Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 601-620 of 2331
-
Barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet – En undersökning av hur pedagoger i förskola och fritidshem beskriver arbetet kring dessa barn.
(2012)Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger från ett antal förskolor och fritidshem beskriver arbetet kring barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet. För att ... -
Med datorn som verktyg - en studie om IKT-användning i förskoleklassens vardag.
(2012)Sammanfattning Det övergripande syftet med denna studie är att se hur IKT och digitala verktyg används som artefakter i förskoleklassens vardagliga verksamhet. Centrala frågor har varit att få en inblick i hur datorn används ... -
På spaning efter delaktighet och inflytande - En etnografisk studie i förskolan
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna på förskoleavdelningen Stjärnan arbetar med att utveckla barns delaktighet i och inflytande på sin vardag. Syftet preciseras i följande ... -
Dokumentation av elever i behov av särskilt stöd
(2012)Sammanfattning: Syfte och problemformulering Syftet med studien är att på en utvald skola kartlägga hur samarbetet mellan lärare i förskoleklass och specialpedagoger ser ut, samt hur samarbetet dokumenteras. Jag har valt ... -
Konflikter – Hinder eller möjlighet till lärande?
(2012)Sammanfattning: Syfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare erfar kollegiala konflikter ställt i relation till en skolutveckling som ställer högre krav på samarbete. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara ... -
Att möta socioemotionella svårigheter
(2012)Syfte: Vi har undersökt hur pedagoger säger sig tänka kring sitt arbete med barn/elever med socioemotionella svårigheter. Hur ser pedagogerna på dessa barn samt på sin egen roll och vad finns det för strategier för att ... -
Pedagogers resonemang om undervisning av nyanlända elever
(2012)Syfte Syftet med denna studie var att ta reda på lärares uppfattningar om undervisning för nyanlända elever dels i förberedelseklass och dels i ordinarie klass. Metod Den kvalitativa undersökningen gjordes på två olika ... -
”Eleverna behöver ramar och kramar” En kvalitativ studie om lärares egna föreställningar om störande elevbeteenden
(2012)Sammanfattning: Vårt syfte med detta examensarbete var att studera lärares egna föreställningar om vad de anser att störande elevbeteende är, vilka orsaker de tror kan ligga bakom och hur de hanterar störande elevbeteenden ... -
En bild säger mer än tusen ord
(2012)Detta arbete handlar om bildens betydelse för barns språkutveckling. De åldrar vi fokuserat på är barn från ett till fem år. Arbetet ger läsaren en inblick i hur barns språkutveckling ser ut i dessa åldrar samt vad miljön ... -
Förväntningars betydelse för elevers resultat i matematik
(2012)Syfte Syftet med studien är att undersöka om nivåmarkeringar av uppgifter på prov påverkar elevernas förväntningar på att klara av dem och om detta i sin tur leder till att de presterar sämre. Teori Studien byggs på ... -
”Då kör jag bara 1 – 8 och det är 7” – En studie om orsaker till vanliga misstag inom matematik.
(2012)Sammanfattning: Studien belyser hinder inom matematik, där vi möter elever med olika beräkningsmisstag gällande addition och subtraktion. Vårt syfte med undersökningen är att ta reda på orsaker till vanliga misstag. Ett ... -
En inblick i några elevgruppers belief systems
(2012)The aim of this thesis is to examine the mathematical beliefs of a collection of primary school pupils. This is to be achieved by performing a survey among the students, supplemented with a profound analysis of previous research ... -
Läromedel för kursplanens uppfyllande – en enkätstudie om läromedel i fysik på mellanstadiet
(2012)Sammanfattning: Syfte Uppsatsens övergripande syfte var att ta reda på om innehållet i de läromedel i fysik som används på mellanstadiet är adekvata utifrån den nya kursplanen i Lgr 11. Ett delsyfte är också att kartlägga ... -
Hållbar utveckling är allt
(2012)I skolan idag har begreppen hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling fått allt större utrymme och i denna uppsats har jag haft avsikten att undersöka hur väl kunskaperna bland verksamma i gymnasiesk gymnas ... -
Lgr 11 & naturvetenskapen i skolan - en studie kring lärares resonemang och uppfattningar
(2012)Sammanfattning I denna studie vill vi få kunskap om hur lärare som undervisar i årskurs 1-3 uppfattar och resonerar kring Lgr 11 och kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena. Vi vill även få en inblick i de didaktiska ... -
Från det konkreta till det abstrakta. En utvärdering av projektet matematikverkstad
(2012)Syfte: Syftet med denna studie är att utvärdera projektet matematikverkstaden i en given skola utifrån lärarnas perspektiv. Jag ska ta reda på hur inrättandet av projektet har påverkat matematikundervisningen och vilka ... -
Grundläggande nivå i läsförståelse – en studie av läsförståelsenivåer utifrån ett literacyperspektiv.
(2012)Syftet med denna uppsats har varit att klargöra olika nationella och internationella aktörers förhållningssätt vad gäller läsförståelsenivåer med fokus på grundskolans senare år. Studiens huvudfråga har varit att med grund ... -
Skolans styrning med fokus på behörighetskrav i teknik - en intervjustudie om skolan styrning utifrån grundskolans teknikämne
(2012)Sammanfattning: Undersökningens syfte är att undersöka skolenheternas (Utbildningsdepartementet, Skolverket, kommun och rektorers) förhållande till dagens teknikämne samt deras syn på behörighetskravet inom teknikämnet ... -
Sverige vs Finland. Eller, varför kan vi inte dela på det? En studie om matematikkunskaper och divisionsräkning i Sverige och Finland.
(2012)Syftet med denna studie är att jämföra svenska och finländska elevers resultat i matematikdelen i PISA (Programme for International Student Assessment). PISA-undersökningarna har genomförts fyra gånger och det görs jämförelser ... -
Subtrahera, är det minus?
(2012)Syftet med detta arbete är att undersöka några svenska gymnasieelevers konceptuella och procedurella matematikkunskaper. Målet är också att försöka hitta förslag på hur den svenska matematikundervisningen kan förändras och ...