Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 21-40 of 676
-
La literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literaria
(2022-05-10)Kan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett ... -
The Effects of Videos and Digital Storytelling on Learner Motivation in the EFL Classroom: A Literature Review
(2022-04-25)This literature review presents and discusses two CALL-methods, namely the use of videos and digital storytelling in the EFL-classroom, and their effects on students’ motivation to learn English as a foreign language. Due ... -
Oro i klassrummet vid modersmålsundervisning: former och konsekvenser
(2021-11-12)Denna studie syftar till att undersöka på vilka sätt modersmålslärare och en enhetschef samt elever upplever svårigheter när det finns olika typer av oro i klassrummet och brist på arbetsro under lektionerna på högstadiet. ... -
De kan man säga, men inte skriva! En studie av elevers felanvändning av det i svenskundervisningens skrivande
(2021)Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ungdomar felanvänder DET i formellt textskrivande i skolan genom att studera fenomenet utifrån olika infallsvinklar, analysmetoder och material. Ungdomars felanvändning ... -
Den färgblinda teaterundervisningen En intervjustudie av hur elever upplever sina möjligheter att diskutera och arbeta med begrepp som etnicitet och ras i teaterundervisning
(2021)Studien ämnar bidra till att skapa insyn i hur elever upplever att de får möjlighet att diskutera och arbeta med frågor kring begrepp som etnicitet och ras i teaterundervisning. Inför denna studie utfördes fokusgruppsintervjuer ... -
Flerspråkighet som resurs. En kvalitativ studie av flerspråkiga gymnasieelevers inställning till flerspråkigheten i relation till svenskämnet
(2021)Föreliggande studie undersöker åtta flerspråkiga gymnasieelevers inställning till den egna flerspråkigheten. Eleverna läser sin andra kurs i svenska på gymnasiet. Syftet är att bidra med ökad kunskap om flerspråkiga elevers ... -
Sakprosa, icke-fiktion eller "andra typer av texter" i gymnasieskolan. En studie om sakprosa i nordiska styrdokument
(2021)I föreliggande examensarbete undersöks formuleringar om sakprosa i nordiska styrdokument: hur sakprosa konstrueras, hur undervisning i sakprosa regleras och hur undervisning i sakprosa motiveras. Metoden som används är ... -
Att förstå och förstås av annerledes talende mennesker. En studie av hur grannspråk ingår i skandinavisk lärarutbildning.
(2021)Many studies show that, even though political will exists to strengthen the understanding of the neighbouring languages, the level of understanding of the other Scandinavian languages is falling. The Nordic Council of ... -
Film i huvudrollen. Spelfilmens funktion i gymnasieskolans svenskundervisning - en intervjustudie
(2021)Berättande med rörlig bild dominerar idag unga människors fiktionskonsumtion och arbetet med ”film och andra medier” (Skolverket, 2011) är någonting som ingår i uppdraget för svensklärare på gymnasiet. I den här uppsatsen ... -
Normer från 1800-talet? En studie om den grammatiska terminologin i läroböcker i svenskämnet
(2021)Den här uppsatsen diskuterar den terminologi som används i läroböcker ämnade för kursen Svenska 2 i gymnasieskolan. Läroböckerna och dess terminologi sätts i förhållande till två verk som historiskt har varit normerande ... -
Hur religionskunskapslärare närmar sig undervisning om etik i religionskunskapsämnet: En intervjustudie med ämneslärare för gymnasiet
(2021)Ethics education (ED) is a significant part of the curriculum for religious education (RE) in Sweden. The fact that pupils in Sweden must take part in ED to receive a grade in RE is problematic, as there is limited research ... -
Att gå emot: En kvalitativ studie om elever vars instrumentval utmanar könsstereotypa föreställningar
(2021)Föreliggande kvalitativa studie syftar till att skapa ökad kunskap kring elevers instrumentval, med ett specifikt fokus på elever som gjort ovanliga val i relation till könsstereotypa föreställningar om musikinstrument. ... -
En bro över skrivglappet? En interventionsstudie om integrerad grammatikundervisnings effekter på gymnasieelevers argumenterande texter och metaspråkliga förmåga
(2021)Debatten om ungas sjunkande skrivförmåga lyftes åter när Sveriges Utbildningsradio släppte dokumentären Skrivglappet (2020). Flera anledningar till den bristande skrivförmågan diskuteras i dokumentären men grammatikundervisningen, ... -
Den unika och exklusiva sångundervisningen. En kvalitativ intervjustudie om olika sångundervisningsformer i gymnasieskolan
(2021)Syftet med denna studie är att problematisera den individuella undervisningsformen i sång som en förgivettagen praktik i den svenska gymnasieskolan. Problematiseringen sker genom att i kvalitativa intervjuer undersöka hur ... -
Varför språkhistoria? En legitimeringsanalys av ämnesomrÃ¥det språkhistoria i två läroplaner och fyra läromedel för gymnasieskolans svenskämne 1970-2010
(2021)Syftet med examensarbetet är att besvara frågan varför språkhistoria? genom att analysera hur styrdokument och läromedel från 1970 till och med 2010 legitimerar ämnesområdet språkhistoria i gymnasieämnet svenska med hjälp ... -
-Sakprosa läser man för att hämta information, inte för att bilda sig- En intervjustudie om sakprosans roll för läsförståelse i gymnasieskolans styrdokument och undervisning
(2021)I föreliggande studie undersöks sakprosans roll i gymnasieskolans svenskämne så som den kan kartläggas i svensklärares uppfattningar om och erfarenheter av styrdokumentens tolkning, elevers läsutveckling och egen undervisning. ... -
WTC in English Among Swedish EFL Learners in the Upper Secondary School
(2021)Willingness to communicate (WTC) is a well-known concept within the field of educational research and has been used to investigate what factors make language learners more or less likely to engage in oral communication. ... -
Hur många procent? En kvantitativ studie om högstadieelevers missuppfattningar av procentbegreppet
(2021)This study aims to find student misconceptions when solving problems involving percent. The study involves students in 8th and 9th grade in Sweden. The purpose of the study is to find what misconceptions exists related to ... -
Mest kul i grupp? En studie om hur brasslärare arbetar med instrumentalundervisning individuellt och i grupp inom Kulturskolan
(2021)Föreliggande studie syftar till att undersöka de didaktiska val brasslärare verksamma i kulturskolan gör i instrumentalundervisning, samt om dessa val skiljer sig beroende på om det är individuell undervisning eller ... -
Teacher Practices of Multimodality in Swedish EFL Classrooms: A Quantitative Survey Study
(2021)Multimodality is a concept that has been long associated with the rise of new technologies in English as a foreign language (EFL) learning. As the landscape of EFL classrooms changes, so does the demands of teachers. This ...