Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL): Recent submissions
Now showing items 161-180 of 284
-
INFORMATION EXCHANGE IN COMMUNITY QUESTION AND ANSWER SITES
(2020-11-17)Purpose: The purpose of this study is firstly to explore how the users of Stack Overflow, an online community-based Question and Answer platform, inquire for information through the formulation of a question, according ... -
Exchanging cultural heritage knowledge, communicating cultures and participating in community through a virtual community of practice
(2020-11-17)Purpose: The reason behind this study comes from the numerous difficulties and challenges that have affected promoting the cultural integration of Syrian immigrant craftsmen and decreased their opportunities for practicing ... -
”De vill så väl att de nästan gör ont i hjärtat på en ibland” Normalitet, åldersförväntningar och makt i BVC-sköterskors berättelser om fyraårsbesöket
(2020-09-10)Studien belyser hur BVC-sköterskor talar om barn i samband med fyraårsbesöket på Studien belyser hur BVC-sköterskor talar om barn i samband med fyraårsbesöket på barnavårdscentralen. Studien syftar till att undersöka om ... -
Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor
(2020-09-10)Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har ... -
Hur ska man förstå det här? - En systematisk forskningsöversikt om framgångsfaktorer i arbetet med elever med språkstörning
(2020-08-12)Att ha språkstörning innebär att man har en funktionsnedsättning där hjärnan uppfattar språk och språkljud på ett annorlunda sätt (Hjärnfonden, 2020). Det är en svår process för personer med en språkstörning att lära sig ... -
Kvalitet och likvärdighet i förskolan utifrån ett ledningsperspektiv utifrån ett ledningsperspektiv
(2020-08-12)Under senare år har forskning visat att hög kvalitet i förskolans utbildning har en avgörande innebörd för barns lärande inom alla områden. Det yttersta ansvaret för att säkerhetsställa att barn får en likvärdig utbildning ... -
Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt
(2020-07-03)Inom pedagogisk utbildning för yngre barn både nationellt och internationellt bedrivs arbete rörande frågor om jämställhet, rättvisa, könsidentitet och genus. Sett till verksamheter runt om i världen är den svenska förskolan ... -
De andra eleverna och (icke) likvärdighet – en systematisk forskningsöversikt
(2020-07-02)Under de senare åren har det kommit att synas ett allt större skolresultats gap mellan minoritetselever och majoritetselever i den svenska skolan. Resultats gapet har kommit att presenteras som en reaktion på en växande ... -
Samtal för formativ bedömning i förskollärarprogrammet
(2020-04-09)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarstudenters lärande stöttas under formativa bedömningssamtal, med ett sociokulturellt perspektiv som utgångspunkt. Mitt intresse för formativ bedömning och ... -
MOVING BETWEEN LEVELS OF ENGAGEMENT WITH INTERACTIVE DIGITAL EXHIBITS
(2020-03-24)Purpose: The overall purpose of the study is to explore how engagement with digital interactive exhibits can be evaluated in a museum rather than in a science centre setting and scrutinize factors that encourage or hinder ... -
TEACHERS’ AND STUDENTS’ PERCEIVED POSSIBILITIES AND CHALLENGES AS STRUCTURING RESOURCES IN THE DIGITAL CLASSROOM
(2020-03-24)Purpose: The overall purpose of this study is to explore possibilities and challenges in the digital classroom of a secondary school. More specifically the focus is on teachers’ and students’ perceived possibilities and ... -
MAKING USE OF CHILDREN’S DIGITAL MEDIA CONSUMPTION
(2020-03-24)Purpose: The general purpose of this study is to examine how parents can be supported in making use of their child’s digital media consumption for second language learning. In particular, a set of requirements are developed ... -
USAGE OF KNOWLEDGE SHARING COMMUNITIES FOR LEARNING
(2020-03-23)Purpose: The purpose of the study is to investigate the usage of the Stack Overflow as an informal learning method for expertise development. Theory: Socially Situated Learning and Communities of Practice by Jane Lave ... -
Stress hos förskollärare
(2020)Syftet med vår studie är att undersöka vad förskollärare har för erfarenheter av stress i sitt arbete. Vi vill även undersöka hur ett förebyggande arbete mot stress skulle kunna se ut utifrån förskollärarnas svar. Vi kommer ... -
Vad påverkar utvecklingen av barns kommunikation?
(2020)I all tid har kommunikation varit det som hållit ihop världen och fått utvecklingen att gå framåt. Men hur börjar det? Anledningen till att vi intresserar oss för det här grundar sig i att vi har noterat att det finns ... -
En lyckad inskolning?
(2020)Den här studien är en empirisk intervjustudie med tre stycken forskningsfrågor som utgångspunkt. Syftet är att undersöka vad som kännetecknar en lyckad inskolning i förskolan, vilka faktorer som är viktiga för att barnet ... -
”Vilken roll? -Vi har ju olika roller.”
(2020)Syftet med studien har varit att närma sig förskollärares uppfattningar av sin pedagogiska roll i relation till barnens lek och samspel i det fysiska uterummet. Vi ville ta reda på hur förskollärare beskriver sin pedagogiska ... -
Förskollärares ökade psykiska ohälsa
(2020)Syftet med vår studie var att uppmärksamma förskollärares ökade psykiska ohälsa. I media rapporterades att stressrelaterade sjukskrivningar bland förskollärare hade ökat. Tallberg Broman och Perssons rapport visar på att ... -
Politiska attityder till förskolläraryrkets status
(2020)Detta är en kvantitativ studie som har gjorts genom en enkätundersökning i syfte att undersöka politiska attityder till förskolläraryrkets status och profession ur ett genusperspektiv. Vidare ämnar vi undersöka betydelsen ... -
Flerspråkighet och kultur i förskolan
(2020)De senaste decennierna har antalet flerspråkiga barn ökat i svenska förskolor och idag har vart femte barn ett annat modersmål än svenska. I den här studien undersöks det hur förskollärare integrerar flerspråkighet och ...