Kandidatuppsatser: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 77
-
Kärt barn har många namn. En studie av hur elever, pedagoger och specialpedagoger tänker kring koncentrationssvårigheter.
(2009-09-24)Syfte: Föreliggande studies syfte är att undersöka pedagogers, specialpedagogers och elevers beskrivningar om koncentration och koncentrationssvårigheter. Focus är likheter och skillnader i deras beskrivningar. Studiens ... -
Symbolspråk inom den grundläggande matematiken. Elevers uppfattning om symboler och begrepp inom två av matematikens räknesätt - addition och subtraktion.
(2009-09-03)Syfte: Mitt syfte är att studera elevers, i år 3 och 4, uppfattning om symboler och begrepp, inom räknesätten addition och subtraktion. Jag vill framförallt ta reda på hur eleverna tolkar symbolerna +, - och =. Till min ... -
Vilse i dyslexidjungeln - En komparativ litteraturstudie om dyslexidiagnostisering
(2009-08-24)Bakgrund: Vi upplever att många lärare inom skolväsendet inte besitter tillräckligt med kunskap om hur man bör agera om en elev har svåra läs- och skrivsvårigheter. Hur vet man att en elev är i behov av dyslexidiagnostisering, ... -
Handledning - av vilken anledning? En intervjustudie av sex pedagogers beskrivning av grupphandledning i förskolan
(2009-08-20)Bakgrund. Den svenska förskolan förändras oavbrutet. Barns tidiga lärande uppmärksammas mer och mer. Barnantalet i grupperna har ökat och personaltätheten har minskat. Ekonomin har blivit stramare. Avståndet mellan pedagoger ... -
Formande av chefskap - nya kommunala enhetschefers identitetsarbete
(2009-08-20)Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur nya enhetschefer formar sitt chefskap i en offentlig organisation. Genom chefernas berättelser vill vi utveckla vår förståelse för hur chefskap formas och visa på vilka ... -
Att dela makten - Fyra rektorers syn på elevinflytande i skolan
(2009-08-20)Syfte. Syftet med uppsatsen är att undersöka rektorers syn på elevinflytande och uppdraget att verka för demokratiska arbetsformer. Jag ville också undersöka hur rektorerna ser på vilka möjligheter och/eller hinder till ... -
Handdatorn. Hjälper den elever med utvecklingsstörning och talsvårigheter att kommunicera bättre?
(2009-08-17)Syfte: Syftet med studien var att undersöka om handdatorer utgör en möjlighet att utvidga kommunikationsmöjligheterna för elever med utvecklingsstörning samt talsvårigheter och i jämförelse med elvernas användning ... -
Samma gamla myter? - föreställningar om vilka män som slår respektive kvinnor som blir våldsutsatta
(2009-08-17)Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilken diskurs som präglar föreställningarna om vilka män som är våldsamma och vilka kvinnor som blir våldsutsatta. De två frågor som ligger till grund för studien är, "Vilka män ... -
"Var han verkligen Buffalo Bill?" En komparativ studie om högläsning och läsförståelse i år 4-6
(2009-06-25)Syfte: Syftet med min undersökning var att pröva en undervisningsmodell som utgick ifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande och med hjälp av scaffolds, stöttning i form av lärarstöd samt samarbete mellan eleverna, ... -
Från Maria Montessori i Rom till Ingela Persson i Trollhättan. En studie från vision till verklighet.
(2009-05-11)Bakgrund. Under början av 1980-talet upplevde en del av oss som var lärare då att skolmiljön var gemytlig och att vi hade stor frihet. Vi som arbetade i skolan kände att vi fick det vi behövde i form av tid och material. ... -
Arbetsplatsförlagd utbildning - Länken mellan skola och arbetsliv. En studie grundad på åtta Barn- och fritidselevers upplevelser kring Arbetsplatsförlagd utbildning.
(2009-05-11)Sammanfattning: Barn- och fritidsprogrammet är ett av gymnasieskolans treåriga yrkesförberedande program. Undervisningen är förlagd både i skolan och på praktik, så kallad arbetsplatsförlagd utbildning (APU). Tanken med ... -
Åtgärder i matematik. Vad skrivs i åtgärdsprogrammet och hur ser uppföljningen ut?
(2009-04-23)Syfte: Syftet är att undersöka vilka åtgärder som föreslås i åtgärdsprogram för elever i årskurs 8 samt på vilket sätt åtgärderna får konsekvenser i den pedagogiska verksamheten. Detta syfte ligger till grund för följande ... -
”Plötsligt händer det!” Arbetstillfredsställelse hos lärare som arbetar med elever med autism och utvecklingsstörning.
(2009-04-09)Syfte: Vad upplever lärare som arbetar med elever med autism och utvecklingsstörning, ger dem arbetstillfredsställelse? Teori: Furnham (2005), Kaufmann och Kaufmann (2005) beskriver arbetstillfredsställelse som ett ... -
Lust att lära – möjlighet att lyckas? En studie om år 3 elevernas möjligheter nå målen i matematik
(2009-04-02)Syfte: Undersökningen handlar om att ta reda på om eleverna i år 3 får med sig goda grunder i aritmetik. Grunder som skall ge eleven möjlighet att framledes nå målen för matematik i år 9. Syftet är att kartlägga grunderna ... -
”Va! Går du på Åtgärdsprogrammet?” En undersökning av gymnasieelevers upplevelser av sina åtgärdsprogram.
(2009-03-30)Syfte Studiens syfte var att undersöka hur elever, med upprättade åtgärdsprogram, säger sig uppleva sin situation i skolan, avseende bemötande, delaktighet och åtgärdsprogrammets betydelse för studierna. Ambitionen var ... -
Kärlekens många ansikten. Ett lärstilsprojekt vid en kommunal gymnasieskola, baserat på Dunn & Dunns Learning Style Model.
(2009-03-30)Syfte och frågeformuleringar Uppsatsens syfte är att undersöka om Dunn & Dunns Learning Style Model kan vara en metod som är skolutvecklande samt om modellen möjliggör att elever motiveras och engageras i sina ... -
Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöd
(2009-03-26)Syfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext i kommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ”elever i behov av särskilt stöd”, samt att genom litteraturstudier ... -
Förskoleklassens innehåll och arbetssätt – intention och fallstudie
(2009-03-16)Syfte Studiens syfte är att undersöka förskoleklassens ursprungliga idéer och förskoleklassen som en mötesplats mellan olika pedagogiska strömningar. Metod Undersökningen är kvalitativ och bygger på observationer och ... -
Lust att lära – möjlighet att lyckas? En studie om år 3 elevernas möjligheter nå målen i matematik
(2009-03-16)Syfte: Undersökningen handlar om att ta reda på om eleverna i år 3 får med sig goda grunder i aritmetik. Grunder som skall ge eleven möjlighet att framledes nå målen för matematik i år 9. Syftet är att kartlägga grunderna ... -
Hur vill elever i behov av särskilt stöd organisera sin specialundervisning? - intervjuer med några elever med åtgärdsprogram
(2009-03-16)Syfte: Syftet med denna undersökning var att belysa hur några grundskoleelever med åtgärdsprogram helst ville organisera sin specialundervisning. För att nå vårt syfte följde vi några centrala frågeställningar: På vilket ...