Visar titlar:
Visas titlar 1-20 av 521
-
AKK och autism. Om alternativ och kompletterande kommunikation och autism i den inkluderande förskolan
(2014-04-10)Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse kring en pedagogs erfarenheter av att arbeta med Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i relation till en pojke med autism (autismspektrumstörningar). Syftet ... -
Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola
(2014-10-14)Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet. Frågeställningar: 1) Vilka ... -
"Alla barn behöver lära sig sociala förmågor, det kommer sällan helt naturligt" - hur elva pedagoger i förskolan ger stöd till barn i samspelssvårigheter
(2012-02-02)Syfte: Studiens syfte är att synliggöra några pedagogers förhållningssätt, strategier och metoder kring barn som beskrivs ha samspelssvårigheter i förskolan. De frågeställningar studien utgår ifrån är: • Vilken ... -
"Alla borde gå i särskolan!" En studie om bemötande, klassrumsmiljö och kritiska situationer i två gymnasiesärskolor
(2014-06-23)Syfte: Syftet med föreliggande studie är att studera hur pedagoger i gymnasiesärskolan anpassar klassrumsmiljön för sina elever samt pedagogernas uppfattningar om kritiska situationer och hur de anser att man kan bemöta ... -
Anpassade barn eller anpassad verksamhet? Förståelse av specialpedagogiska praktiker i förskolan
(2015-12-18)Syfte: Syftet med studien var att belysa och problematisera tillgängligheten i den pedagogiska miljön i förskolan för barn i behov av särskilt stöd utifrån den pedagogiska praktik som de berörda pedagogerna använder sig ... -
Arbete med skolans lärmiljö. En möjlighet för ökad delaktighet
(2012-10-29)Syfte: Studien fokuserar på sambandet mellan de åtgärder som skrivs i elevernas åtgärds-program på skol- och gruppnivå samt hur specialpedagogen och pedagoger/arbetslag främjar en god lärmiljö. Frågor som förtydligar ... -
Arbete med skönlitteratur i gymnasiesärskolan - Diskurser och konsekvenser
(2013-10-22)Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera pedagogers samtal om skönlitteratur i gymnasiesärskolans individuella program. Studien avser även att undersöka vilka diskurser som framträder då samtalen om ... -
Att anpassa förskolans verksamhet i mötet med barn med problemskapande beteende En intervjustudie med fyra förskollärare
(2015-11-28)Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att vinna kunskap om några förskollärares upplevelser av att möta barn de menar uppvisar ett problemskapande beteende i förskolan samt dessa förskollärares upplevelser av ... -
Att använda och anpassa ett kommunikationsstödjande observationsverktyg i grundsärskolan
(2021-02-08)The study aimed to investigate how a research-based communication-supporting observation tool could be used and adapted for compulsory school for children with severe learning disabilities, focusing on interaction and ... -
Att arbeta med Lågaffektivt bemötande inom skola, förskola och funktionsstöd En kvalitativ intervjustudie
(2016-02-22)Syfte Syftet med denna studie är att genom intervjuer få en förståelse för hur personal upplever arbetet med ett Lågaffektivt bemötande i relation till elever/brukare. Vidare fokuseras på vad som anses vara ett normalt ... -
Att bli en bättre läsare - en studie av åtgärdsprogram i läsning och läsförståelse
(2014-08-18)Syfte: Studiens syfte är att kartlägga och analysera insatser och åtgärder som skrivs in i åt-gärdsprogram för elever som befaras att inte nå de uppställda målen i år 3 och 6 när det gäller läsning och läsförståelse. Den ... -
Att bygga broar. En mikroetnografisk studie av två kommuners organisatoriska lärmiljöer för elever med autism
(2014-09-08)Studiens syfte är att: Synliggöra två kommuners lärmiljöer för elever inom autismspektrat (AST) utan utvecklingsstörning efter lagförändringen 2011 med fokus på elevernas förutsättningar till delaktighet, kommunikation ... -
Att erövra orden
(2021-06-21)Syftet med studien var att undersöka hur lärare i grundsärskolan uppfattade en digital förståelsebaserad intervention för att främja läsutveckling och kommunikation hos elever som är i behov av AKK samt att ta reda på ... -
Att förstå matematik. Om lärares roll och arbete samt deras syn på ämnesintegrering
(2015-05-21)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskola arbetar ämnesintegrerat med problemlösningar i matematik. De centrala frågeställningarna i studien är: • Hur arbetar lärarna med läs-, ord- och ... -
Att förstå särskild utbildning för vuxna Hur skolformens komplexitet i en kommun kan tolkas genom Bergs frirumsmodell
(2016-02-22)Syfte: Studien syftar till att undersöka en kommuns sätt att organisera och utveckla skol- formen särskild utbildning för vuxna. Ett ytterligare syfte är att beskriva vad detta betyder för målgruppen vuxna med intellektuell ... -
Att göra det extra till det ordinarie
(2022-10-14)Skolans uppdrag är reglerat i styrdokumenten och visar på vikten av att möta alla elevers behov. De olika stödformer som finns i skolan idag är ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. I och med ... -
Att hantera bedömningspraktiken Upplevda utmaningar av nio lärare i grundsärskolan, inriktning träningsskolan
(2015-11-28)Syfte: Studiens syfte är att beskriva hur ett antal lärare i grundsärskolan, inriktning träningsskola, upplever sin bedömningspraktik. Teori: Studiens teorianknytning utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv ... -
Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd
(2020-01-16)Syfte: Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring begreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hur förskollärarna resonerar kring att ... -
“Att ingå i en grupp där det finns möjlighet att få sina behov tillgodosedda” - verksammas resonemang om inkludering i förskolan
(2015-11-27)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur några verksamma inom förskolan resonerar om inkludering. Centrala frågeställningar är: • Hur förstås/definieras begreppet inkludering av de verksamma? • Vilka ... -
Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation
(2014-08-21)Syfte Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för ...