Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-): Recent submissions
Visas titlar 141-160 av 949
-
Motiverande samtal (MI) för ökad motivation i skolan En kvalitativ intervjustudie om hur elevhälsans professioner beskriver och upplever MI som stöd för motivation, lärande och hälsa i skolan
(2020-06-23)Studiens syfte är att undersöka upplevelsen av metoden MI (motivational interviewing) bland en mindre grupp professioner inom elevhälsan som valt att använda metoden i sitt arbete med elever i behov av särskilt stöd. ... -
”Att vara kvalificerad samtals-partner och rådgivare” -En kvalitativ studie om speciallärarutbildningen speciali-sering utvecklingsstörning Lise Persson
(2020-06-23)Syftet med föreliggande studie var att ta reda på hur utbildningsverksamheten på fyra lärosä-ten utformar undervisningen i relation till examensmålet ”visa förmåga att vara en kvalifice-rad samtalspartner och rådgivare i ... -
Motivation och motion - En kvalitativ intervjustudie med 12 elever i grund- och gymnasiesärskolan
(2020-06-23)Syfte: Studien beskriver hur elever i grund- och gymnasiesärskolan ser på fysisk aktivitet ur ett motivationsperspektiv. Personer som har intellektuell funktionsnedsättning är en grupp i samhället som har sämre hälsa och ... -
Läsa-, skriva-, räknagarantin: en garanti för åtgärder eller resultat? En kvalitativ intervjustudie om lärares och speciallärares upplevelser och beskrivning av läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelen
(2020-06-23)Syftet med studien var att undersöka hur lärare och speciallärare upplever och tolkar den nya läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelen, och hur garantin implementerats. Syftet var vidare att ta reda ... -
Idrott och hälsa – ”i det lilla och i det stora” Rektorers uppfattning om möjligheter till fysisk aktivitet på gymnasiesärskolans individuella program
(2020-06-23)Forskning har visat att fysisk aktivitet minskar i tonåren speciellt för ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar. Detta är ett aktuellt ämne som diskuteras flitigt i samhället just nu. Vi funderade på hur fysisk ... -
Att stärka det förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbetet En kvalitativ studie av två gymnasieskolors förbättringsarbete
(2020-06-23)Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur gymnasieskolor kan arbeta för att stärka sitt förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete. Frågeställningarna rörde skolans förbättringsprocess samt hur de idag organiserar ... -
LIKHETSTECKNET Ett lektionsförsök om förståelsen av likhetstecknet i årskurs 3 och årskurs 6
(2020-06-22)Syftet med studien har varit att undersöka elevernas förståelse av begreppet likhetstecknet inom matematik i årskurs tre och sex. Utifrån syftet kommer fyra frågeställningar där färdig-heter, kritiska aspekter och pedagogiska ... -
JAG TAR ORDET ANNARS FÅR JAG DET INTE!
(2020-06-17)Syfte: Syftet är att undersöka vilka faktorer som möjliggör och begränsar kollegialt lärande i en samtalspraktik samt genom aktionsforskning undersöka hur samtalspraktiken kan utvecklas för att skapa bättre förutsättningar ... -
TINGENS RÖST OCH HANDENS ARBETE
(2020-06-17)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka Montessoripedagogikens bakgrund och Montessoris ursprungliga syfte med praktiska vardagssysslor. Vidare studerades de praktiska vardagsysslornas utveckling, samt hur arbetet ... -
REKTORERS UPPLEVELSER AV BESLUTSFATTANDE
(2020-06-16)Syfte: Arbetets övergripande syfte är att utifrån en deskriptiv fenomenologisk forsknings-ansats beskriva hur rektorer på olika grundskolor upplever sitt beslutsfattande. Basen för studien kan också beskrivas med följande ... -
KUNSKAPER OM NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR (NPF)
(2020-06-01)Syfte: Syftet med denna uppsats är undersöka och därigenom ge en så bra bild som möjligt över hur mycket kunskap lärare i Borås stad har när det gäller NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Syftet är vidare att ... -
Åtgärdsprogram i gymnasieskolan - en tematisk dokumentanalys
(2020-05-28)Syftet med den här studien har varit att utveckla kunskaper om innehållet i åtgärdsprogram skrivna för elever i gymnasieskolan. Mer precist har texter i 15 åtgärdsprogram analyserats för att undersöka om och i såfall ... -
Lärares ledarskap En fenomenografisk analys av lärares uppfattning om ledarskap i klassrummet
(2020-05-07)Syftet med min studie är att finna de uppfattningar lärare uttrycker om begreppet ledarskap. Begreppet syftar till lärares ledarskap i klassrummet. Jag valde att använda mig av fenomenografin där kategorier utgör de ... -
ÖVERGÅNGEN TILL FÖRSKOLEKLASS FÖR BARN SOM UPPVISAR SÅRBARHET
(2020-04-16)Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare i förskolan och i förskoleklass ser på övergången till förskoleklass för barn som uppvisar sårbarhet utifrån möjligheter, hinder, samarbetsformer och den egna yrkesrollen. ... -
DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET
(2020-04-15)Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs ... -
Elevers resonemang kring sin upplevda matematikängslan
(2020-04-15)Matematikängslan har uppmärksammats mer internationellt än nationellt. De studier som vi tagit del av har undersökt äldre elevers matematikängslan och empirin har främst baserats på kvantitativa metoder. Därför ville vi ... -
Värdegrundens (o)synlighet i läromedel
(2020-04-15)Syftet med uppsatsen är att utifrån de tre diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexuell läggning samt funktionsnedsättning undersöka och normkritiskt granska om och hur skolans värdegrund och uppdrag återspeglas i några ... -
FRÅN UPPDRAG TILL LEDARSKAPSHANDLINGAR - En narrativ intervjustudie om hur fem specialpedagoger formar sitt ledarskap på gymnasiet
(2020-04-02)Syftet med den här studien är att genom specialpedagogers berättelser bilda kunskap om vilka ledarskapshandlingar som finns i deras uppdrag. Vidare avser studien att ta reda på hur dessa ledarskapshandlingarna används i ... -
LEDNING, ORGANISERING OCH ÖVERLAPPNING En intervjustudie om att verka och påverkas som pedagogisk ledare i förskolan
(2020-04-02)Syftet är att beskriva och analysera rektors pedagogiska ledarskap utifrån de arbetsvillkor som styr den dagliga praktiken. Syftet är även att undersöka rektors möjligheter att påverka arbets- respektive utvecklingsorganisationen ... -
Undervisning i förskolan - en kvalitativ studie om förskollärares resonemang att leda undervisning utifrån barns olika behov av lednings, stimulans eller särskilt stöd
(2020-03-27)Syftet med studien är att undersöka hur 8 förskollärare fördelade på olika förskolor resonerar och utformar sin undervisning så att alla barn utvecklas och lär utifrån sina intressen och behov, främst för barn som av ...