysning - rättvis handel
Karlsson, Eva-Karin (2005)Den här rapporten undersöker Röda Korsets ungdomsförbunds projekt “Konsumentupplysning – [rättvis handel]”. Det är ett projekt med två målsättningar: dels att göra ungdomar (i första hand de mellan 18-30 år) mer engagerade ... -
Brokiga bilder av barns konsumtion. Hur barn och konsumtion framställs i några svenska medier
Johansson, Barbro (2005) -
Catwalk för direktörer. Bolagsstämman - en performativ perfomance av maskuliniteter
Mörck, Magnus; Tullberg, Maria (2004)Rapporten ingår i projektet Den dekorerade mannen som är ett samarbete mellan etnologi och företagsekonomi om maskulinitet och mode, fi nansierat av Vetenskap srådet. Projektet undersöker män och mode i olika sociala ... -
Guldkant och hälsofara. Om socker och barn i Vi föräldrar och Kamratposten 1969-2005
Johansson, Barbro (2005) -
Det hänger på håret - maskulinitet, feminintet, makt, mode, konsumtion
Nordberg, Marie (2004) -
Kognitiva illusioner som lurar konsumenter
Gärling, Tommy; Gamble, Amelie (2003)Även om konsumenter försöker fatta förnuftiga beslut genom att väga positiva mot negativa aspekter, så spelar kognitiva illusioner dem ofta ett spratt. Den psykologiska forskningen visar att kognitiva illusioner är fel ... -
Kristen konsument. En forskningsstudie om projektet Schysst konsument
Johansson, Barbro (2005)Svenska Kyrkans Ungas projekt Schysst konsument är ett uttryck för ett växande intresse bland konsumenter för vilka villkor de har som producerar våra konsumtionsvaror. Det finns en ökad medvetenhet om och upplevelse av ... -
Man måste veta vad som händer!" En studie av ett konsumentupplysningsprojekt för unga bosnier i Sverige
Jonsson, Katarina (2003)Vad behöver unga invandrare för information om det svenska konsumtionssamhället? Är det viktigt att utforma specifik information till en etnisk grupp? Vilken information är relevant och hur ska den förmedlas? Bosna Info ... -
Maten och skolan - ett hållbart tänkande
Hillén, Sandra (2005)Ett sunt tänkande kring mat ligger i tiden. Media fokuserar gärna på vad vi äter och hur vi äter. Tv-program om hur vi bäst formar kroppen och om matlagning ligger på bästa sändningstid. Artiklar i dagspressen om hur ... -
Unga konsumenter på bostadsmarknaden
Hansson, Niklas (2003)Bostadsbristen bland unga bostadskonsumenter i Göteborg är ett stort problem. Möjligheterna att nå tillträde till den överbelastade bostadsmarknaden är små. Ungdomar är en av de samhällskategorier som har allra svårast ... -
vill att det ska synas att jag bryr mig"- unga män om sina klädstilar
Warkander, Philip (2004) -
Vin, växthus och vänskap. Rapport 1 från projektet "Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteende hos konsumenter 55+",
Brembeck, Helene; Karlsson, MariAnne; Ossiansson, Eva; Shanahan, Helena; Jonsson, Lena; Bergström, Kerstin (2005)Föreliggande rapport ingår i projektet Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteenden hos konsumenter 55+. Projektet är ett institutions- och fakultetsövergripande samarbete mellan forskare från etnologi, ... -
Young consumer's credit related lifestyles and payment problems, den danske del av projektet
Olesen, Jesper (2004)