Kandidatuppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 141-160 of 231
-
ADHD i skolan. En kvalitativ intervjustudie ur ett elev- och föräldraperspektiv
(2014-04-03)Syftet med denna studie var att belysa ADHD-diagnostiserade elevers skolsituation utifrån deras eget och föräldrarnas perspektiv. Syftet besvarades genom att undersöka hur några elever/tidigare elever med diagnosen ADHD ... -
Reflektion och återkoppling - kan det leda till ökad matematisk
(2014-04-03)Syfte: Syftet med denna undersökning har varit att studera hur elevers förståelse för ämnet matematik påverkas av att skriva en reflektionsdagbok där de även får återkoppling inför nästa lektion. De frågeställningar som ... -
Integrerad förskoleklass - lika men ändå så olika. Pedagogers
(2014-03-31)Förskoleklass infördes som en valfri skolform 1998. Avsikten från regeringens sida var att förskoleklassen skulle fungera som en bro mellan förskola och skola, men forskning och undersökningar har visat att det inte riktigt ... -
Formativ bedömning. Hur lärare i slöjd och idrott förhåller sig
(2014-03-31)Syfte Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ett formativt arbetssätt används bland lärare i idrott/hälsa och slöjd. I undersökningen har vi lyft fram hur lärarna arbetar med ... -
Mångfaldsverksamhet i grundskolan - En kvalitativ studie om
(2014-03-31)Syfte Syftet med mitt arbete är att studera dels lärares och dels arabisktalande elevers uppfattningar om undervisningen. Ett särskilt fokus riktas mot språkets betydelse och språkutveckling. Centrala frågeställningar ... -
Hur viktig är modersmålsundervisning? Vilka kunskaper och färdigheter
(2014-03-31)Syfte: Föreliggande studies syfte är att undersöka hur sociokulturella faktorer som språk, identitet och kultur speglar assimilerande, integrerande eller inkluderande perspektiv i valet av undervisningsstoff inom ... -
Blir det bra så här? En studie kring samtal och återkoppling till elevers bildarbete
(2014-03-31)Syfte och frågeställningar kring denna uppsats, är att undersöka två lärares syn på bildsamtal och återkoppling till elevers bildarbeten. Jag vill undersöka lärarnas syn på hur de sker; vilka metoder, modeller och redskap ... -
Betydelsen av pedagogens bemötande och förhållningssätt för tysta och försiktiga barns utveckling i förskolan. En litteraturstudie.
(2014-03-31)Bakgrund Jag har i mitt yrke som förskollärare sett att det finns stora skillnader på förskolor hur pedagoger bemöter och förhåller sig till barn. I denna uppsats ville jag studera vad hos pedagoger som påverkar att alla ... -
Argumentera mera - en undersökning om elevers förmåga att argumentera på det nationella ämnesprovet i kemi
(2014-03-31)Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och hur elever klarar att utveckla de olika förmågorna som uttrycks i kursplanen i kemi. Fokus ligger på förmågan att granska information, kommunicera och ta ställning. I ... -
Motivation och stress. En enkätundersökning bland elever i gymnasieskolans årskurs 1
(2014-03-31)Ett systematiskt utvecklingsarbete inom skolan behöver utgå ifrån elevernas förutsättningar och behov och förutsätter därför kunskap om unga människors inställning till och upplevelse av sina studier samt deras mål och ... -
"Då känner jag mig trygg.." En uppföljning av estetelevers trygghetskänsla
(2014-03-31)Syfte Det här arbetet fokuserar på ett antal studerande på ett musikestetiskt gymnasieprogram och syftar till fristående uppföljning av en separat enkätstudie vars resultat uppgetts visa på en oväntad otrygghetskänsla ... -
Inkludering av elever med Aspergers syndrom - En skola för alla
(2014-03-31)Problem När elever med Aspergers syndrom ska inkluderas i ordinarie klass ställs lärarna inför vissa svårigheter. Dessa elever behöver individuellt utformade anpassningar och ofta saknar läraren kunskapen för att kunna ... -
Entreprenörskapets vara eller inte vara - En undersökning om
(2014-03-31)Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka lärares kunskap om, samt praktiska utövande av, entreprenörskap i skolan. Därtill att undersöka huruvida undervisningsämne, eller andra faktorer påverkade graden av ... -
Ordinlärningsstrategier - En kvalitativ studie i engelska
(2014-03-31)Syfte: Syftet var att undersöka vilka ordinlärningsstrategier elever använder sig av i engelska som främmande språk och svenska som andraspråk. Som utgångspunkt till vår studie hade vi följande frågeställningar: • Vilka ... -
Biologin blir begriplig med utomhuspedagogik. En diskursanalytisk studie om utomhuspedagogik
(2014-03-28)Syfte: Syftet är att undersöka diskurser om utomhuspedagogik som ett sätt att arbeta med elever ute i naturen. Teori: Jag har inspirerats av den litteratur och forskning som behandlar utomhuspedagogik. Enligt de genom ... -
"De vet att jag läser, med de vet inte vad jag läser." Utbildningsledarskap som tillgång eller hot. Studerandes upplevelser av bemötanden på arbetsplatsen.
(2014-03-28)Over the period as a student at the Master's Program for Educational Leadership, I have learned that sometimes the participants School’s management shows concern regarding the purpose of studying at such a program. The ... -
Validering till förskolelärare. Några institutioners syn på bedömning
(2014-03-28)Syfte: Universitet och högskolor som erbjuder förskollärarprogram har olika syn på bedömning av reell kompetens och utbildning till förskollärare genom validering. Skillnader förekommer vid tillträdeskrav och även vid ... -
Nedskärningar eller anpassningar? Nyanlända elevers
(2014-03-28)The purpose of this study was to illustrate how cuts as a result of the economic crisis in 2008-2013 affected the newcomers' situation and the possibilities to reach the requirements for knowledge, based on the area manager, ... -
Svenska och matematikens betydelse för förståelse kring hem och konsumentkunskap
(2014-03-28)Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka hur eleverna upplever vikten av kunskaper i matematik och svenska i ämnet hem och konsumentkunskap. Vidare vill jag undersöka om och hur lärare synliggör och implementerar ... -
Matematiklärarnas undervisningsmetoder. En kvalitativ studie bland behöriga lärare i två kommuner med fokus på individualisering,konkretisering, begreppsbildning och problemlösning
(2014-03-28)Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur matematiklärare i två kommuner ser på och arbetar med individualisering i matematikundervisningen i årskurs 7-9. Den empiriska studien avsåg att besvara syftet utifrån ...