Browsing Magisteruppsatser (IDPP) by Title
Now showing items 1-20 of 196
-
”A tricky situation” - En kvalitativ innehållsanalys av läroböcker i engelska i årskurs 4-6 utifrån ett genusperspektiv
(2018-08-06)Syftet med denna studie är att undersöka hur kön görs i läroböcker i engelska, i årskurs 4-6, för att synliggöra underliggande normer och värden. Studien bygger på läroboksanalyser på ett antal avsnitt ur fem läroböcker. ... -
All läsning börjar med ett val- en intervjustudie om bokval med elever i årskurs 6
(2020-02-28)Vad, hur och varför elever gör ett visst bokval behandlas i den här studien. Syftet är att undersöka hur elever väljer skönlitterära böcker utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Frågeställningar som avses besvaras är ... -
Analys av läroböcker i matematik avsedda för årkurs tre. Med fokus på tal i bråkform.
(2018-08-08)Studiens övergripande syfte är att ge lärare som arbetar i grundskolans lägre årskurser en uppfattning kring innehållet i läroböcker i matematik avsedda för årskurs tre. Studien har fokuserats till att undersöka ovanstående ... -
En analys av läromedel för att upptäcka kommunikativ interaktion inom matematik i årskurs 6
(2019-03-11)Examensarbetets syfte är att undersöka tre läromedel som består av en eller två läroböcker och tillhörande lärarhandledning, för att se hur stor del av läromedlen som berör den kommunikativa förmågan i förhållande till ... -
Arbete med skönlitteratur i läsutvecklingssyfte
(2018-08-08)I mitt examensarbete fördjupar jag mig i de yngre skolbarnens läsutveckling. Syftet med studien är att få kunskap om vad skönlitteratur bidrar med i elevers läsutvecklingsprocess. Jämfört med andra texttyper är skönlitteratur ... -
Att få uppleva, känna och ta. Är biologiundervisning ute bra? En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1-3 tillämpar utomhuspedagogik i sin biologi- och ekologiundervisning
(2019-07-01)yftet med denna studie var att ta reda på vilka erfarenheter ett urval lärare har gällande att använda sig av utomhuspedagogik i sin biologiundervisning. Valet av ämne är baserat på mitt tidigare examensarbete, där en ... -
Att lära sig läsa och skriva med ASL. En kvalitativ studie om lärares upplevelser av ASL i relation till läs- och skrivsvårigheter.
(2017-11-10)Att lära elever läsa och skriva är två av skolans viktigaste uppdrag men vägen dit kan se olika ut för elever. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare i årskurs F-2 anser att ASL ... -
Att omlokalisera lektionen. En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av ut- omhusundervisning i grundskolans yngre åldrar.
(2019-07-01)Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som arbetar med utomhuspedagogik i grundskolans yngre åldrar (F-3) resonerar kring sina erfarenheter. För att besvara syftet använ- des en kvalitativ metod med semistrukturerade ... -
Att skriva sig till läsning hos elever med svenska som andraspråk- En studie om lärarens perspektiv och erfarenheter.
(2017-11-13)Dagens läroplan synliggör datorns betydelse inom läs- och skrivinlärning och har därmed påverkat hur undervisningen ska se ut (Skolverket, 2016). Den har numera reviderats och det finns även krav för läs- och skrivfärdigheter ... -
Att undervisa i ämnet svenska för elever med annat modersmål – en kvalitativ studie om vilka undervisningsmetoder som lärare anser vara framgångsrika för elevers andraspråksutveckling.
(2017-11-10)I dagens klassrum möter lärare elever med många olika modersmål. Dessa elever undervisas dagligen på sitt andraspråk och har därmed andra förutsättningar att nå kunskapsmålen än elever som har med sig svenska språket ... -
Att undervisa i multiplikation i grundskolan
(2018-01-11)Denna studie är en kvalitativ studie som utförts med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sex olika lågstadielärare. Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn på undervisningen om ... -
Ämnesintegrering – En fenomenografisk studie om F-3 lärares uppfattningar.
(2020-07-01)Ämnesintegrering är ett problematiskt begrepp med många synonymer och tolkningar. Läroplaner har betonat det på skilda sätt och forskning har olika utgångspunkter och definitioner. Syftet med den här studien är att undersöka ... -
”Det är ingen likvärdig skola eftersom lärare tolkar styrdokumenten olika”-Lärares uppfattningar kring bedömning i musik i årskurs 4–6.
(2019-03-11)Syftet med studien är att undersöka musiklärares resonemang kring bedömning i musik i årskurs 4–6 för att få mer kunskap om vad de anser vara viktigt att undervisa om i musik och vad de anser om bedömning av elevers ... -
Det är ju grunden för hela jobbet – En kvalitativ studie om sex lärares tankar och erfarenheter av relationens betydelse i skolan.
(2018-08-09)Syftet med studien är att undersöka vad verksamma och erfarna lärare anser vara viktigt i relationsskapandet och hur de arbetar för att skapa goda relationer. Syftet är också att undersöka vad lärare anser att goda relationer ... -
”Det är verkligen slöseri med lärarens redan snäva tid”
(2020-07-01)Detta är en studie som undersöker vilka arbetsuppgifter grundskollärare utför på sin arbetsplats, vilka typ av arbeten som tar mycket plats samt om detta är något som påverkar lärarens kvalitativa arbete med koppling till ... -
”Även pappor hade rätt att leka med sina barn, och barnet fick rätt att leka med sin pappa” En kritisk läromedelsanalys i samhällskunskap med fokus på aspekterna könsroller, jämställdhet och sexualitet.
(2020-02-28)Syftet är att undersöka hur kunskap om jämställdhet, könsroller och sexualitet i nyare läroböcker i samhällskunskap för mellanstadiet förmedlas och framställs. Detta gör jag genom att kritiskt granska och synliggöra ... -
Berätta något för oss! – En studie om hur ugandiska lärare använder muntligt berättande som didaktiskt verktyg
(2020-02-28)Storytelling is among the oldest tools for teaching and passing on knowledge. By sharing stories, teachers and pupils come closer together as they explore the worlds outside the classroom in an exciting way. Further, as ... -
Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar hur stor du är. Elevers uppfattningar om astronomiska objekts storlek och skala.
(2021-07-08)Den här studien är en del av det svenska forskningsprojektet Storlek och skala i universum vid Nationellt resurscentrum för fysik, vars syfte är att undersöka elevers uppfattningar om storlek och avstånd för att kunna ... -
Blommor och bin. En studie om elevers föreställningar om blommors funktion och vilka medierande redskap barn använder.
(2017-11-08)Uppsatsen handlar om vilka föreställningar elever i årskurs fem har kring blommors funktion. Tidigare undersökningar visar att elever har olika föreställningar kring växters sexuella reproduktion. Metoden som används för ... -
Bråk behöver inte vara svårt – En kvalitativ intervjustudie kring lärares användning av laborativa material i bråkundervisningen.
(2019-07-02)Studiens syfte är att bidra till kunskap om, och belysa hur det går att använda laborativa material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk. Frågeställningarna som studien har som uppgift att besvara är följande: ...