Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 581-600 of 2331
-
Läs- och skrivsvårigheter i den ordinarie undervisningen
(2012)Sammanfattning: Studien syftar till, hur man som lärare kan integrera elever med läs- och skrivsvårigheter i den ordinarie undervisningen. Studien ugår från följande frågor för att uppnå syftet: - Hur kan man som ensam ... -
En studie kring undervisningen av elever med ADHD.
(2012)Syfte: Syftet med uppsatsen är att med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöka hur två pedagoger, som arbetar på olika skolor ser på elever med ADHD samt vilka insatser som görs på skolorna för att möta dessa elevers behov. ... -
Matematik i förskolans vardag - Hur pedagoger anser att de arbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin roll i det arbetet
(2012)Syftet med mitt examensarbete var att ta reda på hur pedagogerna som deltog i min undersökning uppfattar att de arbetar med sortering och klassificering i vardagen. Med vardagen menar jag de spontana situationer som uppstår ... -
”Det är mycket runt omkring man inte tänker på” Föräldraperspektiv på samverkan mellan hem och skola
(2012)Sammanfattning: När ett barn har en utvecklingsstörning eller är i behov av stöd på något annat sätt, krävs en välfungerande samverkan mellan hem och skola men även mellan hem och andra verksamheter. Ett ömsesidigt beroende ... -
Lika tillgång till utbildning? - en studie om lokala kurser och nationell likvärdighet på gymnasiets yrkesprogram
(2012)Syftet med denna uppsats är att genom utredningen SOU 008:7 analysera policyn kring yrkesprogrammens lokala kursutbud och diskutera föreställningar om en likvärdig skola. Detta görs genom att ställa följande frågor: Vad ... -
Den formella kompetensens betydelse för integrering och inkludering
(2012)Sammanfattning: Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur integrering av särskolans elever i grundskolan kan fungera med utgångspunkt i ett lärarperspektiv. Metod Vi har använt oss av en kvantitativ undersökningsmetod ... -
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd
(2012)Sammanfattning Mitt syfte med uppsatsen är att undersöka hur pedagoger samt specialpedagoger uppfattar och tolkar sitt arbete för att inkludera elever med behov av särskilt stöd i undervisningen. Jag har utgått från följande ... -
Lärares tankar kring läs- och skrivsvårigheter – en studie om ett antal lärares uppfatt- ningar av sitt klassrumsarbete där elever med läs- och skrivsvårigheter finns med
(2012)Syfte Mycket forskning finns inom området och många forskare har uttryckt sig kring hur undervisning ska gå till för elever med läs- och skrivsvårigheter. Studiens funderingar har istället riktat sig till de lärare som ... -
En klass för sig
(2012)Syfte: Syftet är att undersöka hur man kan arbeta med pedagogiskt drama och konflikthantering i en specialklass och även se vad eleverna i klassen tycker om drama i undervisningen. Metod och genomförande: Studien har ... -
Ett klassrum för alla – ett lärarperspektiv på inkludering och koncentrationssvårigheter
(2012)Syfte och frågeställningar Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur ett antal lågstadielärare arbetar för att alla elever, även de i koncentrationssvårigheter, ska ha samma förutsättningar för lärande i ... -
Livs berättelse- en inblick i hur det kan vara att gå i ”en skola för alla” och vara särbegåvad
(2012)Sammanfattning Syftet med detta arbete har varit att belysa ett särbegåvat barns väg genom det svenska skolsystemet. På inget vis skall detta arbete ses som en kartläggning över hur alla särbegåvade elever upplever ... -
Utomhuspedagogik - det är inne att lära ute!
(2012)Bakgrund Våra erfarenheter innan studien säger oss att utemiljön inte ses som en pedagogisk resurs i skolan eller att de sker men med utvalda elever samtidigt har vi erfarit att elever uppskattar undervisning utomhus. Vi ... -
Vadå ledarskap? En kvalitativ studie nyutexaminerade lärares syn på ledarskap.
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka nyutexaminerade lärares syn på sitt ledarskap i relation till sin nya yrkesroll och i relation till den utbildning de gått samt att relatera lärarnas uppfattningar ... -
Djur som stöd inom den specialpedagogiska verksamheten
(2012)Syftet med vår studie är att ta reda på i vilken utsträckning man använder sig av djur i allmänhet som ett specialpedagogisk redskap inom särskolan och vad det finns för belägg för att detta skulle kunna vara en användbar ... -
Konflikter i grundskolan. Fokus på förebyggande arbete och konfliktlösningar.
(2012)Syftet med den här studien var att undersöka hur de fem pedagogerna i årskurs 1-5 på de två skolorna i Västsverige arbetade med att förebygga och hantera konflikter i skolan. För att precisera studiens syfte används följande ... -
”KRAMAS ELLER PUSSAS, DET BRUKAR HJÄLPA” – En kvalitativ studie av hur barn och pedagoger i förskolan erfar försoning och begreppet förlåt.
(2012)Bakgrund Utifrån Piagets syn på stadie- och mognadsteorier har flera forskare, bland andra Stern (Norell Beach, 1995), nyanserat utvecklingsteorin och funnit att man föds med förutsättningar att utveckla empatisk förmåga. ... -
Den ”goda” skolan – en ansats till en denaturalisering av meningen med särskolan
(2012)Sammanfattning: Denna uppsats inleddes med en enkel fråga: Vad blir man i särskolan? Med bakgrund i den senaste tidens kritik mot att särskolans uppdrag till för stor del definieras av omsorg och vård syftar studien till ... -
Begreppsbildning i matematikinlärning
(2012)Syftet är att studera hur en begreppskonflikt kan uppstå i begreppsbildningenprocessen och hur instrumentell förståelse och relationell förståelse kan påverka matematikinlärningen. Undersökningsmetoden är textanalys. Tre ... -
Lika viktigt som att andas! En intervjustudie om matematiken i förskolan.
(2012)Sammanfattning Syftet med denna undersökning är att få ta del av hur pedagoger ser på ämnet matematik i förskolan samt vilket arbetssätt de använder sig av. Jag använde mig av följande frågeställningar: Hur beskriver ... -
Ämnessamverkan i matematik
(2012)In modern society today, there are high demands on what a skilled worker must be able to do. This includes understanding the entire production process in the chain. Just to understand the practical work in the workshop is ...