Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 441-460 of 2331
-
Utemiljön som pedagogiskt rum för undervisning och lärande i matematik
(2012)Sammanfattning Syftet med vår kvalitativa studie är att genom djupgående intervjuer undersöka hur tre pedagoger samt två elevgrupper om sammanlagt sex elever ser på utomhusmatematik. Vi har gjort ett strategiskt urval då ... -
Villkor och strategier för elevens lärande och måluppfyllelse i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet
(2012)Bakgrund: Gymnasieelevers måluppfyllelse är en ofta diskuterad fråga. Inte minst införandet av en ny läroplan, Gy 11, hösten 2011 aktualiserar frågor om vad som påverkar elevers möjlighet att nå uppsatta kunskapsmål. Syfte ... -
Interaktion i ord och handling – En studie i förskolan om kommunikation och samspel ur ett genusperspektiv
(2012)1. Inledning Lärare ska i förskolan arbeta mot traditionella könsroller. I denna studie kartläggs, beskrivs och analyseras lärares föreställningar och handlingar i förhållningssätt till barn ur ett genusperspektiv. ... -
"Det är viktigt att eleverna får 'frottera' sig i språket" - En studie av åtta lärares och deras elevers erfarenheter av och attityder till lärarens kodväxling mellan engelska och svenska i engelskundervisningen
(2012)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka åtta lärares kodväxling mellan engelska och svenska i engelskundervisningen, med utgångspunkt i lärare och elevers erfarenheter och attityder. Syftet konkretiseras ... -
Reformerarad matematik, på rätta grunder?
(2012)Sammanfattning: Hösten 011 genomfördes en reform av Gymnasieskolan, Gy011. Med den kom ny struktur på och innehållsförändringar i matematikkurserna. Vårt syfte är att undersöka huruvida de förändringar som skett ... -
Formativ bedömning – Ett elevperspektiv
(2012)Bakgrund Elevperspektivet på bedömning har blivit försummat inom forskningen, vilket medför att det endast finns begränsad förhandsinformation om vad som påverkar mottagaraspekten vid en formativ bedömningsprocess. Fler ... -
Musik och drama som språkstimulerande verktyg?
(2012)Av tidigare erfarenheter från HFU och VFU så anser vi att ämnena musik och drama är två språkstimulerande verktyg. Vi har fokuserat oss på det verbala språket och har därför undersökt om vår förförståelse stämmer överens med ... -
Att ta sig vatten över huvudet. En studie om elevers duschvanor i samband med undervisning i Idrott och hälsa.
(2012)Sammanfattning Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om gymnasieelevers duschvanor i samband med undervisning i Idrott och hälsa. Vi har också i syfte att undersöka frågan i förhållande till könsroller. Frågeställning ... -
Begreppsförståelse i bildundervisningen. Framställning, reflektion, kontext och funktion.
(2012)Sammanfattning Syfte, huvudfråga Syftet med studien var att undersöka hur bildlärare på det estetiska programmet i gymnasiet – Gy11, arbetar med och ser på begreppsanvändning och begreppsbildning i bildundervisningen. ... -
Att arbeta med läsning -vägen till att uppnå målen om läsning i kursplanen för svenska
(2012)I vår studie har vi undersökt hur man arbetar med läsningen i en mångkulturell skola kontra en homogen skola med en majoritet av barn med svenska som modersmål. Vi har tittat på hur man som pedagog arbetar för att hjälpa ... -
”Som en akvarellmålning” – En intervjustudie i hur SO-lärare ser på ämnesintegration utifrån den nya kursplanen Lgr11.
(2012)Sammanfattning Examensarbetets syfte är att undersöka hur SO-lärare i grundskolans tidigare år ser på ämnesintegration utifrån den nya kursplanen Lgr11. För att söka svar har vi valt en kvalitativ undersökningsmetod: ... -
Matematikundervisning genom problemlösning – en väg till förståelse och engagemang inom matematiken
(2012)Sammanfattning Examensarbetet syftar till att synliggöra möjligheterna att lära elever i årskursmatematik genom problemlösning. Huvudfrågornas avsikt är att utröna vilket engagemang eleverna visar utifrån kognitiva, bete ... -
”… det finns ingen likvärdig skola...” - En jämförande studie av hur lärare arbetar med skolans demokratiska uppdrag
(2007)Sammanfattning: I Skolinspektionens kvalitetsundersökning från februari 01 togs beslut gällande hur två skolor uppnår det demokratiska uppdraget. Skolorna ligger i olika områden, ett med hög socioekonomiskt status och ett ... -
Hur ser samverkan och samarbete ut i skola och fritidshem - Utifrån lärare och fritidspedagogers perspektiv
(2012)Vår studie handlar om hur en samverkan och samarbete kan se ut på två skolor, ett arbetslag mellan fritidshem och skola. Mellan fritidspedagoger och lärare för de tidiga åldrarna. Undersökningen görs för att vi vill ... -
Likabehandling i teorin. En intersektionell analys av två skolors likabehandlingsplaner.
(2012)Som metod används dokumentanalys vilken ofta används för att undersöka skolans olika styrdokument. Undersökningen utgår från innehållnivå, ideologisk nivå samt intern- och extern verksamhetsnivå vilka är fyra av dokumentanalysens ... -
Ungdomar, fritiden och sociala olikheter - En studie om hur sociala skillnader betingar ungdomars fritidsaktiviteter
(2012)Sammanfattning Vi har skrivit denna uppsats om ungdomars fritidsaktiviteter. Vi har valt två bostadsområden som uppvisar kulturella, sociala och ekonomiska skillnader. Vårt syfte var att undersöka vad ungdomar sysselsätter ... -
Lärande för integration - En kvalitativ studie om att arbeta med nyanlända elever i förberedelseklass
(2012)Syfte Studiens syfte med detta examensarbete är att undersöka två skolor som arbetar med nyanlända elever, och undersöka och intervjua pedagogernas om undervisning i relation till integration. Vad har de för förhållningssätt ... -
Värdegrund och Livskunskap – en studie om pedagogers och lärares uppfattningar
(2012)Sammanfattning: Vi har i studien intervjuat personer som är verksamma i förskola och skola då vi forskare kommer att arbeta med olika åldersgrupper i framtiden. För att kunna skilja verksamheterna åt har vi valt att benämna ... -
Minoritetselever har det tuffare – En kvalitativ studie av läromedel för svenska som andraspråk
(2007)Sammanfattning Uppsatsen syftar till att granska hur väl anpassade läromedlen för svenska som andra språk är för minoritetselever utifrån frågor som berör minoritetselevers skolframgång. Frågorna som ska besvaras är: -Följer ...