Department of Education and Special Education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (2010-): Recent submissions
Now showing items 61-80 of 91
-
Vocational English in Policy and Practice
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2015) -
Gymnasieungdomars erfarenheter av hur yrkeslärande bedöms
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2015-01-15) -
Vetenskaplig kommunikation inom utbildningsområdet. Två empiriska studier
(2014)Forskningen om utbildning och lärande är omfattande. Uppsatsens syfte är att öka kunskapen om denna forskning och dess förutsättningar. Forskning ses som ett system för kunskapsbildning och det som studeras är detta systems ... -
A Fair (Af)fair? On Subjectivation and Differentiation in Educational Capitalism
(2014)In our time the school is organized with the market as a model and schools are operating on the basis of a marketized rationality, yet within normative frameworks of inclusion and “a school for all”. Then it becomes ... -
Dimensionality and Predictive validity of school grades: The relative influence of cognitive and social-behavioral aspects
(2014-09-12)The purpose of the thesis is to investigate the relative influence of cognitive and social-behavioral aspects on compulsory school grades and the importance of the different dimensions for the predictive validity of grades. ... -
Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg.
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2014-04)I denna rapport, som tagits fram i samarbete mellan Helsingborgs stad och Göteborgs universitet, presenteras en uppföljning av kommunens satsning på att införa processledare på alla skolor och förskolor i ett av Helsingborgs ... -
”den Andre” i lärarutbildningen – En studie om den rasifierade svenska studentens villkor i globaliseringens tid
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2014-04-04)Abstract Title: ”the Other” in teacher education – A study of the racialized Swedish student’s conditions in the era of globalization Language: Swedish with a summary in English Author: Zahra Bayati ISBN: 978-91-7346-787-2 ... -
Vad gör en skicklig lärare? En studie om kollegial handledning som utvecklingspraktik
(2014-02-19)What ‘make(s)’ a good teacher? A study of peer group mentoring as a practice of professional development. Keywords: teachers’ continuing professional development, peer group mentoring, practice architectures, Foucault, ... -
Changing practice by reform. The recontextualisation of the Bologna process in teacher education
(2013-08-30)The purpose of the thesis is to investigate a specific case of curriculum change; that of organizing teacher training courses around learner outcomes in line with the Bologna process. The investigation is an example of a ... -
Pedagogik, plats och prestationer. En etnografisk studie om en skola i förorten
(2013-08-15)Denna avhandling bygger på en etnografisk studie i en förortsskola som har valt en särskild pedagogisk modell för att hantera och genomföra sitt uppdrag. Detta i en tid som präglas av stark fokusering på elevprestationer ... -
”Vi får ju inte riktigt förutsättningarna för att genomföra det som vi vill.” En studie om lärares möjligheter och hinder till förändring och förbättring i praktiken
(2013-05-24)Initially the overall aim of this thesis was to describe and analyse what was happening in the educational activities when teachers at a school that I have called Tower School introduced the computer as a tool for helping ... -
Tänka fritt, tänka rätt. En studie om värdeöverföring och kritiskt tänkande i gymnasieskolans undervisning
(2013-05-16)This thesis deals with value transfer and critical thinking in Swedish upper secondary education. The Curriculum for the Non-Compulsory School System (Lpf 94) entrusts a dual function to schools and teachers. They are ... -
On the Validity of Reading Assessments: Relationships Between Teacher Judgements, External Tests and Pupil Self-Assessments
(2013-02-04)The purpose of this thesis is to examine validity issues in different forms of assessments; teacher judgements, external tests, and pupil self-assessment in Swedish primary schools. The data used were selected from a ... -
Resan till Bulgarien. En berättelse om ett internationellt utbildningsutbyte, dess organisering och förmågor som frigörs
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2012-12-21)The report is based on a case study of an international exchange in which five Swedish students and a teacher participated in spring 2012, and which was highly valued by the students. The preparations for the international ... -
Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken
(2012-11-19)Based on the assumption that inclusive schools, sometimes put in terms of ‘schools for all’ – i.e. the quest to create and maintain everyone’s learning, participation and social development in school – is a somewhat ... -
Kontroversen om DAMP. En kontroversstudie av vetenskapligt gränsarbete och översättning mellan olika kunskapsparadigm
(2012-08-17)Title: The controversy of the Swedish neuropsychiatric diagnosis DAMP. A controversy study in scientific boundary work and translation between different paradigms of knowledge. Language: Swedish with an English ... -
Klinisk träning - kritik och möjligheter: En explorativ studie av KTC vid Sahlgrenska Akademien
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2012-05-23)At the Sahlgrenska Academy, situated at the university hospital of Gothenburg, much clinical training is placed at the Center for Clinical Training, an independent departement taking commissions from other departements of ... -
Barnskötare blir förskollärare: Enkätjämförelse med en reguljär förskollärarutbildning
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2012-05-23)Two cohorts of nursemaids took part in an education to become pre-school teach-ers in 2009 and 2011 at the University of Gothenburg. Their education was the same as pre-school teachers to be at the same university, with ... -
L3 Motivation
(2012-03-01)The purpose of this thesis was to study secondary school students’ motivation to learn a second foreign language in addition to English. In addition to the empirical investigation of L3 motivation over a program of study ...