Browsing Kandidatuppsatser (IPKL) by Title
Now showing items 1-20 of 42
-
Att bli sams i den pedagogiska sandlådan En litteraturstudie om möjliggörande och hindrande faktorer i samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan
(2022-03-16)Fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan ska samverka kring elevernas utveckling och lärande. Utifrån att dessa är två olika verksamheter som ska samverka är syftet att granska och göra en översikt av svenska ... -
Att subjektifieras i lärmiljön på fritidshemmet. Erbjuder fritidshemmet en lärmiljö som motverkar eller befäster tvåkönsnormen?
(2022-03-16)Studien avser undersöka de normbärande saker som döljer sig i lärmiljön på fritidshem. Studien utgår från skrivningar i läroplanens värdegrund som bland annat menar att begränsande normer ska motverkas i fritidshemmet. De ... -
Är du redo? En studie om blivande lärare i fritidshem och deras tilltro till självförmåga inför det dubbla uppdraget och en kluven yrkesprofession.
(2022-03-15)Syftet med vår uppsats har varit att undersöka hur blivande lärare i fritidshem beskriver sin tilltro till självförmåga inför sitt kommande yrkesliv. Då vi har valt att arbeta med vår studie utifrån att det är ett dubbelt ... -
Barns inflytande och delaktighet. En studie om hur fritidslärare arbetar med barns inflytande och delaktighet
(2022-03-17)Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka hur fritidslärare talar om sitt arbete med inflytande och delaktighet och vilka betydelsefulla faktorer som spelar in i möjliggörandet. Frågeställningarna som vi utgått ... -
Bråkiga pojkar och duktiga flickor? En studie om könsmönster i fritidshemmet.
(2022-03-17)Sedan studien började har studiens syfte och frågeställningar förändrats, vilket är värt att notera i Bilaga 1, s.43 där jämställdhetsuppdraget nämns, men som sedan inte varit studiens fokus eller syfte. Att motverka ... -
Den digitala leken - något att ta vara på i fritidshemmet En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt uppdrag att främja den meningsfulla fritiden med hjälp av den digitala populärkulturen
(2022-03-16)Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem uttrycker och resonerar kring hur de beskriver sitt uppdrag att erbjuda en meningsfull fritid i relation till elevers intresse och erfarenheter av digitala media och ... -
Den digitala leken! En observationsstudie av digital lek i fritidshemmet med fokus på inne- och uteslutning
(2022-03-15)Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur inne-och uteslutning sker i digital lek, vilket observerats i fritidsverksamheten. Frågeställningarna var: “Hur kommunicerar eleverna med varandra i digital ... -
”Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” En intervjustudie med sex lärare om deras arbete med sociala relationer och inkludering i fritidshemmet
(2022-03-15)“Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” är en intervjustudie som fokuserar sig på hur ett relationsskapande arbete kan leda till att samtliga elever känner ... -
“Det är ju svårt men man får ändå försöka” En studie om hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag kopplat till religion
(2022-03-15)I denna studie undersöks hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag i förhållande till religion. Frågeställningar som studien behandlar rör vad lärarna uppfattar som religiösa uttryck, hur de ser på sitt ... -
"Det behöver inte bara vara att man anknyter ihop det till en idrottshall eller en idrott" - en kvalitativ intervjustudie av lärare i fritidshems uppfattningar om användningen av fysisk aktivitet i fritidshem och skola
(2022-03-22)Studiens syfte är att undersöka skolpersonals uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och hur fysisk aktivitet används i fritidshemmet. Anledningen till valet av just fysisk aktivitet på fritidshemmet är de olika ... -
”Det blir inte bättre, det blir bara mer” - Specialpedagogik i fritidshemmet.
(2022-03-17)I vår studie har vi valt att fokusera på de elever som anses vara i svårigheter i fritidshemmet. Det är ett område där forskningen är begränsad och vårt syfte var således att bidra med specialpedagogisk kunskap till det ... -
Didaktiska positioner vid elevers fria lek på fritidshem. En studie om fritidslärares och pedagogers didaktiska intentioner i den fria leken på fritidshem
(2022-03-21)Syftet med vårt examensarbete är att undersöka fritidslärares och pedagogers didaktiska positioner och vad deras interaktion i den fria leken syftar att åstadkomma med för kunskap eller förmåga hos eleverna. Vår ... -
Digitala verktyg för arbete i skolan. En kvalitativ tematisk textanalys av Skolverkets digitaliseringspublikationer om digitala verktyg på fritidshemmet
(2022-03-17)Digitala verktyg har kommit att användas i barns och ungas olika aktiviteter i skolan, och är numera något som står i centrum i skolutvecklingen, sedan regeringens digitaliseringsstrategi lanserades 2017. Denna studie har ... -
Dokumentationens och ledarskapets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete på fritidshemmet.
(2022-03-15)Systematiskt kvalitetsarbete ska genomföras på fritidshemmet. Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem genomför planering, dokumentation, utvärdering och analys i det systematiska kvalitetsarbetet för ... -
Drama i fritidshem En enkätstudie om dramapedagogikens plats i fritidshemmet
(2022-03-16)Syftet med denna studie är att kartlägga i hur stor utsträckning man använder drama i fritidshemmet. Med ett sociokulturellt perspektiv, där drama ses som ett verktyg för lärande, undersöks hur personal i fritidshemmet ... -
Ett fritidshem för alla. En kvalitativ studie om inkluderade verksamhet i fritidshemmet, i en specialpedagogisk kontext
(2022-03-17)Idén om en skola för alla är ett specialpedagogiskt synsätt som under flera decennier har förespråkat hur skolgången ska vara och det är ur denna idé som begreppet inkludering har vuxit fram. De aktiviteter som fritidshemmet, ... -
“För bråk blir det ju alltid”. En kvalitativ intervjustudie om lärares synsätt på och arbetet med konflikthantering i fritidshemmet.
(2022-03-17)I detta examensarbete undersöks hur lärare som arbetar i fritidshem ser på konflikthantering och deras erfarenheter och kunskaper om konflikthantering. Examensarbetets frågeställningar är: Vilka kunskaper har lärare om ... -
Fritid i ett meningsfullt fritidshem?
(2022-03-16)I fritidshemmets del i läroplanen förekommer begreppet meningsfull fritid som verktyg för att skapa en god fritidshemsverksamhet. Begreppet har ingen tydlig definition i läroplanen och är därmed öppet för tolkning av de ... -
Fritidshemmet som en plattform för ett interkulturellt förhållningssätt - En kvalitativ studie om hur personal i fritidshem talar om nyanlända och flerspråkiga elevers språk i verksamheten.
(2022-03-21)Idag är det vanligt på fritidshemmen att det finns flera elever med ett annat modersmål än svenska. Vilket gör att det blir viktigt som personal att arbeta på ett sätt som möter elevernas behov och hjälper dem att få ... -
Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.
(2022-03-17)Examensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller omöjliga handlingar, ...