Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 146
-
Stöttning av flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. En kvalitativ observationsstudie med fokus på måltider.
(2021)Denna studie belyser förskollärarens användning av redskap för att stötta flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagogerna interagerar med flerspråkiga barn för att ... -
Blompojkar och monsterhundar - En analys av normkritisk barnlitteratur
(2021)I denna studie undersöks genom en kvalitativ analys sex normkritiska barnböcker. De utvalda böckerna är bilderböcker riktade till barn i åldern mellan 3 och 6. Alla sex böcker skildrar queera karaktärer eller familjer. ... -
Utomhuspedagogik möjliggör ett vidgat arbetssätt. En kvalitativ studie om förskollärares syn på utomhuspedagogik.
(2021)Följande studie syftar till att undersöka samt synliggör huruvida förskollärare arbetar med samt relaterar till utomhuspedagogik i syfte att främja barns lärande och utveckling. Studien undersöker även vilka förutsättningar ... -
Yoga och mindfulness i förskolans verksamhet - En systematisk litteraturstudie
(2021)Denna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De frågeställningar som studien utgick ifrån ... -
Särskild begåvning som behovsgrupp i förskolan - En forskningsöversikt om klassificering och identifiering av särskilt begåvade barn.
(2021)Det övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att finna vad forskningen om särskild begåvning i förskolan säger om vilka barn som ska räknas till denna grupp och hur de ska identifieras i praktiken. Det finns ... -
”Vi tar det mest i stunden, men vi pratar ju om att man ska vara bra kompisar”. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers konflikthantering i förskolan.
(2021)Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattning av sin konflikthantering i förskolan. Styrdokument och forskning menar att konflikthantering bör ske konstruktivt då konflikter är ett lärandetillfälle om ... -
Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie.
(2021)Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och ... -
En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
(2021)Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga ... -
Genus i förskolan. En litteraturstudie om hur förskollärare påverkar barns lek.
(2020)I dagens samhälle diskuteras könsroller flitigt och förskolorna har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande enligt deras läroplan (Skolverket, 2018). Våra upplevelser från ... -
“Ja, ja frågan är om man får det”. En studie om samverkan och vårdnadshavares möjlighet till delaktighet i förskolan.
(2020)Samverkan lyfts ofta som central för att kunna bidra till att barn får en positiv och trygg förskolemiljö. Däremot finns det ingenstans beskrivet hur arbetet med samverkan skall utföras. I denna studie undersöks hur ... -
Förskollärares uppfattningar om barns språkutveckling under leksituationer
(2020)Bakgrund: Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lär barnen genom att leka, samspela och reflektera. Förskollärare ska ansvara för att utmana barnens nyfikenhet för att stimulera och utveckla språk och kommunikation. ... -
En undersökning av hur högläsning används som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling
(2020)Språket är jaget, språk är förenat till mitt identitetsskapande, språk är ett värdefullt verktyg som jag oreflekterat använder mig av ständigt. Något som är en självklar men omedveten handling vi brukar dagligen. Idag ... -
En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattning kring anknytning vid inskolning
(2020)Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattning av begreppet anknytning, och att sedan urskilja variationer. Den teoretiska utgångspunkten är anknytningsteorin, som behandlar hur nära och känslomässiga ... -
Förskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.
(2020)Syftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken men även den vuxeninitierade ... -
Dokumentation i förskolan. Vad blir till?
(2020)Syftet med vår studie är att undersöka olika förskollärares uppfattningar av dokumentation samt hur dokumentation kan bli till i förskolan. Förskolans läroplan revideras och uppdateras ständigt och därav menar vi att ... -
Hur kan högläsning som pedagogiskt verktyg främja barns språkutveckling? En undersökning av läsmiljöer och didaktiska metoder i fyra förskolor i Göteborgsområdet.
(2020)Studien behandlar frågan kring hur läsmiljöer skapas, syftet med dessa samt vilka didaktiska metoder som nyttjas vid högläsning i förskolan. Syftet med studien är att uppmärksamma högläsning som ett pedagogiskt verktyg ... -
En översiktsstudie över forskningsfältet flerspråkighet i förskolan. Pedagogers arbetssätt och utmaningar.
(2020)Sverige är ett land där det talas många olika språk och där implementeringen av flerspråkig undervisning visar sig vara en stor utmaning för pedagoger i förskolor. Pedagogernas roll är enligt förskolans läroplan ... -
Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie om alternativ och kompletterande kommunikation utifrån kunskap och inkludering
(2020)Förskolan omfattar åldersgrupperna ett till sex år, detta innebär att barnen befinner sig i olika utvecklingsfaser där den kommunikativa förmågan skiljer sig åt. Det finns bland annat barn med annat modersmål än svenska, ... -
Sekundära omsorgsrelationer i den pedagogiska praktiken. En empirisk studie.
(2020)Syftet med studien är att undersöka pedagogers förhållningssätt till barns anknytning vid inskolning, samt vilka strategier pedagogerna beskriver att de använder för att skapa förutsättningar till en trygg inskolning ... -
Inskolning under en pandemi. Förskollärares upplevelser utifrån ett anknytningsteoretiskt perspektiv
(2020)Under året 2020 har världen drabbats av en pandemi orsakad av viruset Covid-19. Då vi inte har upplevt en pandemi som har påverkat oss på det här sättet innan, är det ett relevant och aktuellt ämne. Eftersom det inte ...