Visar titlar:
Visas titlar 1-20 av 2331
-
22 elevers möjligheter att nå målen i matematik - en fallstudie i en klass 3
(2009)Sammanfattning Vi har i vårt arbete valt att genomföra en fallstudie i en klass 3. Vi ville undersöka de möjligheter eleverna getts för att nå målen i matematik inom addition och subtraktion, utifrån stöd i de läromedel ... -
32 997 Elever, 1 Genuspedagog. – Ett arbete om jämställdhet och genusstrukturer i Göteborgs kommun.
(2012)Sammanfattning Syftet med detta arbete har varit att studera vad den tillförda strategiska inriktningen gällande genuspedagoger och jämställdhetsutbildad personal (se bilaga 1) har fått för konsekvenser i Göteborgs kommuns ... -
A comparative study of work with literature
(2010)Aim: The aim of this study is to ascertain the similarities and differences between one Swedish and one English preschool, with a view to develop professional competence and skills in the teaching of language and literacy. ... -
A Model for spoken English? - A Minor Field Study of Teachers` Attitudes towards spoken English in Punjab, India
(2014)What model of spoken English a teacher aims for in the classroom is far from self-explanatory with implications for learners and the future of English Education. Through a SIDA- scolarship this essay — a Minor Field Study, ... -
A Queer Eye on the Straight Classroom – Norm-critical pedagogy on the basis of Cunningham’s The Hours.
(2012)Sammanfattning: The aim of this study is to illustrate and problematise how the heteronorm is Othering queer people and how norm-critical pedagogy, in this case based on literary analysis of Cunningham’s novel The Hours, ... -
A, b, c – en komparativ studie av läromedel i de inledande matematikkurserna i Gy 2011
(2012)Sammanfattning Syftet med studien har varit att jämföra det centrala innehållet, kunskapskraven och några läromedel för de inledande matematikkurserna i Gy 011, Matematik 1a, 1b och 1c. Studien fokuserar på två underrubriker ... -
ADHD i grundskolan – En intervjustudie om hur fem pedagoger arbetar med barn som har diagnosen ADHD
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Titel: ADHD i grundskolan – En intervjustudie om hur fem pedagoger arbetar med barn som har diagnosen ADHD Författare: Josefin Andersson & Maria Wilhelmsson Typ av arbete: Examensarbete (10 p) Handledare: ... -
Adjectives in English Course Books
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Do the textbooks provide pupils with a relevant vocabulary, or are the words in the textbooks just placed there in a haphazard manner? Some words are more important to know, in order to understand as much as possible. ... -
Afrikas värld i skolan- -en litteraturstudie om Afrikabilden i skolans geografiböcker
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)1. Inledning Då jag sökte till min första geografikurs på universitet hade jag en uppfattning om att geografi bestod av kunskapen om länder. Jag älskade kartor och andra kulturer men hade inte läst geografi som ämne på ... -
Aktiv, passiv, rak och rationell
(2012) -
Aktivera mera - Aktivitetsövningar utarbetade utifrån undersökningar om elevers fysiska intressen.
(2007)Syfte Genom två undersökningar syftar arbetet dels till att ta reda på vilket sätt elever i årskurs ett till tre önskar vara fysiskt aktiva, samt att ta del av lärares erfarenheter och åsikter om fysik aktivitet i skolan. ... -
Aktivt deltagande = Godkänd?, en kvalitativ intervjustudie med idrottslärare
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstract Arbetets art: Nya lärarprogrammet, examensarbete, 10 poäng Titel: Aktivt deltagande = Godkänd?, en kvalitativ intervjustudie med idrottslärare Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Författare: ... -
Aktivt deltagande och intresse gynnar inlärning – fyra lärare om sin NO-undervisning på lågstadiet
(2013)Sammanfattning Vi ville med denna studie undersöka hur några lärare på lågstadiet undervisar i de naturorienterande ämnena (biologi, fysik och kemi) för att deras elever ska kunna nå kunskapskraven som numera finns i ... -
Aktör eller struktur – En jämförande studie av läroböcker för gymnasieskolan i historia
(2011)Sammanfattning Uppsatsen undersöker om historiesynen i svenska gymnasieböcker förändrats. Närmare bestämt om styrkeförhållandet mellan det strukturella förklaringssättet och det aktörsbaserade förklaringssättet förändrats ... -
Aldrig ensam En hermeneutiskt studie av textförståelse
(2007)Jag har i denna uppsats sökt besvara tre frågor. Påverkar vetskapen om att man läser en text i ett visst syfte det sätt man förstår den? Hur kan man utifrån det fenomenologisk-hermeneutiska perspektivet liksom utifrån ... -
Alfabetiseringsundervisning - Hur går det till, och hur förhåller den sig till deltagarnas erfarenheter?
(2012)Sammanfattning Syftet med studien är att ta reda på hur alfabetiseringsundervisning förhåller sig till vetenskapliga metoder om alfabetisering. De forskningsfrågor studien utgår från är ”vilka metoder och arbetssätt ... -
Aliens, vimplar och äppelpaj – Hur fyra lärare undervisar ämnesintegrerat med hjälp av storyline-metoden
(2014)Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur ämnesintegrering kan gå till med hjälp av storyline-metoden i Sverige och Skottland. Det kan innebära ett problem att det saknas riktlinjer från Skolverket om ... -
Alla är intelligenta En enkätstudie bland grundskolelärare om de i sin undervisning tar hänsyn till Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna
(2007)Syfte Syftet med vår undersökning var att hitta den av våra tänkbara förklaringsfaktorer som i störst utsträckning påverkar lärares medvetenhet och hänsynstagande till elevers olika intelligenser i klassrummet. Huvudfrå ... -
Alla blir vinnare! En intervjustudie med lärare om hur konflikter kan förebyggas med ett systemteoretiskt förhållningssätt i grundskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstract Titel: Alla blir vinnare! En intervjustudie med lärare om hur konflikter kan förebyggas med ett systemteoretiskt förhållningssätt i grundskolan Författare: Lena Ahlin, Annika Ardefelt, Linda Sundström Typ av ... -
”Alla cyklar likadant ändå” - En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadiet
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2015)Abstract Göteborgs Universitet Institutionen för utbildningsvetenskapligt arbete Examinationsnivå: Examensarbete, 15 poäng Titel: “Alla cyklar likadant ändå” – En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll ...