Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Visas titlar 121-140 av 521
-
Förskolechefers yrkesval och ledarskap En studie om varför förskolechefsyrket valts och förskolechefers syn på sitt eget ledarskap utifrån ett genusperspektiv
(2016-12-23)Abstract With starting point in a historically changed preschool, dominating ideals in the preschool, women’s representation and status this study aims to examine preschool managers choice of profession and views on their ... -
PÅ LÄRARES SPRÅK Om studie- och yrkesvägledningens didaktik i grundskolans ordinarie undervisning
(2016-12-21)Syfte: Syftet med min studie var att studera pedagogers praktiska yrkeskunnande kring studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt Lgr11. Teori: Studien utgår från narrativ teori och ... -
Self Managed Leaders. Vilken upplevelse och behållning har ledare på Volvo haft av det SML-program de gått som blivande chefer?
(2016-10-26)Denna studie undersöker vad deltagarna i Volvo Group´s Self Managed Learning (SML) program för blivande chefer upplever att de har lärt sig genom programmet. Lärandet genom SML-programmet belyses utifrån tre områden: ... -
Hur fixar läsfixarna läsningen? En aktionsforskningsstudie om läsundervisning och läsförståelse på lågstadiet
(2016-07-08)Syfte: Studiens syfte har varit att pröva olika undervisningsmetoder och modeller för läsundervisning och att med denna utgångspunkt utveckla undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur eleverna uppfattar de ... -
"Vi blir et mer opplyst og delende kollegium, som lærer av hverandre" En aksjonsforskningsstudie av et profesjonelt læringsfellesskap
(2016-07-05)Syfte: Masteroppgaven tar for seg bruken av teammøter som lærende møte gjennom en strukturert form her kalt pedagogisk forum. Erfaringsdeling av praksis står i fokus. Hensikten med studien er å utvikle kunnskap om hvordan ... -
Et forum for praksislærere - en arena for refleksjon og læring?
(2016-07-05)praksislærere. Et forum for praksislærere skal utvikles og etableres for å skape en arena der praksislærerne kan dele sine erfaringer og kunnskap om veiledning. Formålet med studien er å bidra til forbedret praksis og ... -
Lærende lærerfellesskap - En aksjonsforskningsstudie om hvordan utvikle et lærende lærerfellesskap for å styrke elevenes leseferdigheter
(2016-07-05)Syfte: Studiet har undersøkt hvordan man kan fremme refleksjoner om lesing og læreres læring i et lærende lærerfelleskap. Det er blitt utviklet en arena der lærere kan dele refleksjoner og erfaringer om lesing. Gjennom ... -
”BLIR du med?” Et lederperspektiv på aksjonsforskningsproskjektet - Å skrive seg til lesing.
(2016-07-05)Syfte: Hensikten med denne studien er å følge en idés reise inn i vår skole, og se hvordan en skoleleder kan bidra til utvikling av den. Gjennom språksetting og utprøving i praksis har jeg som skoleleder, sammen med lærerne, ... -
“Do we have to actually understand all this?” Students’ on-line information search and evaluating the sources when working with Controversy Mapping
(2016-07-05)Aim: The purpose of this thesis is to explore upper-secondary students’ information search and their evaluation of on-line sources in a project work on socio-scientific issues when controversy mapping as a new digital ... -
Peer Learning - Lärande eller tärande. En intervjustudie före och efter genomförande av lärande i studentpar
(2016-07-05)Syfte: Syftet med denna studie är att få fördjupad förståelse för studenters och handledares uppfattning om jämbördigt lärande i studentpar före och efter genomförandet av den pedagogiska modellen Peer Learning. Teori: Studiens ... -
How Do Students’ Mathematics Self-Efficacy, Mathematics Self-Concept and Mathematics Anxiety Influence Mathematical Literacy? — A Comparison between Shanghai-China and Sweden in PISA 2012
(2016-07-05)Aim: The aim of this thesis is to examine the differences in the influence of student’s Mathematics self-efficacy, Mathematics self-concept and Mathematics anxiety on their mathematical literacy between Shanghai-China and ... -
iPad och appar för lärande En kvalitativ studie om åtta speciallärares och specialpedagogers erfarenheter och åsikter om iPad och appar i undervisningen av elever med läs- och skrivsvårigheter
(2016-05-19)Syfte: Ett syfte med studien är att undersöka speciallärares och specialpedagogers erfarenheter och åsikter om användning av iPad och appar i undervisningen av elever med läs- och skrivsvårigheter. Ett annat syfte är att ... -
Datahantering som diskurs: En källanalytisk studie om att införa nya arbetsrutiner i en välutbildad och erfaren yrkesgrupp
(2016-03-07)Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva de hinder för datahantering som datahanter-ingsförespråkarna själva uppger att de möter som argument från forskare som förhindrar ett personligt åtagande i datahantering. De beskrivna ... -
Ledarskap och skolutvecklingsprocesser - utifrån rektorers och arbetslagsledares perspektiv
(2016-03-04)Syfte: Studiens syfte är att genom intervju undersöka hur rektorer och arbetslagsledare i grundskolan upplever ledarskapet kring skolutvecklingsprocesser. Vidare är studiens syfte också att undersöka om, och i så fall hur, ... -
”Att man är närvarande – det är A och O!” En etnografisk studie av några förskolepedagogers arbete i mötet med barn med hörselnedsättning
(2016-03-02)Bakgrund: En hörselnedsättning medför svårigheter att ingå i sociala och kommunikativa sammanhang med andra människor på grund av svårigheter att uppfatta det som sägs. Hörteknisk utrustning har förbättrats och det har ... -
Att arbeta med Lågaffektivt bemötande inom skola, förskola och funktionsstöd En kvalitativ intervjustudie
(2016-02-22)Syfte Syftet med denna studie är att genom intervjuer få en förståelse för hur personal upplever arbetet med ett Lågaffektivt bemötande i relation till elever/brukare. Vidare fokuseras på vad som anses vara ett normalt ... -
En god lärmiljö – ett ömsesidigt samspel En livsvärldsfenomenologisk studie kring fysisk lärmiljö, två skolexempel
(2016-02-22)Syfte: Studiens syfte var att skapa en ökad förståelse för den fysiska lärmiljöns förutsättningar och betydelse i relation till alla elevers möjlighet till lärande och utveckling i skolan. Syftet var även att få kunskap ... -
Vänfabriken En intervjustudie om elevers erfarenheter av EQ övningar
(2016-02-22)Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka och belysa elevers erfarenheter av EQ övningar och arbete i Vänfabriken. Följande frågeställningar har används: hur upplever elever EQ övningar samt och hur beskriver ... -
LÅNGSIKTIGA EFFEKTER AV MATEMATIKLYFTET En fallstudie i en kommun
(2016-02-22)Studiens syfte är att belysa förutsättningarna för långsiktiga effekter av Matematiklyftet, med fokus på alla elevers möjligheter att nå kunskapskraven. Detta görs genom att dels belysa hur fortbildningsinsatsen Matematiklyftet ... -
”Vi skriver mycket i alla ämnen” En intervjustudie om elevers upplevelser av skrivning och skrivundervisning
(2016-02-22)Syfte: I denna studie undersöker vi vilka upplevelser elever har av skrivning och skrivundervisning i skolan, men även på fritiden. Vi tar reda på vilken funktion och betydelse skrivning har för eleverna och vad de ...