• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Visar titeln 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Visar titeln
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Visar titeln
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visar titlar:

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

Sortera efter:

Ordning:

Resultat:

Visas titlar 1-20 av 949

  • Titel
  • Publiceringsdatum
  • Inmatningsdatum
  • stigande
  • fallande
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • 2 MINUTER FÖR KONSTRUKTION En diskursanalytisk studie av hur ishockeyspelare konstrueras som subjekt och fostras i relation till utvisningar 

      Hultin Svensk, Astrid (2017-09-29)
      Syfte: Studien syftar till att studera hur ishockeyspelare konstrueras som subjekt och fostras i relation till utvisningar. Teori: Socialkonstruktivism vilket beskriver den process inom vilken människan tar del av vanor ...
    • A CROSS-COUNTRY STUDY ON THE EFFECTIVENESS OF INQUIRY-BASED AND TRADITIONAL DIDACTIC APPROACHES 

      Isik, Kadir (2020-09-10)
      Aim : In past decades, teacher practices in science teaching have changed from perceived traditional ways of teaching to more inquiry-based approaches. The driving force behind this change is the assumption of inquiry-based ...
    • ADHD i skolan. En kvalitativ intervjustudie ur ett elev- och föräldraperspektiv 

      Enyck, Tesa; Ann-Carin, Olsson (2014-04-03)
      Syftet med denna studie var att belysa ADHD-diagnostiserade elevers skolsituation utifrån deras eget och föräldrarnas perspektiv. Syftet besvarades genom att undersöka hur några elever/tidigare elever med diagnosen ADHD ...
    • ADHD mellan raderna Text- och innehållsanalys av artiklar i storstadspress om grundskolans arbete med elever med ADHD 

      Aydin, Dikran; Richthoff, Elin (2015-03-16)
      Syftet med studien var att belysa vilken bild svensk storstadspress ger av grundskolans arbete med elever med ADHD. Vi ville också ta reda på vilka teman som dominerar i medierapporteringen av grundskolans arbete med elever ...
    • ADOLESCENTS' ENGAGEMENT IN SPORTS BETTING IN MALAWI 

      Chinyama, Cliff (2021-08-16)
      Aim: This study investigated the activities in sports betting involving adolescents in Malawi and the meaning that the adolescents attach to betting. Theory: The study adapted two theoretical perspectives to explore the ...
    • Agents in the classroom? An ethnographic study of teachers' and students' perceived challenges and employed strategies in the Swedish for immigrants education 

      Papadopoulos, Dimitrios (2016-07-01)
      Syfte: The purpose of this study is to gain a better understanding of students’ and teachers’ perceived challenges resulting from the implementation of policy in the naturalistic framework of an SFI (Swedish for immigrants) ...
    • AKK och autism. Om alternativ och kompletterande kommunikation och autism i den inkluderande förskolan 

      Johansson, Peter (2014-04-10)
      Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse kring en pedagogs erfarenheter av att arbeta med Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i relation till en pojke med autism (autismspektrumstörningar). Syftet ...
    • AKTIONSFORSKNING FÖR EN VERKSAMHETSIDÉ– PRAKTIKGEMENSKAP PÅ FÖRSKOLAN 

      Svärd, Helene (2017-11-03)
      Syfte: Syftet har varit att undersöka hur tillhörighet söks av pedagoger i arbetsgrupper som genomför samtal om teori och forskning på en förskola. Intresset har riktats mot hur en praktikgemenskap i dessa sammanhang kan ...
    • Aktionsforskning i praktiken - Om förskolepedagogers möjligheter till professionsutveckling 

      Österberg, Anita (2016-01-22)
      Syfte: Undersökningen har tre syften. Det första är att undersöka hur pedagogerna på en kommunal förskola ser på och arbetar med verksamhets- och professionsutveckling i praktiken. Det andra är att undersöka pedagogers ...
    • DET AKTIVITETSBASERADE KONTORET - FRIHET ELLER KONTROLL? En diskursanalytisk studie av anställdas tal om kontorstypen 

