Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 721-740 of 2331
-
Metoder för läsinlärning- en kvalitativ studie om lärares metodval i relation till individualisering
(2011)Lärare arbetar med läsinlärning på olika sätt beroende på vilken metod de har valt att utgå från. En del lärare arbetar utifrån en syntetisk metod där avkodning står i centrum. Andra lärare arbetar utifrån en analytisk ... -
C i uppförande?- rektorers och pedagogers inställning till förslaget att återinföra ordningsbetyg.
(2011)Av dagens pågående debatter i media matas vi in med information om att skolan halkar efter kunskapsmässigt, hot, trakasserier och allmän oordning eskalerar. Med detta i åtanke har det vuxit fram en grundidé, att vi ... -
Att lära sig bokföring
(2011)Syfte: Den dubbla bokföringen är egentligen logiskt uppbyggd men den kräver en viss förståelse och kännedom för att man ska lära sig att behärska den. Många ... -
Med fokus på målen- En läromedelsgranskning om elevers möjligheter att nå målen i geometri och rumsuppfattning
(2011)Sammanfattning Syftet med vår undersökning är att ta reda på huruvida läromedlet Mästerkatten med tillhörande lärarhandledningar ger eleverna möjlighet att nå målen i geometri och rumsuppfattning. Våra huvudfrågor är: 1. ... -
”Nu förändrades min inre bild” – en jämförande fallstudie av två lärares arbete med skönlitteratur.
(2011)Syfte Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur lärare i skolår 5 arbetar med skönlitteratur och hur deras didaktiska val och klassrumsmiljön påverkar elevers läsförståelse och läsintresse. Huvudfråga För att ... -
Bedömning av lärlingar: en undersökning om yrkeslärares och handledares roller vid bedömningen av lärlingseleven på lärlingsplatsen.
(2011)Sammanfattning: Lärlingsutbildningen ska verka för kvalité och bredd inom yrkesutbildningen, där lärlingseleven ska lära sig färdigheter som kan användas hos olika arbetsgivare. Mellan skolan och arbetsplatsen finns det ... -
Flickor, pojkar eller individer? – En studie om pedagogers förhållningssätt ur ett genusperspektiv på en Reggio Emilia-profilerad förskola.
(2011)Syftet med studien var att undersöka pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar vid samling- och måltidssituationer på en Reggio Emilia-profilerad förskola. Dessutom har jag fokuserat på pedagogernas tankar om ... -
Vad är det som gör att det blir mörkt på natten? En learning study med åldersintegrerad undervisning.
(2011)Syftet med denna undersökning är att studera vad som är kritiskt för att utveckla förståelse för varför det blir ljust på dagen och mörkt på natten. Studien är en learning study och utgår från variationsteorin. Med denna metod ... -
Formativ bedömning
(2011)Sammanfattning Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ett formativt arbetssätt används på högstadiet bland naturvetenskapslärare. Frågor som ställdes var: Går det att arbeta ... -
”Gör vi det vi tror vi gör, ser vi det vi tror vi ser?” – en kvalitativ studie om dokumentation som verktyg i förskolan
(2011)Studien behandlar pedagogisk dokumentation som verktyg i förskolan. Vi har då valt att utgå ifrån den reviderande läroplanen för förskolan som framhåller betydelsen av kontinuerlig och systematisk dokumentation för ... -
Synen på naturen – En kvalitativ textanalys av läromedel i biologi
(2011)Sammanfattning Uppsatsens syfte är att analysera vilken natursyn som förmedlas till elever i läromedel för biologi på gymnasiet, samt att undersöka korrelationen mellan denna och den natursyn som ligger till grund för, ... -
Alla orkar inte kämpa i både motvind och uppförsbacke – En kvalitativ studie om särskilt stöd till elever men läs- och skrivsvårigheter i grundskolan
(2011)Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning enligt Skolagen 2010:800. Jag vill ta reda på hur det ser ut i verkligheten för elever i grundskolan med dyslexi: hur ser stödet ut till elever med dyslexi samt hur åtgärdsprogram ... -
”Dumma dig!” En studie om hur förskolor arbetar med likabehandlingsplaner.
(2011)Sammanfattning C-uppsats inom lärarutbildningen 15 hp, där vi tittat på tre förskolors likabehandlingsplaner och analyserat dem. Vi ville ta reda på hur förskolornas handlingsplaner såg ut och om de skilde sig ifrån varandra. ... -
Arbetas det med värdegrund i förskolan eller förekommer det bara i styrdokumenten?
(2011)Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur tre pedagoger i och omkring Göteborgs kommun ser på arbetet med värdegrunden i förskolan. Problemformulering: • Hur arbetar pedagoger aktivt med ... -
”Vad är grovmotorik?” - en sociokulturell undersökning om förekomsten av ergonomi i kulturskolans fiolundervisning i Göteborg
(2011)Sammanfattning Syftet är att undersöka om fiolpedagoger inom kulturskolorna i Göteborg uttrycker en förekomst av ergonomi i fiolundervisningen samt hur de i så fall tar in ergonomi i undervisningen. Jag har använt mig av ... -
En kreativ matematikundervisnings möjligheter En studie om tre lärares syn på matematikinlärning
(2011)Sammanfattning: Syfte Syftet med undersökningen var att ta del av olika undervisningsformer av kreativ art i matematik för att belysa hur undervisningsformerna kan ta sig uttryck, dess möjligheter och eventuella hinder. ... -
Läraren, läroplanen och läromedlen – en textanalys av läroböcker i fysik
(2011)Sammanfattning Syftet med den här textanalysen har varit att försöka underlätta förändringen mellan läroplaner hösten 011 för grundskolelärare i fysik. En analys av i vilken utsträckning befintligt läromedel i fysik ... -
”Go for it” – En studie om grundskoleelevers tankar kring drama i undervisningen
(2011)Sammanfattning: Syftet med vår undersökning var att utifrån ett elevperspektiv se till hur drama upplevs i undervisningen. Vi utgick ifrån frågeställningarna: Vilka erfarenheter har elever av drama i undervisningen? Hur ... -
Hållbar utveckling – en undersökning inom förskolan
(2011)Sammanfattning: Hållbar utveckling är ett mycket använt begrepp i vår samhällspolitik. Det handlar om att försöka ta tillvara på de resurser vi har och att de resurser som finns på något sätt ska fördelas lika på de som ... -
Perspektiv på stora barngrupper i förskolan
(2011)Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka yrkesverksamma förskollärares uppfattningar och upplevelser av barngruppens storlek, samt hur detta påverkar och inverkar på förskolans pedagogiska verksamhet. Vilka ...