Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP): Recent submissions
Now showing items 21-40 of 311
-
BIOPHILIC VALUES AS PATHWAYS TO NATURE CONNECTEDNESS IN UPPER SECONDARY STUDENTS AN ACTION RESEARCH STUDY
(2022-06-29)Aim: The purpose of the study was to investigate the effectiveness of activating the five biophilic values of emotion, contact, meaning, beauty, and compassion to increase upper secondary students’ nature connectedness ... -
Ledarskapets betydelse för gruppdynamik
(2022-06-28)Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap ... -
Vilket utrymme ges den tysta kunskapen som visar sig genom handling inom det svenska skolsystemet? - En studie om hem- och konsumentkunskaps lärares syn på summativ bedömning
(2022-06-28)Studien syftar till att utifrån teorin om tyst kunskap undersöka hur hem- och konsumentkunskapslärare värderar kunskapen i ämnet inom den summativa bedömningen. Bakgrunden till undersökningen grundar sig på att det inom ... -
Gymnasieskolans emotionsregim. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar emotioner i sin yrkesroll.
(2022-06-28)Syftet med studien är att bidra till forskningsområdet emotionssociologi och pedagogik genom att skapa ökad förståelse om vilken roll och betydelse känslor och emotioner har för gymnasie-lärare i deras arbete. Bland annat ... -
Skrivaktiviteter och möjliga skrivdiskurser i Svenska 1, på två av gymnasiets yrkesförberedande program
(2022-03-23)Aim: The purpose of the thesis's study is to map and analyze the activities for writing that student encounter during a school year in Swedish 1, in two different classes, on two different vocational preparation programs ... -
Entreprenöriellt lärande i skolan – En intervjustudie om hur lärare upplever entreprenöriellt lärande i ett marknads- och målstyrt skolsystem
(2022-02-23)Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex lärare ser på entreprenöriellt lärande i deras undervisning, vad begreppet innefattar och hur de uppfattar implementeringen. Studien har även avsett undersöka ... -
Bland protagonister och antagonister i ämnesplanerna för Gy 11. En jämförande rollanalys av gymnasiegemensamma och estetiska ämnen med teater i förgrunden
(2022-02-16)The purpose of this study is to investigate how the aesthetic, non-compulsory subject Theater, is being presented in the Swedish National Agency for Education's steering documents (Skolverket, 2011), compared to the ... -
Powerful knowledge i etikundervisning
(2022-02-11)Syftet med denna studie är att undersöka vilken powerful knowledge som åtta intervjuade lärare på mellanstadiet framhåller som avgörande för att eleverna ska utveckla en etisk kompetens. Studien ingår i det pågående ... -
Läs- och skrivundervisning
(2022-02-07)En stor del av undervisningen på lågstadiet handlar om läs-och skrivundervisning och enligt skolledningen har elever med svårigheter att uppnå kunskapskraven rätt till särskilt stöd i undervisningen. Lärarens kompetens är ... -
Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.
(2022-02-03)Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från ... -
Tankekollage som metod för lärande genom estetiska lärprocesser - en fallstudie där studenters erfarenheter av visuell gestaltning inom högre utbildning står i centrum
(2022-01-18)The aim of this essay is to further deepen the knowledge about the student experience of artistic visual methods applied in a university setting. The objective is also to explore the impact and contribution of aesthetic ... -
Kontroversiella frågor i samhällskunskap – relationers betydelse för undervisning
(2021-11-18)Denna studie uppmärksammar hur lärare upplever och reflekterar över den verklighet de möter i sitt arbete med kontroversiella frågor. Studien har utformats med en hermeneutisk ansats med syfte att förstå och tolka den ... -
En studie av lärares förhållningssätt till yttrandefrihet och dess gränser, med fokus på Muhammedkarikatyrerna och andra kontroversiella frågor
(2021-10-25)Med utgångspunkt i mordet på den franske läraren Samuel Paty hösten 2020 undersöker denna studie svenska lärares förhållningssätt – teoretiskt såväl som praktiskt/didaktiskt – till Muhammedkarikatyrerna, yttrandefrihet ... -
Att kunna vara sig själv och vara okej med det
(2021-10-14)Denna studie är en kvalitativ studie om psykologisk säkerhet i näringsliv och skola. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i skolan respektive medarbetare och chefer i näringslivet resonerar kring begreppet ... -
”Frågor kommer och de måste få komma” – Lärarperspektiv på sex och samlevnad i årskurs F-3
(2021-09-23)The present study investigates the views of teachers on sexual education in Swedish primary schools. Recent findings suggest that teachers do not include enough sex educational contents in their teachings and because ... -
Estetik och dess betydelse i Storyline för hållbar utveckling
(2021-09-23)Storyline är en undervisningsform som utgår ifrån elevernas tankar och skapande. Denna studie syftar till att utveckla kunskap om vilken betydelse som estetik har för Storyline, samt hur estetiska processer kan vara ... -
Sju lärares arbete med translanguaging – förutsättningar och effekter
(2021-09-23)The overall purpose of the study is to investigate how Swedish teachers work with translanguaging. Specifically, how the teachers put the concept of translanguaging into practice and what experiences, effects and challenges ... -
Storyline: flexibel eller uppstyrd undervisningsmetod? En kvalitativ studie om lärares planering och upplevelse av Storyline
(2021-09-23)Studien är en del av ett aktionsforskningsprojekt som syftar till att utveckla en skolas Storylineverksamhet. Syftet med studien är att få kunskap om hur lärare planerar undervisningen för en Storyline. Frågeställningarna ... -
NATURVETENSKAPENS KARAKTÄR OCH EPISTEMOLOGISK LEGITIMERING - Möjligheter till undervisning utifrån styrdokument och läroböcker
(2021-09-15)Aim: The purpose of this master thesis is to examine the occurrence of nature of science (NOS), and the justification of scientific knowledge, in school science textbooks and curriculum documents for upper secondary school ... -
Loops – en digital lärplattform med möjlighet till kreativ interaktiv pedagogik i undervisningen
(2021-09-09)I och med den allt snabbare digitaliseringstakten i Sveriges skolor behövs en tydligare uppföljning av hur förändringarna påverkar flera faktorer. Generellt behöver det bli tydligare hur lärarna använder de digitala resurser ...