Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Visas titlar 161-180 av 290
-
"Riktiga fröknar leker inte" - En Empirisk undersökning om pedagogers deltagande i den fria leken
(2016)Vi som skriver detta arbete har från tidigare erfarenheter inom förskoleverksamheten upplevt att pedagoger sällan deltar i den fria leken i förskolan, samt att de pedagoger som främst deltar aktivt är vikarier. Med denna ... -
”Herregud! Flera barn vill härifrån, jag kanske ska göra något annat?” – En intervjustudie om förskollärares syn på inkludering och delaktighet i förskolans samling
(2016)Studiens problemområde behandlar komplexiteten i att skapa en samling där alla barn kan inkluderas och göras delaktiga på sina villkor. Eftersom barn har olika intressen, förutsättningar och behov ställer detta stora krav ... -
Jakten på entreprenörskap. En studie om begreppet entreprenörskap i LGY 11.
(2016)Syftet med uppsatsen är att kritiskt studera hur begreppet ’entreprenörskap’ används i Lgy 11. Detta anses framförallt intressant givet å ena sidan begreppets ekonomiska konnotationer, å andra sidan begreppets – väl i ... -
Språkeleven som kunde tala med texter. En studie om skönlitteratur som redskap för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel i spanska 3
(2016)I denna uppsats undersöker jag hur användningen av skönlitteratur visar sig relevant – eller inte – för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel för Spanska 3. Mitt huvudsyfte är tvådelat. Dels vill jag beskriva och ... -
”Ja, men hur känns det? Och spela – är det kul?”. Scenskräck hos den improviserande musikstudenten – relevanta faktorer
(2016)Abstract Introduktion Scenskräck är begränsande för den improviserande musikeleven. Studiens syfte är att presentera hur sång- och instrumentalpedagoger hanterar den improviserande musikstudentens rädsla under ... -
Är lättlästa läroböcker verkligen lättare att läsa? En textanalys av lättlästa läromedel i NO-ämnet för åk 7-9.
(2016)Samhället förändras, och det gör även våra läsvanor. Ett snabbare informationssamhälle ställer stora krav på sina medborgare som blir vana vid korta, snabba texter. Skolan arbetar med att anpassa undervisningen så att alla ... -
Är det förstått? En studie om hur gymnasieelever med annat modersmål förstår muntliga genomgångar.
(2016)Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som hindrar elever med annat modersmål än svenska att förstå läraren vid muntliga genomgångar i klassrummet, och hur väl lärare är medvetna om dessa problem. Detta ... -
Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? – En jämförande analys av läromedel i kemi
(2016)Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? –En jämförande analys av läromedel i kemi. Författare: Denise Brodin Termin och år: Vt 2016 Kursansvarig ... -
Ordens betydelse i religionskunskapens ämnesspråk – Analys av vokabulär i gymnasiets lärobokstexter och styrdokument i religionskunskap utifrån frekvens och läsbarhet
(2016)Abstract Målet med uppsatsen är att undersöka vilka ord som är vanliga i religionskunskapens ämnesspråk i undervisningen på gymnasiet genom att analysera de två främsta texterna som innehåller ämnesspråk - lärobokstexter ... -
Skrivpedagogik i läroböcker. En kvantitativ innehållsanalys av läroböcker för Svenska 1 på gymnasiet.
(2016)I denna uppsats undersöker jag förekomsten av vilka skrivpedagogiska diskurser som uppgifter och övningar i läroböcker i Svenska 1 på gymnasiet kan kopplas till. Mitt huvudsyfte är att att undersöka vilka möjligheter som ... -
Att bli sedd, att få svar, att få vara med och få vara aktiv och bjudas in till det hela tiden. Elevers delaktighet i det lärarledda klassrumssamtalet.
(2016)Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: ”Att bli sedd, att få svar, att få vara med och få vara aktiv och bjudas in till det hela tiden.” - Elevers delaktighet i det lärarledda klassrumssamtalet. Författare: Jenny ... -
Problemlösning, Nyckeln till PISA?
(2016)I det här examensarbetet har jag studerat hur matematisk problemlösning framställs i de svenska, finska och kinesiska styrdokumenten. Sverige har de senaste åren halkat efter sett till internationella undersökningar som ... -
Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning. En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan
(2016)Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning: En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan Författare: Ellekari Haraldson & Olof Larsson Termin och år: VT ... -
Formativ bedömning i praktiken
(2016)