      Nilsson Busk, Olivia; Axelson, Sofia (2018-08-25)
      Syfte: Syftet med studien är att undersöka innebörden av det aktivitetsbaserade kontoret ur ett maktperspektiv genom att studera anställdas tal om kontorstypen. Teori: Det empiriska materialet analyserades och tolkades ...
    • Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola 

      Carlsson, Ann-Charlotte (2014-10-14)
      Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet. Frågeställningar: 1) Vilka ...
    • "Alla barn behöver lära sig sociala förmågor, det kommer sällan helt naturligt" - hur elva pedagoger i förskolan ger stöd till barn i samspelssvårigheter 

      Björkman, Caroline; Sinclair Alenfors, Sandra (2012-02-02)
      Syfte: Studiens syfte är att synliggöra några pedagogers förhållningssätt, strategier och metoder kring barn som beskrivs ha samspelssvårigheter i förskolan. De frågeställningar studien utgår ifrån är: • Vilken ...
    • "Alla borde gå i särskolan!" En studie om bemötande, klassrumsmiljö och kritiska situationer i två gymnasiesärskolor 

      Brorsson, Charlotta; Östberg, Sara (2014-06-23)
      Syfte: Syftet med föreliggande studie är att studera hur pedagoger i gymnasiesärskolan anpassar klassrumsmiljön för sina elever samt pedagogernas uppfattningar om kritiska situationer och hur de anser att man kan bemöta ...
    • ALLSÅNGEN I ANGERED 1980–2019 En explorativ fallstudie av ett långlivat samarbete mellan kulturskola och grundskola 

      Rydberg, Emma (2021-09-06)
      Syfte: Detta examensarbete syftar till att undersöka och beskriva hur Allsången i Angered, ett samarbete mellan grundskola och kulturskola som initierades och byggdes upp av musikhandledare, utvecklades och överlevde ...
    • Allsången som gemenskapare. En intervjuundersökning om ett projekts möjligheter 

      Majberger Wiedel, Jennie (2012-09-24)
      Syftet med uppsatsen är att belysa hur några pedagoger i grund- och grundsärskolan (åk 0-3) arbetar med och har användning av Allsången; ett projekt där de övar sånger med sina elever och till slut samlas för en stor ...
    • Anledningar som leder till att eleverna slutar studera modersmålet i Göteborg Stad En intervjustudie med tio lärare 

      AL-IDHAM, Qassim Yousif (2020-01-07)
      Syftet: De sista åren har lärarna på språkcentrum Göteborg Stad uppmärksammat, att flera elever har slutat studera modersmålet, vilket lärarna tycker är ett riktigt problem för kommunen och hela landet i övrigt. Tvåspråkiga ...
    • Anpassade barn eller anpassad verksamhet? Förståelse av specialpedagogiska praktiker i förskolan 

      Matson, Barbro (2015-12-18)
      Syfte: Syftet med studien var att belysa och problematisera tillgängligheten i den pedagogiska miljön i förskolan för barn i behov av särskilt stöd utifrån den pedagogiska praktik som de berörda pedagogerna använder sig ...
    • APPLICATION OF PROCESSABILITY THEORY TO SFI STUDENTS’ L2 WRITING COMPETENCIES 

      Tajgardoun, Reyhaneh (2020-01-22)
      Aim: The main purpose of this study is to study the written proficiency of SFI students at different morphological learning levels, and their ability to conjugate verbs, nouns, and adjectives using a wordless children ...
    • Arbete med skolans lärmiljö. En möjlighet för ökad delaktighet 

      Larsson, Marianne (2012-10-29)
      Syfte: Studien fokuserar på sambandet mellan de åtgärder som skrivs i elevernas åtgärds-program på skol- och gruppnivå samt hur specialpedagogen och pedagoger/arbetslag främjar en god lärmiljö. Frågor som förtydligar ...
    • Arbete med skönlitteratur i gymnasiesärskolan - Diskurser och konsekvenser 

      Karlsson, Helena (2013-10-22)
      Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera pedagogers samtal om skönlitteratur i gymnasiesärskolans individuella program. Studien avser även att undersöka vilka diskurser som framträder då samtalen om ...

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV
       

       

      Visa

      VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDetta arkivI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

      Mitt konto

      Logga inRegistrera dig

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV