Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Visas titlar 361-380 av 676
-
När drama får spela en stor roll. En kvalitativ intervjustudie om hur svensklärare på gymnasiet använder sig av drama som pedagogisk metod i sin undervisning
(2017)Syftet med studien är att få kunskap om hur svensklärare på gymnasiet uppfattar sitt arbete med drama och hur de ser på drama som pedagogisk metod. Undersökningen bygger på kvalitativa samtalsintervjuer med tre svensklärare ... -
Det beror på hur man ser på saken. En kvalitativ studie om glasögon och ryggsäckar
(2017)Vi upplever att det hos elever som börjar på det estetiska programmet finns stora kunskapsmässiga nivåskillnader. Vi ville lära oss mer om hur gymnasielärare på estetiska program upplever detta genom att göra en kvalitativ ... -
"De är inte svenskar och det måste vi komma ihåg". En studie om lärares sätt att förhålla sig till sex-och samlevnadsundervisning där nyanlända elever
(2017)Abstrakt I och med att antalet flyktingar som kom till Sverige ökade markant 2015 har en hel del nyanlända elever börjat i svenska skolor. Den här studiens syfte är att ta reda på hur lärare beskriver sex- och ... -
Läroplanen som verktyg. En studie om förskolelärares uppfattningar om läroplanen.
(2017)Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i arbetet med barnen i förskolans verksamhet uttrycker att de använder läroplanen och strävansmålen. Hur tar sig läroplanen i uttryck i förskolans vardag och hur visar ... -
"Jag är livrädd att jag inte lärt mig": Förskollärarstudenters self-efficacy och känsla av att vara redo
(2017)Syftet med studien har varit att synliggöra hur studenter uttrycker sina upplevelser och erfarenheter kring sin studiegång vid slutet av deras utbildning i relation till Albert Banduras teori om self-efficacy. Syftet ... -
”Det är något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.” En studie om hur verksamma förskollärare förhåller sig till bokläsning.
(2017)Syftet med vår studie är att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till bokläsning i förskolan. Studien har två övergripande frågeställningar som behandlar bokläsningens syfte och förskollärarens förhållningssätt. ... -
Förskollärares uppfattningar om konfliktsituationer. En kvalitativ studie om förskollärares och barns positioner i konflikter
(2017)Syftet med denna studie är att synliggöra vilka uppfattningar det finns bland pedagoger i förskolan om pedagogers samt barns funktioner, roller och positioner i konfliktsituationer. Våra centrala frågeställningar är: 1. ... -
Förskollärares förhållningssätt till naturvetenskapliga ämnen i förskoleverksamhet
(2017)Naturvetenskap i förskolan är ett ämne som finns risk att det benämns negativt bland pedagoger, vilket kan leda till att de undviker att arbeta med de naturvetenskapliga ämnena tillsammans med barngruppen. Syftet med denna ... -
AKK för barn med NPF i förskolan: Förhållningssätt hos pedagoger
(2017)Grunden till denna uppsats och den genomförda studien utgår från våra personliga intressen inom ämnet och dessutom att det finns en kunskapslucka och brist på forskning inom ämnesområdet. Syftet med denna studie var att ... -
”De försvann lite i det här jag ska bara skriva ut, jag ska bara klippa klart” - En intervjustudie med 7 förskollärare om barns möjligheter tilldelaktighet i pedagogisk dokumentation
(2017)I det här examensarbetet undersöks hur förskollärare resonerar kring hur de skapar förutsättningar för barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen. De frågeställningar uppsatsen tar utgångspunkt i ... -
"Att kunna hälsa" En litteraturstudie om elever inom idrott och hälsas förståelse av hälsa
(2017)En debatt i media om ungdomar och deras hälsa har ständigt ägt rum, där skolan och framförallt ämnet idrott och hälsa har haft en viktig del i att få eleverna att reflektera kring vad en hälsosam livsstil innebär. Läroplanen ... -
Formativ bedömning - ett begrepp under utveckling? En forskningsöversikt som analyserar begreppet formativ bedömning i förhållande till formativ undervisning.
(2017)Författarnas syfte med denna forskningsöversikt är att undersöka hur formativ undervisning förhåller sig till formativ bedömning. De redogör för begreppen formativ undervisning samt formativ bedömning i ett sociokulturellt ... -
"Det här är en normal portion" Ätstörningsproblematik, medias påverkan och ungdomars kroppsbild ur ett normkritiskt skolperspektiv
(2017)Ätstörningar och ätstörningsproblematik är ett av de största växande psykiska problemen bland ungdomar. I den här litteraturstudien presenteras ett antal studier med fokus på symtom och faktorer som är relaterade till ... -
Manligt och kvinnligt i årskurs 8- Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska
(2017)Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Manligt och kvinnligt i årskurs 8 - Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska English title: Masculinity and femininity in (Swedish) ... -
Fysikdemonstrationer för effektivt lärande Underhållning eller undervisning?
(2016)The education of teachers in Sweden often suggest that demonstrations should be a part of the physics subject in order to catch the students’ interest. We sought to find out if there were any effective ways of making ... -
Pedagogisk atmosfär och syfte med högläsning - I förskola och förskoleklass
(2017)Syftet med den här studien är att undersöka pedagogers syfte med högläsning i förskola och förskoleklass samt att undersöka vilka pedagogiska atmosfärer man kan urskilja inom verksamheten vid högläsningstillfällen. Pedagoger ... -
Nu sitter vi ner! Delaktighet i samlingen.
(2017)Abstract Denna studie är baserad på barns delaktighet i förskolans samlings situationer. Studien syftar till att skapa en förståelse, kring vilka möjligheter respektive hinder pedagogerna ger barnen till att vara delaktiga ... -
"Vad blir det för mat?" Food literacy som statushöjande begrepp
(2017)Food literacy är ett komplext begrepp med flera dimensioner. Begreppet innebär att ha kunskaper och färdigheter som krävs för att göra aktiva val kring mat men också för att kunna påverka sin hälsa, ekonomi och miljö. ... -
Det spelar ingen roll om jag misslyckas idag - nästa dag finns det en möjlighet för mig. En livsvärldsfenomenologisk studie av invandrade studerandes erfarenheter av skolgång i hemlandet och på folkhögskola.
(2017)Syfte: Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om och en ökad förståelse för den livsvärld studerande med utländsk bakgrund bär med sig från skolgång i sina hemländer in i studier på folkhögskola – med särskilt ... -
Students' perceptions of grammar teaching in the EFL flipped classroom. A case study of a Swedish upper secondary class
(2016)Flipped classrooms alter the traditional way of teaching by changing what students do in school and at home. Possible problems with the traditional classroom are that it is not time effective and very teacher-centered, ...