Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 461-480 of 676
-
Intensiv beteendeterapi, IBT för elever med autism och utvecklingsstörning. En arbetsmetod för elever och lärare i träningsskolan
(2016)Abstract: Den här studien handlar om elever med autism och utvecklingsstörning och om en arbetsmetod som kallas för intensiv beteendeterapi/träning, IBT. Intensiv beteendeträning är inte bara en mängd övningar som möjliggör ... -
Kroppar i rörelse. En livsvärldsstudie om samspel och kommunikation i en grupp på gymnasiesärskolans individuella program
(2016)Nyckelord: Samspel, kommunikation, livsvärldsfenomenologi, levd kropp, horisontbegreppet, gymnasiesärskola, flerfunktionshinder Abstract Syfte: Innevarande studie har närmat sig en specifik grupp personal och elever på ... -
: Läsflyt – hur då? Några speciallärares och lärares uppfattningar om vilket stöd elever behöver för att nå flyt i läsningen.
(2016)Abstract Syftet med undersökningen var att undersöka vilket stöd speciallärare och lärare ger till elever med läs- och skrivsvårigheter för att de ska nå flyt i sin läsning. Följande frågor ställdes: Hur mäts förmågan att ... -
När värdena krockar. Hur lärare agerar i värdekonflikten mellan att uppmuntra till personliga uppfattningar/ställningstaganden och bemöta främlingsfientlighet/intolerans med aktiva insatser i ett nytt politiskt klimat.
(2017)Skolans värdegrund innehåller två passager som var för sig ser tämligen självklara ut. ”Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden ... -
Exergames - kanon eller kalkon? En litteraturstudie om att använda exergames i Idrott och hälsa
(2017-01-12)Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) blir en allt större del av undervisningen i skolan, dock är lärares kompetens inom området idag relativt lågt. Införande av IKT i skolan påverkar alla skolämnen och därmed ... -
"Jag blir människa mer än lärobok"
(2016)Denna studie har haft som övergripande syfte att undersöka sex gymnasie- och högstadielärares tankar och resonemang kring hur de upplever användandet av berättelser ur livet i sin undervisning. De frågor som studien har ... -
Sex, samlevnad och psykologi: Innehållsliga teman för sex- och samlevnadsundervisning inom psykologi på gymnasiet
(2016)Skolverket ställer krav på skolorna att sex- och samlevnadsundervisningen ska ämnesintegreras på gymnasiet (Skolverket, 2013a), men det finns fortfarande relativt lite material framtaget för hur detta ska gå till. I mitt ... -
Diabetes hos barn i förskolan Sju vårdnadshavares erfarenheter av förskolans särskilda stöd och samverkan med hemmet
(2016)Abstract Studien behandlar vårdnadshavares erfarenheter av hur deras barn med diabetes typ 1 ges särskilt stöd i förskolan. Ett mål i förskolans läroplan (Skolverket, 2010) är att förskolan tillsammans med vårdnadshavare ... -
Anmälan med påföljd. En dokumentstudie över de beslut som Lärarnas Ansvarsnämnd har tagit i fråga om lärares lämplighet och skicklighet som yrkesutövare
(2016)Målet var att skapa en rapport som kunde bidra i den didaktiska processen i lärarutbildningen. Detta genom att visa på ett antal faktorer som är viktiga att förhålla sig till som yrkesutövande. Undersökningen grundar sig ... -
Läsning är grunden till allt. Hur lärare bemöter elever i lässvårigheter
(2016)Min uppsats är en intervjustudie där syftet med studien är att undersöka hur lärare möter de elever som är i behov av särskilt stöd vid den första läsinlärningen. Studien är kvalitativ och bygger på intervjuer från sex ... -
Vad händer med svensklärarens återkoppling när den landar hos eleven? En fallstudie om återkopplingen till elevernas skrivande i tre gymnasieklassrum
(2016)Nyckelord: Återkoppling, feedback, skrivande, elevtext, skrivutveckling, formativ bedömning, bedömning för lärande Sammanfattning I föreliggande studie undersöks återkopplingens plats i skrivundervisningen och elevers ... -
Medborgarbildning eller högskoleutbildning. En intervjustudie om lärares kunskapssyn på Samhällsvetenskapsprogrammet.
(2016)The curriculum of 2011 for the upper-secondary school decreed that education should be based on scientific research and tried-and-tested experience. It would also be required that upper secondary school students pass an ... -
Ett gränsfall?
(2016)De nationella proven i matematik har idag en kompensatorisk kravgränssättning i förhållande till de förmågor som enligt läroplanen skall bedömas icke-kompensatoriskt då kursbetyg bestäms. Denna undersökning behandlar ämnet ... -
Feedback i engelska Ur ett elevperspektiv - tio högstadieelever beskriver sin upplevelse av feedback
(2016)Syftet för denna studie är att belysa hur 10 elever upplever muntlig och skriftlig feedback, i engelska på högstadiet, samt hur olika typer av feedback påverkar elev/lärarrelationen. Det ämnas göras genom att ställa följande ... -
Vad är ett nyanserat resonemang? En fenomenografisk studie på elever i grundskolan och deras uppfattning av värdeorden i kunskapskraven
(2016)Kunskapskraven är ständigt diskuterade och det är en diskussion som förs på olika nivåer. Som lärare måste du däremot förhålla dig till dem och framför allt arbeta med dem. Det finns olika svårigheter med kunskapskraven. ... -
Jämlik representation i barnlitteratur? - En normkritisk granskning med fokus etnicitet av bilder i förskolans litteraturutbud
(2016)Utgångspunkt för studien är en normkritisk granskning av visuella representationer med fokus etnicitet i barnlitteraturen. Studien använder sig av kvalitativ metod med kvantitativa inslag. Den teoretiska inramningen för ... -
Matematik i förskolans vardag. En studie om hur förskollärare uttrycker sig om sin kompetens i förskolematik
(2016)Under förskollärarutbildningen har vi fått kunskaper för att arbeta med matematik i förskolan, men vi har också stött på tidigare forskning som visar att det finns brister i kunskaper för hur förskolläraren ska synliggöra ... -
"Jag tror att det har öppnat upp ögonen lite grann..." - Pedagogers utsagor om Grön Flagg
(2016)Abstract Syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogers uttalanden om sitt arbete med Grön Flagg, erfarenheter och åsikter i förhållande till undervisningssätt, barnens lärande och läroplanens mål. Våra ...