Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005): Recent submissions
Visas titlar 121-140 av 493
-
Content Management En fallstudie om en organisations förväntningar på moderna innehållshanteringssystem
(2004)I den snabbt föränderliga och ofta geografiskt spridda företagsvärlden som vi lever i, är det mycket betydelsefullt att få tillgång till viktig information i rätt tid och på ett smidigt sätt. Teknologin har gjort elektronisk ... -
The Strategic Role of Remote Embedded Systems
(2004)This thesis started with an ambition to match the business community’s desire to obtain pragmatic data and a useful analysis with stringent academic demands. We used the theoretical framework of technological frames as ... -
Vad kan vinnas på integration av sjukvårdens IT-system
(2004)Within the VG-region, Region Västra Götaland, there are about 600 healthcare systems with in big ways non-existing integration, which have led to high charges. The VG-region’s ambition is that all systems shall integrate ... -
ONLINE COMMUNITIES Varför vissa lyckas och andra inte
(2004)Då datoranvändandet ökar och människor umgås allt mer på internet ökar också intresset för online communities. Mängden sådana samlingsplatser för socialt umgänge ökar hela tiden, och medan många lyckas växa sig stora så ... -
Understanding IT Usage - A case study of SKF Nova’s Juno project
(2004)IT-applications that do not come to use is a big problem for companies and organisations. This thesis has been looking on how to support the utilisation process in the establishing of new IT-applications. I have used ... -
ANVÄNDANDET AV KOSTNADSMODELLER VID UPPHANDLING AV IS En komparativ studie mellan leverantörer och kunder
(2004)Denna studie jämför hur leverantörer och kunder använder kostnadsmodeller vid upphandling av informationssystem (IS). Syftet med studien var att kartlägga användandet av kostnadsmodeller och att göra en komparativ analys ... -
CSdCL Samarbete i distribuerade läromiljöer
(2004)När man samarbetar i grupper via distansutbildning krävs mycket av studenter, lärare och teknologin. I denna uppsats har vi undersökt vad som behövs för att ett samarbete ska fungera och hur samarbetet påverkar studenterna. ... -
UTVÄRDERING AV FYRA DESIGNSKOLOR UR ETT GENUSPERSPEKTIV
(2004)IT-branschen och de tekniska utbildningarna är starkt mansdominerade. Det råder en tydlig snedfördelning mellan könen. För att åstadkomma förändringar och stärka jämställdheten är det nödvändigt att synliggöra skillnader ... -
Evaluating Return On Information Technology Investment
(2004)The purpose of this thesis was to develop a framework for evaluating the Return on Information Technology Investment (ROITI). The motive was to capture and measure the intangible benefits deriving from an IT investment and ... -
”I Want a Good Clean Fight” – Att hantera konflikter i MMORPG
(2004)Människor världen över spelar MMORPG (massive multiplayer online roleplaying games) regelbundet och när många personer interagerar samtidigt uppstår oundvikligen konflikter. Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka ... -
Hur kan IOS användas för att effektivisera inköpsprocessen? Interorganisatoriska system och inköp – En studie i hur IOS kan användas för att effektivisera inköpsprocessen hos företag inom livsmedelsbranschen
(2004)Genom att låta informationssystem ta steget längre än att bara fungera som samordnare inom en organisation till att fungera som länken mellan köpare och säljare skapas möjligheter att effektivisera affärsprocesser som ... -
Metodologianvändning och -anpassning i IT-branschen. En empirisk studie av drivande faktorer för metodologianpassning i IT-företag.
(2004)Uppsatsen behandlade organisationers anpassning av systemutvecklingsmetodologier till den dagliga verksamheten, samt vilka drivande faktorer som låg bakom dessa anpassningar. Empirin baserades på intervjuer med Accenture, ... -
En modell för design & byggande av komplexa prototyper
(2004)Denna uppsats redovisar förutsättningar till förståelse av byggande och förvaltning av komplexa prototyper. Det vill säga prototyper som utvecklas i en operationell miljö genom ständigt successiva förbättringar. Komplexiteten ... -
Handlingsbarhet och RAD vid systemutveckling? Utvärdering av metoderna VIBA:s och FA:s förenlighet med angreppssättet ’rapid application development’
(2004)’Rapid application development’ (RAD) är ett angreppssätt för att i en systemutveckling ta fram system snabbt, till en lägre kostnad och hög kvalitet vilket i dagens snabbt föränderliga omvärld är viktigt. Förändringsanalys ... -
Effektiva informationskanaler i gymnasieskolan
(2004)Informationsflödet inom gymnasieskolan fungerar inte alltid tillfredsställande. Genom en studie av informationsflödet från skolan till eleverna har problemområden försökt identifieras och en undersökning gjorts över vilka ... -
Team motivation - A model for understanding the motivational factors of a team -
(2004)The concept of team motivation is highly affecting the performance of the teams in organizations today. A team that is motivated is creative and has a high level of performance, which makes an investigation to understand ... -
Open Source på svenska IT-företag: En undersökning om förväntningar
(2004)Det råder idag stor splittring bland företagen i Sverige om huruvida de skall satsa på Open Source-baserad programvara eller om de skall hålla fast vid den traditionellt kommersiella. Syftet med den här uppsatsen var att ... -
IT-BASERADE COMMUNITIES Grundläggande faktorer för en attraktiv community
(2004)Denna studie har syftet att ta reda på vad som kännetecknar en community och vad det är som gör den attraktiv. Den ska skapa ett underlag i form av kriterier som kan användas som mall vid design och management av virtuella ... -
An evaluation of network based sniffer detection; Sentinel
(2004)Today, tools for sniffer detection have become a standard part of the security toolkit, used to protect computing assets from hostile attacks. The Open Source Network-based sniffer detection tool Sentinel, is commonly found ... -
Motivation till fysisk aktivitet genom IT
(2004)Med hjälp av dagens olika IT-produkter, exempelvis bärbar dator och mobiltelefon, har många människor blivit allt mer mobila. Att vara mobil är dock inte liktydigt med att vara fysiskt aktiv. Människan har ett behov av ...