Magisteruppsatser (IDPP): Recent submissions
Now showing items 81-100 of 196
-
Naturorienterande ämnena – är det oattraktivt? Lärares perspektiv på undervisning och elevattityd
(2019-07-01)I Sverige och många andra länder har det rapporterats om minskat intresse för NO och försäm- rade resultat. Detta visar bl.a. resultat från PISA och TIMSS. I lägre åldrar menar tidigare forsk- ning att eleverna har en ... -
Från decentralisering till lärarlönelyft - En studie om sex lärares upplevelser av professions- förändringar
(2019-07-01)Det finns många debatter och forskning om läraryrket får kallas för en profession eller inte och ifall lärarprofessionen ska räknas som en stark eller en svag profession. Det har gjorts ett antal reformer såsom ... -
Den taktfulla lärarens ideala klassrum - En kvalitativ studie av tre lärares syn på den goda lärmiljöns didaktiska grundpelare.
(2019-07-01)Allmän didaktik är den vetenskap som läraren behöver för att kunna undervisa – Johann Friedrich Herbart (1976) Så skrev Herbart år 1806 enligt von Oettingen (2018). Allmändidaktiken sträcker sig långt till- baka och redan ... -
En fallstudie om genomförande av undervisning med hjälp av programmering
(2019-07-01)I denna didaktiska fallstudie har kvalitativ data samlats in genom att tre lektioner har observerats och tre lärare har intervjuats. Syftet med studien är att få en inblick i hur undervisning i tre klasser i årskurs 4-6 i ... -
Kan fysisk aktivitet påverka måluppfyllelse i matematik?
(2019-07-01)Studien som rapporteras i detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever och lärare upplever att fysisk aktivitet påverkar elevernas måluppfyllelse i matematik. I tidigare forskning tydliggörs teorier som ... -
Motiverande matematikundervisning – En intervjustudie om lågstadielärares uppfattningar
(2019-07-01)Syftet med studien är att identifiera lågstadielärares uppfattningar om elevers motivation i re- lation till matematikundervisningen, vilka metoder som lärarna beskriver sig använda för att motivera sina elever samt vilka ... -
Lärares användning av laborativt material
(2019-07-01)Forskning visar att användningen av laborativt material inte alltid gynnar elevers lärande inom matematikämnet och kan istället vara en distraktion. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare använder sig av ... -
En kvalitativ studie om laborativt material i matematikundervisningen
(2019-07-01)Ofta upplever elever i grundskolan att textuppgifter i matematikläromedel är för abstrakta. Ge- nom att konkretisera dessa uppgifter genom laborativt material kan eleverna utveckla sin för- ståelse att se sambandet mellan ... -
Sveriges nationella minoriteter – föremål för tystnadens kultur? En kritisk kvalitativ innehållsanalys av styrdokument för lärarutbildning och grundskola.
(2019-03-11)År 2000 ratificerade Sverige två avtal från Europarådet som innebar ett erkännande av Sveriges fem nationella minoriteter, samt ett stärkt skydd för grupperna. Avtalen resulterade även i att lärare i årskurs 4–6 blev ... -
i Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-‐6
(2019-03-11)Syftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga en förståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftet används följande frågeställningar: • ... -
Relationen mellan lärare och elev – en intervjustudie om mellanstadielärares relationsarbete
(2019-03-11)Denna studie undersöker sju lärares uppfattningar om relationen mellan lärare och elev samt vilka effekter relationen kan få på undervisningen. Insamlandet av det empiriska underlaget har skett via sju semi-strukturerade ... -
”Det är ingen likvärdig skola eftersom lärare tolkar styrdokumenten olika”-Lärares uppfattningar kring bedömning i musik i årskurs 4–6.
(2019-03-11)Syftet med studien är att undersöka musiklärares resonemang kring bedömning i musik i årskurs 4–6 för att få mer kunskap om vad de anser vara viktigt att undervisa om i musik och vad de anser om bedömning av elevers ... -
Tal i bråkform: Del av en helhet.
(2019-03-11)Matematikämnet består av många olika områden där ett av dessa områden är tal i bråkform. Forskare är överens om att procedurer och begrepp relativt tal i bråkform är ett av de mest utmanande områden inom matematikämnet för ... -
Formativ bedömning i matematik
(2019-03-11)Syftet med studien är att undersöka hur några lärare arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Frågeställningen som studien besvarar är “Vilka strategier använder grundskollärare när de arbetar med formativ ... -
IKT i matematikundervisningen – en intervjustudie om digitala verktyg i matematik för årskurs 4-6
(2019-03-11)Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- och kommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs de argument lärare nämner när de motiverar sitt val ... -
Problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker i Årskurs 5: Resonemang som krävs.
(2019-03-11)Följande examensarbete syftar till att undersöka huruvida läroböckers problemlösningsuppgif-ter i årskurs 5 lever upp till de möjliga förväntningar som forskning ställer på dem i form av vilka resonemangstyper som går att ... -
En analys av läromedel för att upptäcka kommunikativ interaktion inom matematik i årskurs 6
(2019-03-11)Examensarbetets syfte är att undersöka tre läromedel som består av en eller två läroböcker och tillhörande lärarhandledning, för att se hur stor del av läromedlen som berör den kommunikativa förmågan i förhållande till ... -
Problemlösningens roll i några läroböcker för matematik i årskurs 4
(2019-03-11)Målet med denna studie är att undersöka hur problemlösningsuppgifter är utformade i några läroböcker och tillhörande lärarhandledningar för matematik i årskurs 4. Studien som gjorts ämnar att endast undersöka de uppgifter ... -
Vad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3
(2019-03-11)Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntas kunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3. Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i ... -
Digitala verktygs funktion och meningsfullhet i undervisningen – lärares ståndpunkter och perspektiv
(2019-03-11)Syftet med denna studie är primärt att analysera lärares synpunkter och perspektiv gällande digitala verktygs funktion och meningsfullhet i klassrummet. En annan aspekt är att urskilja faktorer som inverkar på den osäkerhet ...