Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP): Recent submissions
Now showing items 261-280 of 311
-
Lärarröster om läsutvecklingsmetoder för att utveckla elevers läsförmåga
(2017-12-19)Studiens syfte var att undersöka hur lärare i förskoleklass samt förstaklass resonerar kring läsutvecklingsmetoder/tillvägagångssätt vid elevers tidiga läsutveckling. Studien ämnas även granska hur samarbetet mellan ... -
Läraren i media - diskursiva konstruktioner
(2017-12-18)Denna examensuppsats avser undersöka hur läraren framställs och porträtteras i debattartiklar hämtade ur Sveriges två största dagstidningar, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Med stöd av en diskursanalytisk teoretisk ... -
Lärares uppfattningar om möjligheter och svårigheter i en IKT-satsning för skolan
(2017-12-18)Denna studie bygger på kvalitativa intervjuer med 6 lärare i syfte att söka förstå olika lärares/pedagogers uppfattningar om möjligheter och svårigheter i IKT-satsningar för skolan och deras relation till IKT som verktyg ... -
”Melodin fastnade” - Kan sång främja nyanlända elevers möjligheter att tillägna sig nya ord? En studie bland fyra nyanlända mellanstadieelever om sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord.
(2017-12-18)I denna studie undersöks huruvida nyanlända elever kan tänkas främjas av sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord. Fyra nyanlända mellanstadieelever genomförde ett verbtest före respektive efter lektioner baserade ... -
Digitala verktyg i lärandet av andra språk Webbverktyget Read Theory – förståelse och behållning på olika nivåer
(2017-12-18)This paper presents results from a study investigating the learning effects from language learners in 6 th grade (Young English Language Learners, YELL) who use the web based learning tool Read Theory. The tool is used in ... -
En förändrad musikundervisning - En kvalitativ studie om hur pedagoger resonerar kring musikundervisningen i skolan.
(2017-12-18)Syftet med studien är att undersöka hur lärare resonerar kring de förändringar som skett inom musikundervisningen i grundskolan vilket även innefattar lärarnas reaktioner samt hantering och anpassning. För att få en inblick ... -
Digitalt eller inte? En kvalitativ jämförelse av lärares syn på digitala läromedel och läroböcker i matematik
(2017-12-18)Syftet med den här studien att ta reda på hur lärare ser på digitala läromedel och läroböcker i ämnet matematik. En kvalitativ intervjuguide valdes som metod där sex olika lärare intervjuades. Respondenterna fick besvara ... -
Tolerans En kvalitativ studie gällande grundskollärares föreställningar om toleransvärdet
(2017-12-13)The use of the concept of tolerance has increased in recent years. One of the reasons is due to the refugee flows that characterize the society and therefore constitute ground for diversity. National governing documents ... -
Lärares upplevelser av elevers möjligheter till daglig fysisk aktivitet
(2017-12-13)Sveriges skolelever är mer stillasittande än någonsin tidigare - mest i Norden. Samtidigt visar forskning hur daglig fysisk aktivitet påverkar barn positivt på flera olika plan, där skolprestationer är ett område. Fysisk ... -
Apelsiner och sardiner - en studie av kunskapande processer i tillblivelse
(2017-12-08)In this master thesis I am examining my own pratical and aestethic knowledge processes as reflective practice in their intra-active becoming. My (re)search is informed by the entanglement of matter, theory and method. ... -
Att skriva sig till läsning hos elever med svenska som andraspråk- En studie om lärarens perspektiv och erfarenheter.
(2017-11-13)Dagens läroplan synliggör datorns betydelse inom läs- och skrivinlärning och har därmed påverkat hur undervisningen ska se ut (Skolverket, 2016). Den har numera reviderats och det finns även krav för läs- och skrivfärdigheter ... -
Språkutveckling för nyanlända elever med hjälp av digitala verktyg
(2017-11-13)Syftet med denna studie är att få en inblick i hur arbetet kan ske i skolan för att främja nyanlända elevers språkutveckling med hjälp av digitala verktyg. Studiens frågeställningar lyder därmed: På vilket sätt kan digitala ... -
Roligt, pirrigt och spännande- en studie om elevers syn på de nationella proven i matematik i årskurs 3.
(2017-11-13)Arbetet behandlar ett elevperspektiv gällande de nationella proven i matematik i årskurs 3. Det tycktes finnas lite forskning kring hur elever påverkas och uppfattar de nationella proven och syftet med arbetet är att ... -
Att undervisa i ämnet svenska för elever med annat modersmål – en kvalitativ studie om vilka undervisningsmetoder som lärare anser vara framgångsrika för elevers andraspråksutveckling.
(2017-11-10)I dagens klassrum möter lärare elever med många olika modersmål. Dessa elever undervisas dagligen på sitt andraspråk och har därmed andra förutsättningar att nå kunskapsmålen än elever som har med sig svenska språket ... -
Att lära sig läsa och skriva med ASL. En kvalitativ studie om lärares upplevelser av ASL i relation till läs- och skrivsvårigheter.
(2017-11-10)Att lära elever läsa och skriva är två av skolans viktigaste uppdrag men vägen dit kan se olika ut för elever. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare i årskurs F-2 anser att ASL ... -
Val av lärobok i matematik. En analys av processen och lärares urvalskriterier.
(2017-11-10)Studiens övergripande syfte är att skapa en förståelse för de mekanismer som bestämmer vilken lärobok som lärare i årskurs 1-3 använder i matematikundervisningen. Hur själva valprocessen går till och vilka urvalskriterier ... -
Läsande familjer – en studie av fyra familjers läsvanor
(2017-11-10)Mötet med text och läsningen i hemmet går under begreppet family literacy. Innebörden i begreppet family literacy är att människan redan som barn socialiseras in i textens värld främst genom familj, vänner och övriga ... -
Genusmedveten skola - verklighet eller utopi? En studie av lärares erfarenheter av genusarbete i grundskolans tidigare åldrar
(2017-11-10)Jämställdhet mellan könen har länge varit ett omdiskuterat ämne i samhällsdebatten. Till skillnad från det tillskrivna könet vid födseln är genus en social konstruktion av könet som i takt med samhällsstrukturer formar ... -
Undervisning för hållbar utveckling – En studie av Fk-3 lärares bedömning av de egna kunskaperna och synen på undervisning för hållbar utveckling
(2017-11-09)Mellan 2005-2014 pågick FN:s dekad med fokus på undervisning för hållbar utveckling. I och med detta förändrades läroplanen i Sverige till att inkludera hållbar utveckling som en övergripande del i all undervisning. Studier ... -
Kunskapsresultaten i den svenska skolan - med tillämpning på Göteborgs kommun.
(2017-11-08)Studien syftar till att klarlägga det skolpolitiska arbete som nu utförs för att hantera de försämrade skolresultaten. Med utgångspunkt i en beskrivning och analys av kunskapsresultaten går studien vidare i möjliga påverkande ...