Visar i datumordning:
Visas titlar 1-20 av 159
-
Dyslexi ur en pedagogisk didaktisk dimension
(2008)Syfte: Föreliggande uppsats avser att undersöka hur nio lärarstuderande med dokumenterad dyslexi - vid Göteborgs universitet - upplever sitt lärande ur en pedagogisk didaktisk dimension. Mot bakgrund av detta kommer vi i ... -
”TECKEN FÖR VEM?” En enkätstudie utförd på två förskolor, i två kommuner, angående föräldrars syn på hur tecken som stöd används i verksamheten.
(2009-02-26)Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur föräldrar till 42 barn, på två förskolor, i två kommuner, uppfattar verksamhetens användning av tecken som stöd i arbetet med barnens språkutveckling. Följande ... -
Bedömning. En intervjustudie av sex lärares tankar om bedömning
(2009-02-26)Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka några lärares förhållningssätt till bedömning, skrivna omdömen, dokumentation av elevernas kunskap och om företagsamt lärande. Undersökningen utgår ifrån följande frågeställningar: - ... -
Framtidsvägen - hur blir den framgångsrik? Föreslagna organisationsförändringar till följd av Gymnasieutredningen Framtidsvägen SOU 2008:27
(2009-03-02)Syfte: Syftet är att undersöka organisationsförändringar som kan behövas hos gymnasieskolor med gymnasieutredningens (SOU 2008:27) förslag som grund. Gymnasieutredningen ställer många gymnasieskolor inför stora förändringar, ... -
LSU-dömda pojkars skolerfarenhet. Kan skolan stötta elever i riskzon för kriminalitet?
(2009-03-02)Syfte: Huvudsyftet med studien är att studera om elever i riskzonen anser att skolan kan stötta dem och därigenom förebygga kriminalitet. Vi har i undersökningen utgått ifrån följande tre frågeställningar: 1. Hur anser ... -
Penna eller tangent? En jämförelse av 10 pojkars berättelser skrivna på dator och för
(2009-03-02)Syfte: Denna studie har gjorts för att belysa pojkars förmåga att uttrycka sig i skrift. Som lågstadielärare med 25 års erfarenhet har jag länge sökt en metod som underlättar för pojkar att skriva ner sina tankar, som ... -
Var är min mentor? En mindre kommuns implementering av
(2009-03-02)Syfte: Att se hur en mindre kommuns ledningsorganisation arbetar med mentorskap i dagsläget och hur väl rustade de är inför framtiden då mentorskapet skall kopplas till en lärarlegitimation. Frågeställningar: Har kommunen ... -
Kön till specialundervisningen. Genusperspektiv på specialpedagogiska insatser i skolan
(2009-03-02)Syfte Denna studie fokuserar på specialundervisning med avseende på genus. Enligt vår yrkeserfarenhet är det fler pojkar än flickor som får extra stöd av något slag. Det kan vara särskilda undervisningsgrupper med olika ... -
”Ny på jobbet”. Fem specialpedagogers erfarenheter av att omsätta sina studier i praktiken
(2009-03-02)Syfte: Examensordningen för Specialpedagogprogrammet vid Göteborgs Universitet ställer krav på bred kompetens när det gäller vad specialpedagogen förväntas ha tillägnat sig under utbildningen. Målet med utbildningen ska ... -
”De kallade mig lat”. - Hur fyra f.d. elever i matematiksvårigheter ser på sin egen matematiska inlärning
(2009-03-02)Bakgrund Skolans styrdokument belyser att de som arbetar i skolan har ansvar för att alla elever får den hjälp de behöver för att uppnå uppsatta mål. I grundskolans kursplan för matematik står det att utbildningen i ... -
Ideal möter realitet – inkludering och exkludering. Diskurser i en gymnasiefriskolas arbete kring elever i läs- och skrivsvårigheter.
(2009-03-02)Syfte Syftet med studien var att undersöka hur rektor och två specialpedagoger på en gymnasiefriskola beskriver organisation och arbetsprocesser för och med elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet var även att studera ... -
Var kommer barnen in? En studie om barns erfarande och gestaltande av inflytande i förskolan.
(2009-03-02)Samhällsutvecklingen har lett till att barns position i västvärlden har förstärkts. Den har också inneburit att majoriteten av svenska barn idag vistas i förskola och barns fostran är därmed inte längre enbart föräldrarnas ... -
Matematikintresse. Lärares uppfattningar av ett attitydmål
(2009-03-02)Aim The main aim of this study was to find out how teachers reflect on their work with developing pupils’ interest towards mathematics in grade nine. As a teacher in mathematics, it is important to be aware of different ... -
Vilja och verklighet. En intervjustudie om samverkan mellan skola och socialtjänst, med fokus på anmälningsskyldigheten
(2009-03-05)Syfte Studiens syfte var att belysa hur några personer inom skola och socialtjänst beskriver samverkan, mellan sina verksamheter, med fokus på anmälningsskyldigheten. Våra frågeställningar var: • Hur ser personalen inom ... -
IUP – en styrning i tiden. Om identitetsbildning i förskolans individuella utvecklingsplaner
(2009-03-05)Bakgrund: Intresset för ämnet väcktes då jag arbetar i förskolan och upprättar individuella utvecklingsplaner. Flera gånger har diskussioner i arbetslaget uppstått om vad som kan skrivas fram om barnen utan att det blir ... -
Att arbeta med elevers känsla av sammanhang – en väg från riskzon till friskzon?
(2009-03-05)Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka några pedagogers erfarenheter av att arbeta med begreppet Känsla Av SAMmanhang – KASAM - och granska det utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Till grund för det pedagogiska ... -
Hur ser den skriftliga kommunikationen mellan lärare och studerande ut vid distansundervisning i matematik för kommunal vuxenutbildning?
(2009-03-05)Syfte Studiens syfte är att, ur ett matematikdidaktiskt perspektiv, beskriva form och innehåll i kommunikationen mellan lärare och studerande vid distansundervisning i kommunal vuxenutbildning, gymnasiekurserna matematik ... -
Gränslandsproblematiken. En studie om problematiken kring de elever som befinner sig i gränslandet mellan grundskolan och särskolan
(2009-03-05)Bakgrund Efter att ha tagit del av att särskoleinskrivningarna ökat de senaste åren ville vi ta reda på vad denna ökning beror på. Då det visat sig att det är eleverna i grundsärskolan, i synnerhet de elever som befinner ... -
Motivation i lärandet hos gymnasieelever i behov av särskilt stöd - en intervjustudie
(2009-03-12)Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa möjligheter och hinder för motivation i lärandet hos gymnasieelever i behov av särskilt stöd. Studien är gjord utifrån forskningsfrågorna: Vilka faktorer påverkar motivationen i ... -
Kommunal fristående skola: En skolas utveckling utifrån ett ledarperspektiv
(2009-03-12)Syfte: Syftet med min studie var dels att få en ökad förståelse för kommunal fristående skola och dels att se vilken utveckling som skett. Detta gjorde jag till stor del från ett ledarperspektiv. Mina frågeställningar blev ...