Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Visas titlar 401-420 av 676
-
Lärares syn på kompetensutveckling inom skolutvecklingsmodellen NTA.
(2017)Lärare har en viktig roll i elevers lärande och intresse för ett skolämne (Parr & Edwards, 2004). De ska skapa en stimulerande lärandemiljö där elever engageras och utmanas genom aktivt deltagande (Parr & Edwards, 2004). ... -
Kompetensutveckling - En intervjustudie med sju lärare angående deras syn på fortbildning
(2017)Engelsk titel: Professional development – an interview-based study with seven teachers regarding their view on extended education within their profession Nyckelord: Kompetensutveckling, fortbildning, lärares professions ... -
En kvalitativ studie av lärares implementering av Reading to Learn-metoden
(2017)Denna kvalitativa intervjustudie undersöker erfarenheter och uppfattningar hos 6 grundskollärare (åk 1-6) som under ett år eller mer använt sig av den genrepedagogiska metoden Reading to Learn i sin undervisning. Frågor ... -
Möjligheter och svårigheter med ett laborativt arbetssätt i matematik
(2017)Syftet med den här studien är att undersöka några lärares inställning till att använda ett laborativt arbetssätt i matematikundervisningen, med avseende på vilka möjligheter och svårigheter de ser med användandet. För att ... -
Särskilt begåvad, vad menar du?
(2017)Både svensk och internationell forskning visar att lärares kunskaper och kännedom om de elever som lätt når målen är liten. Många lärare känner inte till begreppet särskilt begåvad och dess definition. Det är då således ... -
Interkulturell undervisning i praktiken. Lärares uppfattningar om interkulturell undervisning.
(2017)In recent decades, society has become increasingly globalized and today school is a place where people with an infinite variety of backgrounds, experiences, cultures and religions meet and influence each other. Intercultural ... -
Att undervisa i naturen -en studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3
(2017)Abstract / Sammanfattning Titel: Att undervisa i naturen - En studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3. Författare: Linda Håkansson Vuinovich Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 p) Handledare: ... -
Learning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärande
(2017)Sammanfattning Titel: Learning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärande Författare: Sara Andersson Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 hp) Handledare: Johan ... -
Lusten att lära i klassrummet
(2017)Syftet med den här studien har varit att undersöka hur lärare arbetar för att skapa och öka elevernas lust och intresse för lärande i klassrummet. Hur ser arbetet med detta ut i klassrummet och blir eleverna delaktiga? ... -
Det är så många som bläddrar blad! En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av aktiviteten tyst läsning
(2017)The main purpose of this thesis is to look into the experiences of the activity of reading alone in school. Specifically students and teachers have been interviewed about their view on the time spent reading chapter books ... -
Informellt elevinflytande, en skendemokrati eller bra för lärandet?
(2017)Elevinflytande betonas i skolan styrdokument. Elevinflytande är en mänsklig rättighet, elevinflytande anses bidra till ett ökat lärande och elevinflytande bidrar till att fostra demokratiska medborgare. Samtidigt som ... -
Digitala verktyg och undervisning i samhällskunskap
(2017)Dagens samhälle präglas allt mer av digitalisering och olika digitala verktyg används inom många av samhällets områden, däribland skolan. Det har blivit allt vanligare med satsningar på 1:1, en dator till varje elev, inte ... -
Muslimer och islam i Samhällskunskapsböcker
(2017)Denna uppsatsen syftar till att studera närmre hur muslimer och islam framställs inom läroböcker för samhällskunskap. Studien är tänkt att presentera fyra olika samhällskunskapsböcker som alla innehåller kurserna 1, 2 och ... -
Let’s not straighten things out: an analysis of heteronormativity in two Swedish EFL textbooks
(2017)Heteronormativity entails the binary gender construction and the assumption that everyone is heterosexual. When ELT reading material is heteronormative, non-binary (gender identity other than male or female) and non-heterosexual ... -
Olika förväntningar - olika undervisning
(2017)Detta examensarbete undersöker hur lärares förväntningar påverkar hur de resonerar kring och motiverar undervisningsupplägget för kursen samhällskunskap 1. Undersökningen har genomförts genom samtalsintervjuer med sammanlagt ... -
En skola som återskapar skillnader mellan elever
(2017)Efter skolreformen år 2011 läser elever på yrkesförberedande program minst 50 poäng samhällskunskap medan elever på studieförberedande läser minst 100 poäng. Samhällskunskap har en särställning när det kommer till skolans ... -
Att spegla världen? En kvalitativ textanalys av litteraturhistoriska svenskläroböcker efter Gy2011
(2017)Syftet är att utifrån postkolonial teoribildning synliggöra de föreställningar om Västerlandet och Österlandet som återfinns i litteraturhistoriska läroböcker för gymnasiets svenskämne. Detta görs mot bakgrund av styrdokumentens ... -
Läroböckers syn på hållbar utveckling
(2017)Den här undersökningen tar avstamp i det forskningsfält som inriktar sig på hur en utbildning för hållbar utveckling kan utformas i skolan. Det finns en risk, menar flertalet forskare, att undervisningen i hållbar utveckling ... -
Ortodoxi eller pluralism
(2017)I denna uppsats undersöks samhällskunskapslärares examinationsuppgifter inom ämnesområdet samhällsekonomi, med avseende på vilket innehåll som erbjuds eleverna i dessa texter. Inom ekonomivetenskapen identifieras två ... -
Isolerat eller integrerat? En studie av sex tryckta läromedel i svenska med utgångspunkt i att möjliggöra integrerad grammatikundervisning i gymnasieskolan
(2017)Denna studie söker ta reda på huruvida grammatiskt metaspråk används i ett antal tryckta läromedel i svenska avsedda för gymnasieskolan. Anledningen till detta är att det idag finns forskning som visar att undervisning om ...