Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 381-400 of 676
-
The Conundrum of Collaboration. A qualitative study on Swedish EFL teachers' view on cross-curricular collaboration
(2017)In today’s Swedish upper secondary school it is probable that EFL teachers encounter cross-curricular collaboration projects. That is, projects where another subject/other subjects in addition to English are supposed to ... -
Femteklasselevers uppfattningar om fri läsning som klassrumsaktivitet
(2017)Studien har till syfte att presentera elevers uppfattningar om den fria läsningen i klassrummet och på vilket sätt lärare påverkar den sociala miljö som omgärdar den. Resultatet har samlats in genom parintervjuer med tio ... -
Varför ska jag lära mig det här? En undersökning av hur slöjdlärare ser på och förmedlar sitt ämnes nyttoaspekter
(2017)Syftet med examensarbetet är att undersöka hur några slöjdlärare ser på sitt ämnes nyttoaspekter samt hur de tänker att man kan förmedla dessa bland eleverna. Utifrån arbetets syfte har två frågeställningar formulerats: • Hur ... -
Lärarrollen. En studie kring huruvida lärarrollen förändrats sedan införandet av karriärtjänster.
(2017)Sammanfattning Studiens syfte var att undersöka huruvida lärarrollen har förändrats sedan karriärreformen för lärare 2013. Detta skedde via semistrukturerade samtal med syftet att ta reda på olika uppfattningar och ... -
Läromedlets roll. Hem- och konsumentkunskapslärares användning och uppfattning av läromedel.
(2017)Idag finns ingen fastställd definition av vad ett läromedel är vilket skapar möjlighet till en stor kreativitet för lärare när de ska planera och genomföra undervisning. Läromedel inom hem- och konsumentkunskap kan vara ... -
Intention och implementation – Undervisningsmaterial i matematik
(2017)Curriculum materials are widely used in Swedish classrooms. There are reasons to believe that what teachers’ thinks about curriculum materials and how they are used differs. The purpose of this study is to add to the ... -
”För godkänt ska studenten aktivt delta under seminariet och bidra till diskussionen.”
(2017)Titel: ”För godkänt ska samtliga studenter aktivt delta under seminariet och bidra till diskussionen.” Lärarutbildningens innehåll och upplägg Författare: Poyan Safari Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 ... -
Arbete med kroppsbild i skolan. Ett elevperspektiv.
(2017)Studien syftar till att undersöka elevers upplevelser och attityder kring arbete med kroppsbild i och utanför skolan. 71 elever i årskurs 9 svarade på enkäter angående kroppsbild och resultatet påvisar att kroppsbild anses ... -
Klassrumskultur - i det matematiska klassrummet
(2017)Det här examensarbetet behandlar hur lärare kan förändra klassrumskulturen mot en argumenterande kultur där elevernas egna idéer värdesätts och där eleverna själva är ansvariga för att göra matematiken begriplig. Tre ... -
Bildlärares tankar om bedömning
(2017)Denna studie bygger på intervjuer av fem bildlärare. Syftet med studien är att synliggöra hur bildlärare beskriver sitt arbete med bedömning. Studien kommer att besvara följande frågor: Vad för strategier beskriver bildlärare ... -
Vi orkar inte äta upp. Elevers attityder om matsvinnets påverkan på miljön.
(2017)Klimathotet blir allt tydligare vilket kan ses av konsekvenserna på både land och hav. För att minska påfrestningarna på klimatet behöver det ske omfattande attityd- och beteendeförändringar hos konsumenterna, men man ... -
Lärares erfarenheter av informationssökning i årskurs 4-6
(2017)Integrationen av digitala verktyg inom skolan har ökat och användningsområdena blir fler. I och med den nya digitaliseringen uppstår en ny problematik. Eleverna förhåller sig inte längre enbart till läraren eller utvald ... -
Förmågan att berätta. Barns meningsskapande utifrån ett multimodalt perspektiv
(2017)För att kommunicera med varandra använder vi olika modaliteter. Dessa kan till exempel vara språk, bild, ljud eller gester. I dagens samhälle finns en uppfattning om att det skrivna språket är den viktigaste modaliteten, ... -
Multimodal undervisning i matematik
(2017)Sammanfattning Multimodalitet är ett relativt nytt begrepp som inte är förankrat vare sig i lärarkollegiet på skolorna eller i lärarutbildningen. Som bakgrund till detta examensarbete ligger den litteraturstudie jag gjorde ... -
Elevers syn på relationer och prestationer
(2017)Syftet i uppsatsen är att undersöka vad elever finner för motiv för att engagera och intressera sig i sitt skolarbete, samt vilka relationer som eleverna anser vara betydelsefulla för deras intresse och engagemang i ... -
Upplevleser av undersökande arbetssätt. En fenomenografiskt inspirerad studie kring lärare i förskoleklass till årskurs 3
(2017)Sammanfattning Syftet med den här studien har varit att få kunskap om hur lärare i förskoleklass till årskurs 3 uppfattar ett undersökande arbetssätt i NO-undervisningen. För att uppnå syftet intervjuade jag sex stycken ... -
Individualiserad läsundervisning i lågstadiet
(2017)Dagens samhälle präglas av individualisering vilket även återfinns i läroplanerna för grundskolan. I Lgr11 kan man läsa att undervisningen ska anpassas till den enskilde elevens förutsättningar och behov. En problematik ... -
Språkets och kommunikationens betydelse för andraspråkselevers begreppsinlärning i matematik
(2017)In this qualitative study, the aim is to examine if short films with mathematical situations defined in several languages contributes to students' concept development and whether it affects their attitude to the subject. ... -
Gruppdynamik i klassrummet - de betydelsefulla relationerna och lärarens påverkan
(2017)Denna studie har till syfte att få fördjupad förståelse för hur läraren kan påverka gruppdynamiken i klassrummet och vad mer specifikt gör att det i klassrummet skapas ett bra klassrumsklimat. Studien vilar på ett ... -
När lärarens stöttning vid elevens läsutveckling inte räcker till
(2017)Sammanfattning Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad lärare gör när eleverna inte kommer vidare i sin läsutveckling enligt lärarens undervisning för att nå detta syfte vill jag ha svar på följande två frågeställningar: 1. ...