Magisteruppsatser (IDPP): Recent submissions
Now showing items 81-100 of 168
-
”Det är ingen likvärdig skola eftersom lärare tolkar styrdokumenten olika”-Lärares uppfattningar kring bedömning i musik i årskurs 4–6.
(2019-03-11)Syftet med studien är att undersöka musiklärares resonemang kring bedömning i musik i årskurs 4–6 för att få mer kunskap om vad de anser vara viktigt att undervisa om i musik och vad de anser om bedömning av elevers ... -
Tal i bråkform: Del av en helhet.
(2019-03-11)Matematikämnet består av många olika områden där ett av dessa områden är tal i bråkform. Forskare är överens om att procedurer och begrepp relativt tal i bråkform är ett av de mest utmanande områden inom matematikämnet för ... -
Formativ bedömning i matematik
(2019-03-11)Syftet med studien är att undersöka hur några lärare arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Frågeställningen som studien besvarar är “Vilka strategier använder grundskollärare när de arbetar med formativ ... -
IKT i matematikundervisningen – en intervjustudie om digitala verktyg i matematik för årskurs 4-6
(2019-03-11)Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- och kommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs de argument lärare nämner när de motiverar sitt val ... -
En analys av läromedel för att upptäcka kommunikativ interaktion inom matematik i årskurs 6
(2019-03-11)Examensarbetets syfte är att undersöka tre läromedel som består av en eller två läroböcker och tillhörande lärarhandledning, för att se hur stor del av läromedlen som berör den kommunikativa förmågan i förhållande till ... -
Problemlösningens roll i några läroböcker för matematik i årskurs 4
(2019-03-11)Målet med denna studie är att undersöka hur problemlösningsuppgifter är utformade i några läroböcker och tillhörande lärarhandledningar för matematik i årskurs 4. Studien som gjorts ämnar att endast undersöka de uppgifter ... -
Vad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3
(2019-03-11)Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntas kunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3. Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i ... -
Digitala hjälpmedel inom matematikundervisningen.
(2019-03-11)Syftet med mitt arbete är att ta reda på varför och hur lärare arbetar med digitala hjälpmedel inom matematikundervisningen för att få svar på mitt syfte har jag valt att formulera tre frågeställningar. Frågeställningarna ... -
IKT som ett pedagogiskt verktyg för barn med särskilda behov.
(2019-03-08)I uppsatsen diskuteras och analyseras en studie genomförd på två kommunala grundskolor och två grundsärskolor i Sverige. En kvalitativ forskningsmetod genom semistrukturerade intervjuer har använts i studien för att få ... -
”Har vi ens teknik?”
(2019-03-08)Metod: Metodval för denna studien är enskilda intervjuer som genomfördes med elever i en årskurs 3. Medgivandeblanketter skickades ut till eleverna och vårdnadshavare. Totalt deltog 12 elever i intervjuerna. Intervjuerna ... -
En studie om läshundars inverkan på elevers läsmotivation
(2019-03-06)Alla elever utvecklar inte läsförmågan trots de dagliga lässtunderna i skolan. Olika orsaker kan ligga bakom lässvårigheter och bristfällig motivation kan vara orsaken. Läshunden har kommit in som ett komplement till ... -
Kvinnans formler i mannens räknebok - en innehållsanalys av läroböcker i matematik år f-3 utifrån ett genusperspektiv
(2018-09-18)Studiens syfte är att synliggöra hur kön görs utifrån ett genusperspektiv i matematikläroböcker för lägre åldrar och hur bilden förändrats över tid. Studien är en komparativ tematisk innehållsanalys baserad på Yvonne ... -
Elevers baskunskaper i matematik. En jämförelse efter problembaserad undervisning
(2018-09-05)Syftet med denna studie är att undersöka hur elever utvecklar baskunskaper i matematik beroende av vilken typ av undervisning de har. Eleverna i mattespetsgrupper har haft undervisning genom problemlösning och eleverna i ... -
Låt oss prata om läxor - en studie om hur lärare med olika lång yrkeserfarenhet resonerar om läxor
(2018-08-13)Det talas om samhällets ständiga utveckling och visst kan samtliga av oss vittna om samhällets framfart och progression i allmänhet. Likväl förekommer läxor som de alltid gjort, i skolans värld. Det finns inga regler ... -
Child language brokers – En kvalitativ studie om flerspråkiga elever som översätter till sina nyanlända klasskamrater i lågstadiet
(2018-08-13)Antalet nyanlända elever har ökat i svenska skolan. Detta medför en större mångfald, dock innebär det även utmaningen att ge en likvärdig utbildning för samtliga elever, oavsett etnisk och språklig bakgrund. Skolor ska ... -
Lärares metoder i engelskundervisning – en fallstudie på en svensk skola med engelskprofil
(2018-08-13)Trots det engelska språkets betydelse i världen har jag under lärarutbildningen observerat hur lite engelskundervisning elever i årskurs F-3 har i Sverige. Det finns dock skolor med engelskprofil där det engelska språkets ... -
Självbedömning av muntliga färdigheter i engelska årskurs F-2
(2018-08-13)De muntliga färdigheterna i världsspråket engelska ses i dagens samhälle som något betydelsefullt att lära sig. I skolan är engelska ett obligatoriskt ämne och genom att synliggöra elevens lärande ges eleverna en möjlighet ... -
Det är ju grunden för hela jobbet – En kvalitativ studie om sex lärares tankar och erfarenheter av relationens betydelse i skolan.
(2018-08-09)Syftet med studien är att undersöka vad verksamma och erfarna lärare anser vara viktigt i relationsskapandet och hur de arbetar för att skapa goda relationer. Syftet är också att undersöka vad lärare anser att goda relationer ... -
Språket som ett hinder för andraspråkselever inom problemlösningsområdet i matematik
(2018-08-09)Detta examensarbete behandlar matematikämnet för andraspråkselever i de lägre skolåren. Tidigare forskning har visat på att språket har en betydelsefull roll i matematiken vilket kan bli problematiskt för andraspråkselever. ... -
Läxors betydelse ur lärarperspektiv – Skillnader mellan svensk- & matematikämnet i lågstadiet
(2018-08-08)Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar ...