Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP): Recent submissions
Now showing items 141-160 of 311
-
Den första läs- och skrivundervisningens didaktik.
(2019-07-01)Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur lärare i studien beskriver att de lägger upp sin läs- och skrivundervisning i årskurs 1 och varför de gör så. Ambitionen är också att ta reda på vilka faktorer lärarna anser ... -
Multimodalt arbete i undervisningen.
(2019-07-01)Syftet med uppsatsen är att genom en enkätundersökning bidra med kunskap om de tillfråga- de lärarnas syn på multimodalt arbete i läs- och skrivundervisningen i årskurs F-6. Till syftesbeskrivningen kopplas följande ... -
Karaktärsframställan ur ett genusperspektiv – Baserad på de mest utlånade kapitelböck- erna på Göteborgs folkbibliotek under 2018.
(2019-07-01)Då barnböcker alltid intresserat mig, var jag nyfiken på hur karaktärerna i de böcker som barn läser idag framställs ur ett genusperspektiv. Jag kunde inte hitta någon forskning inom området och valde därmed att anpassa ... -
Utomhuspedagogikens natur- en kvalitativ studie om hur lärare i årskurserna 1-3 använder naturen som ett utvidgat klassrum.
(2019-07-01)Sammanfattning Skolan ska vara en likvärdig plats för eleverna att främja sociala relationer, kunskap och eget ansvar. Vidare ska skolan bidra till elevernas möjlighet till utveckling och lust att lära (Skol- verket, 2018). ... -
Att omlokalisera lektionen. En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av ut- omhusundervisning i grundskolans yngre åldrar.
(2019-07-01)Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som arbetar med utomhuspedagogik i grundskolans yngre åldrar (F-3) resonerar kring sina erfarenheter. För att besvara syftet använ- des en kvalitativ metod med semistrukturerade ... -
Naturorienterande ämnena – är det oattraktivt? Lärares perspektiv på undervisning och elevattityd
(2019-07-01)I Sverige och många andra länder har det rapporterats om minskat intresse för NO och försäm- rade resultat. Detta visar bl.a. resultat från PISA och TIMSS. I lägre åldrar menar tidigare forsk- ning att eleverna har en ... -
Från decentralisering till lärarlönelyft - En studie om sex lärares upplevelser av professions- förändringar
(2019-07-01)Det finns många debatter och forskning om läraryrket får kallas för en profession eller inte och ifall lärarprofessionen ska räknas som en stark eller en svag profession. Det har gjorts ett antal reformer såsom ... -
Den taktfulla lärarens ideala klassrum - En kvalitativ studie av tre lärares syn på den goda lärmiljöns didaktiska grundpelare.
(2019-07-01)Allmän didaktik är den vetenskap som läraren behöver för att kunna undervisa – Johann Friedrich Herbart (1976) Så skrev Herbart år 1806 enligt von Oettingen (2018). Allmändidaktiken sträcker sig långt till- baka och redan ... -
En fallstudie om genomförande av undervisning med hjälp av programmering
(2019-07-01)I denna didaktiska fallstudie har kvalitativ data samlats in genom att tre lektioner har observerats och tre lärare har intervjuats. Syftet med studien är att få en inblick i hur undervisning i tre klasser i årskurs 4-6 i ... -
Kan fysisk aktivitet påverka måluppfyllelse i matematik?
(2019-07-01)Studien som rapporteras i detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever och lärare upplever att fysisk aktivitet påverkar elevernas måluppfyllelse i matematik. I tidigare forskning tydliggörs teorier som ... -
Motiverande matematikundervisning – En intervjustudie om lågstadielärares uppfattningar
(2019-07-01)Syftet med studien är att identifiera lågstadielärares uppfattningar om elevers motivation i re- lation till matematikundervisningen, vilka metoder som lärarna beskriver sig använda för att motivera sina elever samt vilka ... -
Lärares användning av laborativt material
(2019-07-01)Forskning visar att användningen av laborativt material inte alltid gynnar elevers lärande inom matematikämnet och kan istället vara en distraktion. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare använder sig av ... -
En kvalitativ studie om laborativt material i matematikundervisningen
(2019-07-01)Ofta upplever elever i grundskolan att textuppgifter i matematikläromedel är för abstrakta. Ge- nom att konkretisera dessa uppgifter genom laborativt material kan eleverna utveckla sin för- ståelse att se sambandet mellan ... -
Students' Perception of Class Interrelationships and its Relation to Students' Sex, School Satisfaction, School Absenteeism and School Achievement
(2019-03-11)Purpose: The aim of the present study is to explore how upper secondary school students’ perceive group dynamic aspects of the interrelationships in their class and how these perceptions are related to Sex, School Satisfaction, ... -
Sveriges nationella minoriteter – föremål för tystnadens kultur? En kritisk kvalitativ innehållsanalys av styrdokument för lärarutbildning och grundskola.
(2019-03-11)År 2000 ratificerade Sverige två avtal från Europarådet som innebar ett erkännande av Sveriges fem nationella minoriteter, samt ett stärkt skydd för grupperna. Avtalen resulterade även i att lärare i årskurs 4–6 blev ... -
i Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-‐6
(2019-03-11)Syftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga en förståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftet används följande frågeställningar: • ... -
Relationen mellan lärare och elev – en intervjustudie om mellanstadielärares relationsarbete
(2019-03-11)Denna studie undersöker sju lärares uppfattningar om relationen mellan lärare och elev samt vilka effekter relationen kan få på undervisningen. Insamlandet av det empiriska underlaget har skett via sju semi-strukturerade ... -
”Det är ingen likvärdig skola eftersom lärare tolkar styrdokumenten olika”-Lärares uppfattningar kring bedömning i musik i årskurs 4–6.
(2019-03-11)Syftet med studien är att undersöka musiklärares resonemang kring bedömning i musik i årskurs 4–6 för att få mer kunskap om vad de anser vara viktigt att undervisa om i musik och vad de anser om bedömning av elevers ... -
Tal i bråkform: Del av en helhet.
(2019-03-11)Matematikämnet består av många olika områden där ett av dessa områden är tal i bråkform. Forskare är överens om att procedurer och begrepp relativt tal i bråkform är ett av de mest utmanande områden inom matematikämnet för ... -
Formativ bedömning i matematik
(2019-03-11)Syftet med studien är att undersöka hur några lärare arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Frågeställningen som studien besvarar är “Vilka strategier använder grundskollärare när de arbetar med formativ ...