Visar titlar:
Visas titlar 1-14 av 14
-
Barnboksfiguren - en tillgång på olika plan
(Institutionen för svenska språket, 2004) -
Bildval i alfabetiseringsundervisning – en fråga om synsätt
(Institutet för svenska som andraspråk, 2007)Alfabetiseringslärare arbetar tillsammans med deltagare som ännu inte tillägnat sig grundläggande läs- och skrivfärdigheter och som ofta även har en begränsad muntlig färdighet på svenska. I den undervisningssituationen ... -
Creating multimodal texts in language education
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2012)I denna licentiatuppsats undersöks gymnasieelevers skapande av digitala berättelser i svenska eller svenska som andraspråk i en skolpraktik. Analysen grundas på videoupptagningar av par eller mindre grupper under deras ... -
”eftersom jag har två språk” Språkbruk bland svensktalande ungdomar i Europa
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2014)I takt med den ökande globaliseringen blir det allt vanligare att barn och ungdomar växer upp i flera länder och talar flera språk. I licentiatuppsatsen undersöks den rapporterade språkanvändningen bland flerspråkiga ... -
"Everything I read on the Internet is in English". On the impact of extramural English on Swedish 16-year-old pupils’ writing proficiency.
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2012)I denna licentiatuppsats undersöks vilken inverkan som exponering för engelska på fritiden kan ha på svenska grundskoleelevers förmåga att skriva på engelska. I uppsatsen analyseras brev och nyhetsartiklar skrivna av 37 ... -
Forskningscirkeln – en arena för kunskapsutveckling och förändringsarbete.
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet., 2013)Denna rapport om forskningscirklar har ett flerfaldigt syfte. Eftersom forskningscirkeln fortfarande är relativt okänd som ett sätt att bedriva kompetensutveckling inom skolans värld är en av målsättningarna med ... -
Käppen i hjulen. Behärskning av svenska konventionaliserade uttryck bland gymnasieelever med varierande språklig bakgrund.
(Institutet för svenska som andraspråk, 2010)Denna studie fokuserar behärskning av svenska konventionaliserade uttryck bland ungdomar med varierade språklig bakgrund. Materialet har samlats in med hjälp av en enkät som innehåller fyra test med fokus på olika ... -
Litteracitet och sociala nätverk ur ett andraspråksperspektiv
(Institutet för svenska som andraspråk, 2007)I denna rapport redovisar Inga-Lena Rydén en studie av hur analfabeter och vuxna invandrare med liten eller ingen skolbakgrund hanterar dagliga situationer som kräver läs- och skrivförståelse i det nya landet. Fokus ... -
Nyanländas språkinlärning. Fem delstudier om nyanländas lärande i olika kontexter
(Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet, 2018)Denna volym tillägnas redovisning av en satsning på fem forskningsprojekt om nyanländas lärande vid institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. I samband med en fördjupning i och av studier om nyanländas ... -
”Oftast är vi ganska fria”. Eleverna, skrivandet och skrivundervisningen
(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet., 2012)What notions about writing do students have? In my study I have followed 91 students in upper secondary school and their two teachers during a one year course of Swedish. I am interested in the students’ conceptions of ... -
OrdiL – en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år
(Institutet för svenska som andraspråk, 2007)Ordförrådet i skolans läromedel kan vara en stor stötesten för många flerspråkiga elever. Att tillägna sig de ord och fraser som krävs för att förstå det som står i läroböckerna i olika ämnen kan lätt te sig som en ... -
Språk och gräns/er – Om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk
(Institutet för svenska som andraspråk, 2007)Denna rapport innehåller åtta artiklar om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk. Det handlar om identitet och självbild – om meningsskapande och interaktion – och det handlar om makt- och dominansförhållanden ... -
Språk och samspel med Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) En interventionsstudie i gymnasiesärskolan med varierande språklig bakgrund
(2012)The objective of the study was to describe and analyze linguistic communication among pupils using augmentative and alternative communication (AAC) before and after an educational intervention. The purpose of the ... -
Språket och kunskapen – att lära på sitt andraspråk i skola och högskola
(Institutet för svenska som andraspråk, 2005-10)