Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Visas titlar 21-40 av 290
-
Kan du hålla när jag sågar?
(2020)En grundläggande del i en lärares uppdrag är att skapa förutsättningar som frambringar det bästa hos eleven. Det fordrar att läraren har kunskap om vad det finns för olika arbetsmetoder att använda sig av i sin undervisning, ... -
Den norm(o)medvetna pedagogen En litteraturstudie som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i teaterundervisning
(2019)Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att presentera forskning och referentgranskat material som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i drama – och teaterundervisning. Studierna som analyserats är ... -
Fostran och frihet. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers resonemang och arbete med barns inflytande och delaktighet i förskolan.
(2019)Studien syftar till att undersöka hur verksamma pedagoger i förskolan resonerar kring sitt arbete med barns inflytande och delaktighet. Syftet rymmer även en undersökning av de möjligheter och begränsningar pedagogernas ... -
El papel de la fraseología en el aprendizaje del español
(2019)Recently, linguists have begun to pay attention to phraseology as a fundamental element in the process of learning any language. The purpose of this work is to clarify, through a bibliographic review, the role of phraseological ... -
VAD = DETTA? Elevers och studenters situationsbundna förståelse för likhetstecknet och hur vi utvecklar denna på bästa sätt
(2019)Denna litteraturstudie sammanfattar forskningsresultat som rör förståelse för likhetstecknet bland individer i olika åldrar och på olika utbildningsnivåer. En korrekt förståelse för likhetstecknet konstateras i de flesta ... -
El material auténtico y su efecto en la motivación en el aula de ELE
(2019)I skolmiljön och inlärningsprocessen av ett främmande språk finns det många diskussioner och studier om hur man kan motivera eleverna i deras lärande. Syftet med det här arbetet är att analysera de olika motivationsteorier ... -
VARIABELNS MÅNGFASETTERADE TVETYDIGHETER En studie kring begreppets historia, elevers svårigheter och lärares möjligheter
(2019)In this literature study I have sought answers to the following questions: “How did today’s variable categories come into existence?” and “What difficulties do today’s students face when working with variables and what ... -
El papel de la lengua materna en la enseñanza de lenguas
(2019)Abstract The use of the student ́s mother tongue in teaching a new language seems to be a rather controversial issue if we review the history. Over the years there have been different theories of how foreign language ... -
En intervjuundersökning om barns inkludering i lek för arbete i förskola. En kvalitativ undersökning
(2019)Syftet med denna studie är att bidra med mer forskning om hur personal inom förskola kan arbeta med att inkludera barn i lek. Studien har därför riktat sig till att undersöka förskollärares uppfattningar av inkludering och ... -
Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken: Förskollärares uppfattning av barns delaktighet
(2019)Texten inleds med en kort bakgrundsbeskrivning över förskolans, och dess styrdokuments, utveckling, där kravet på systematiskt kvalitetsarbete, och utvecklingsarbetet i sig, står i fokus. I och med samhällsförändringen där ... -
Bedömning för Lärande i praktiken. En forskningsöversikt om själv- och kamratbedömning.
(2018)Bedömning för Lärande är ett arbetssätt som kan motivera elevers delaktighet i sin egen lärandeprocess. Inom Bedömning för Lärande anses de studentledda bedömningsmetoderna själv- och kamratbedömning belysa det egna lärandet ... -
Processability and proficiency: Is there a causal relationship?
(2019)The objective of this paper is to investigate if the relationship between the Processability Theory, a model for second language acquisition, and proficiency, is causal. The focus will be on attributive and predicative ... -
"Men det är ju allting". En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på digitaliseringen och dess möjligheter i fritidshem
(2019)Abstract I det här examensarbetet undersöks hur lärare i fritidshem talar om hur de ser på möjligheter och begränsningar i arbetet med digitala teknologier. Examensarbetets frågeställningar är: ”Hur talar lärarna om de ... -
Programmering i matematikundervisningen
(2018)Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur programmering passar in i matematikundervisningen. Vi tittar på hur programmering har använts som ett inlärningsverktyg för matematik tidigare och vilka matematiska ... -
Jakten på jaget i skolans sociala arena - En kvalitativ studie om elevernas och lärarnas uppfattningar om identitet och grupptryck
(2019)Syftet med studien är att se hur elever i årskurs två till fyra resonerar kring sin identitet på både individnivå och gruppnivå. Fokus har därför lagts på hur grupptryck påverkar identiteten och även hur skolan, i detta ... -
Får jag gråta oavsett vilket kön ni tilldelar mig? En kvalitativ studie om barns förmedlande av sårbarhet på en förskoleavdelning och förskollärarnas bemötande av detta
(2018)Får jag gråta oavsett vilket kön ni tilldelar mig?” är en kvalitativ studie på en förskoleavdelning om hur barns sårbarhet tar sig uttryck samt hur personalen bemöter barns sårbarhet. Studien gjordes med hjälp av observationer ... -
Geometriundervisning - dess ursprung, dess didaktiska ingångar, dess digitala potential
(2018)Rapporten ämnar ge svar på frågor kring geometrins framväxt, den axiomatiska geometrins uttåg ur skolan samt vilka pedagogiska och tekniska hjälpmedel som finns att tillgå i dagens skola. Detta för att ge en god grund för ... -
Vilket skulle bevisas - en litteraturstudie om matematiska bevis i svensk gymnasieskola
(2018)This literary study aims at examining the use of mathematical proofs in upper secondary school according to earlier research. The questions at issue are framed by following three questions: ”What is a mathematical proof?”, ... -
Bilderbokens förmedlande av genus i förskolan. En litteraturstudie om könsstereotypa normer och normbrytande i bilderböcker.
(2019)Bilderböcker är ett återkommande material som används flitigt i svenska förskolor. Barn lär sig om sin omvärld, vilka normer som råder i samhället och formar sin identitet med stöd av bland annat barnlitteratur som de möter ... -
Flerspråkiga barns villkor - Pedagogers förhållningssätt till modersmål
(2019)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: LÖXA1G Nivå: Grundnivå Termin/år: HT/2018 Handledare: Osa Lundberg Examinator: Johannes Lunneblad Kod: HT18-2920-059-LÖXA1G Nyckelord: Flerspråkighet, transspråkande, förskola, ...