Now showing items 141-160 of 284

    • Pedagog-barnrelationers påverkan på barns socioemotionella utveckling i förskolan 

      Nordin, Björn; Bolwede, Malin; Pieper, Steffi (2020)
      AbstractBåde i Sverige och globalt har förskolans roll börjat riktas in alltmer mot att förbereda barnen inför de akademiska krav och förväntningar som väntar i den påföljande skolan. Risken med denna utveckling är att ...
    • ”Nu har mössmonstret vaknat” 

      Marini, Angeliki; Mattila, Sarah (2020)
      AbstractSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare deltar i barns lek samt hur de stöttar (eller inte) barn att bli aktiva deltagare i lek. Ett andra delsyfte är att få förståelse för hur pedagoger ...
    • Den osynliga omsorgsdiskursen? 

      Lindroth, Josefin; Lindström, Marja Lindström; Levinsson, Felicia (2020)
      AbstractEn diskurs som berör kunskapseffektivitet har tagit en allt större plats inom samtidens utbildningsinstanser, på bekostnad av att omsorgens position blivit svagare (Aspelin, 2016, s. 50). Vi uppfattar i förlängning ...
    • Förskollärares syn på arbetetmed barn som anses ha problemskapande beteende i förskolan 

      Krekovce, Iljmihan; Kochar, Karin (2020)
      AbstractSyftet med denna studie är att få bättre kunskap om förskollärares uppfattningar kring bemötandet av barn som anses ha problemskapande beteenden. I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats där vi har ...
    • Barns verbala språkutveckling i den sociala och fysiska miljön 

      Muminovic, Alma; Lateef, Sameerah; Mitenkova, Alissa (2020)
      AbstractDenna studiessyfte är att belysa vilken roll den socialaoch fysiska miljönspelar förbarns verbalaspråkutveckling i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av den kvalitativa intervjustudie ...
    • Att hålla TAKK vid liv 

      Hohmann, Dominique; Hinnawi, Yazin; Hamzé, Yosra (2020)
      AbstractWithin the Swedish education program for preschool teachers, the Swedish National Agency for Education advocates for higher forms of didactics. Arguably this means that there should be different methods used by the ...
    • Den rättighetsbaserade förskolan 

      Forsén, Elin (2020)
      AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där ...
    • Normer och avvikelse 

      Berndtsson, Elin (2020)
      AbstractSociala normer och avvikelseär begrepp som vi anser är centrala i förskolans bedömningar kring hur barn förväntas vara. De barn som inte följer de normativa ramar som råder hamnar utanför normen, och riskerar således ...
    • UNGDOMAR INOM SÄRSKILDA UNGDOMSHEM En systematisk forskningsöversikt 

      Dzanic, Elma (2021-03-08)
      Den här uppsatsen handlar om utsatta ungdomar i samhället som befinner sig inom statens vård, närmare bestämt Statens institutionsstyrelse (SiS) på grund av ett LVU (lagen om vård av unga) eller LSU (lagen om sluten ...
    • “Ja, vad är fara illa egentligen” 

      Källholm, Jennie; Levin-Vikberg, Frida; Pringle, Kristin (2020)
      Förskollärarens profession ska grunda sig på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för barnen. Utifrån detta har en undersökning gjorts angående vad sex förskollärare ...
    • Konflikthantering i förskolan 

      Johansson, Frida; Myhre, Sofie; Neves, Natalie (2020)
      Abstract Syftet med studien är att undersöka pedagogernas agerande i de konflikter mellan barn som sker på förskolan i den fria leken. Våra frågeställningar är: 1. Vilka förhållningssätt är vanligast att pedagogerna ...
    • Barns perspektiv på interaktion med förskollärare i förskolan – en systematisk forskningsöversikt 

      Petersson, Hanna (2020-12-17)
      Children's perspectives' is a concept used in both research and early childhood education. However, the concept is not easily defined. Furthermore, there is a diversity of approaches and theories on the subject, which ...
    • THE DESIGN OF A MOBILE APP TO PROMOTE YOUNG PEOPLE’S DIGITAL FINANCIAL LITERACY 

      Zhang, Yi (2020-12-08)
      Purpose: With the popularity of Digital Financial Services (DFS), Digital Financial Literacy learning has been positioned as an essential ingredient for filling in people’s knowledge gaps and achieving their lifelong ...
    • Learning animal welfare and conservation at the zoo: 

      Ayalkibet Zeberga, Fikru (2020-11-17)
      Purpose: The aim of this research is to explore theories of learning animal welfare and conservation at the zoo using digital media. Hence, theories mainly focusing on animal welfare and conservation and learning will ...
    • Women learning programming from women: 

      Kathirasu, Shyamala (2020-11-17)
      Purpose: The general aim of this research is to understand how women learn to program through collective initiatives. This is examined through participants' engagement in a programming workshop organised by Pink Programming ...
    • FACTORS INFLUENCING STUDENTS’ PERCEPTION OF USEFULNESS OF CANVAS AS A LEARNING MANAGEMENT SYSTEM 

      Dang, Thu (2020-11-17)
      Purpose: The primary aim of the study is to find out students’ perception of usefulness of Canvas as a learning management system and factors that might influence their perceived usefulness of Canvas. Theory: There are ...
    • DIGITAL TEXTBOOKS IN THE ACTIVITY OF INSTRUCTION 

      Misgeld, Martin (2020-11-17)
      Purpose: The study aims to understand the dynamics behind the teachers motive to use and not use digital textbooks in the activity instruction of mathematics. How are the motives influenced by the perceived dynamics created ...
    • LMS PRACTICES TO SUPPORT WORKPLACE E-LEARNING 

      Cohn, Charlotte; Papadimitriou, Danai (2020-11-17)
      Purpose: The overall purpose of this study is to investigate workplace e-learning in a contemporary setting in order to contribute to companies developing their training and to the research on workplace e-learning. This ...
    • “OTHERWISE YOU CAN PLAY DRIVING THE BOAT ON YOUR PLAYSTATION INSTEAD”: 

      Skarpeti, Anastasia (2020-11-17)
      Purpose: This thesis aims to investigate how the training process occurred during a simulatorbased exercise in maritime education, examining if and how aspects of realism during simulation co-construct the outcome of the ...
    • ONBOARDING XMOOC PROJECT TEAMS 

      Hull, Kristin Erika (2020-11-17)
      Purpose: The goal was to design and test a best-practice Onboarding approach, informed by literature and an instructor survey, to address challenges in executing MOOC projects, and to improve the Onboarding experience ...