Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 581-600 of 676
-
Att kunna möta alla barn – En webbaserad enkätstudie i förskolan som undersöker sambandet mellan pedagogers kunskap om samt intresse för autismspektrumtillstånd och hur det påverkar deras förhållningssätt gentemot barn med autism
(2015)___________________________________________________________________________ Denna studie är baserad på webbenkäter där 0 verksamma pedagoger med varierande utbildningsbakgrund och erfarenhetsbakgrund har deltagit. Enkäten ... -
”Man tänker ju att mannen ska ha lite mer kontroll”: En studie av hur tjejer på en konfessionell och en icke-konfessionell gymnasieskola förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån Fifty Shades of Grey
(2015)Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur gymnasietjejer förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån filmen Fifty Shades of Grey, vilket har gjorts genom två fokusgruppsintervjuer med elever från en icke-konfessionell ... -
“We can’t do what we like” – Kinesiska lärares upplevelser av sin profession i förhållande till ramfaktorer
(2015)Sammanfattning Studiens syfte formulerades på följande sätt: Vi vill undersöka vad några lärare i Kunming, Kina, har för upplevelser av sina möjligheter och hinder i att utföra sin profession. Syftet delades sedan in i ... -
Dom hänger i gardinerna! Vad göra?! – En Intervjustudie om några pedagogers uppfattningar av undervisningsmiljö för elever i beteendeproblematik
(2015)Sammanfattning Syfte: Syftet med denna studie är att, genom lyckade exempel, ta reda på hur pedagoger i skolan kan arbeta med utåtagerande elever i beteendeproblematik för att uppnå en så framgångsrik undervisningsmiljö ... -
Välkommen till oss! En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar om inskolning på förskola
(2015)Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om inskolning i förskolan, att synliggöra pedagogers förhållningssätt och tankar kring inskolning. Jag vill generera kunskap om hur pedagoger resonerar ... -
”Den här någon-annan-ismen”
(2015)Syfte Belysa lärares upplevelse, och hantering, av den påstådda ökande arbetsbelastningen. Frågeställningar Hur upplever respondenterna deras nuvarande arbetsbelastning? Hur upplever de att arbetsbelastningen har utvecklats ... -
Blivande svensklärares litterära verktygslåda: En studie i litteratururval på ämneslärarprogrammet i svenska.
(2015)Denna uppsats problematiserar och behandlar det spänningsfyllda förhållandet mellan bildning och utbildning. Med utgångspunkt i litteraturlistor hos fyra lärosäten i Sverige som bedriver lärarutbildning, undersöks ... -
”You can’t figure their religion by their face” – En kvalitativ intervjustudie med fem franska unga vuxna om förbudet av religiösa symboler i franska skolan i relation till laïcité
(2015)”You can’t figure their religion by their face” – A qualitative interview study with five French young adults about the ban of religious symbols in French schools in relation to laïcité With our study, we aim to examine ... -
Makerspace och Teknik i skolan. En studie av Teknik som ämnesöverskri- dande ämne och Makerspace som potentiellt redskap.
(2015)Syftet med denna studie är att undersöka om ämnet Teknik skulle kunna fungera som sammanlänkande ämne i grundskolans strävan att arbeta mer ämnesövergripande. Denna nya roll för Teknikämnet skulle dessutom ge effekten att ... -
Mediabilder av elevers litteracitet. En diskursteoretisk analys av texter publicerade i Dagens Nyheter och Aftonbladet år 2014
(2015)Sammanfattning: I föreliggande uppsats genomförs en analys av tidningsartiklar om elevers litteracitet, som har publicerats i Aftonbladet och Dagens Nyheter under år 014. Uppsatsens teoretiska ramverk utgår från Laclau och ... -
Ur historiens dunkel - En studie om urinvånarperspektiv i historieundervisningen på högstadiet och gymnasiet. ! ! Temin och år: Vt 2015
(2015)The purpose of this essay is to examine the possibilities of an integrated indigenous perspective in the Swedish history curriculum for secondary school. Looking at progress made in Alberta, Canada, where a new movement ... -
”Att vara gnällig är inte samma sak som kritisk, va?” En kvalitativ intervjustudie utifrån tre svensklärares utsagor och uppfattningar om källkritik och kritiskt tänkande
(2015)Sammanfattning: ’Källkritik’ är ett begrepp som fått allt större betydelse i skolan och i läroplanen de senaste åren. Den föreliggande uppsatsens syfte är därför att undersöka tre svensklärares teoretiska och praktiska ... -
Risbastur, fåraktiga vildar och gamla snålvargar – Kalle Anka-serier möter grundskolans värdegrund
(2015)Summary: A relatively new educational project in Sweden, called Serier i undervisningen (Comics in the teaching process), has been initiated by Egmont Publishing, the biggest company in the Scandinavian comics industry. ... -
“Jag kör ingen infärgning alls.” – En intervjustudie om infärgningsdilemmat i ämnet Historia
(2015)I denna interdisciplinära uppsats har syftet varit att undersöka hur historielärare vid skolor med yrkesinriktade program ser på sin undervisning. Bakgrunden till detta var den rapport Skolinspektionen släppte år 014 ... -
"Kan du göra på något annat sätt eller kan du kanske bygga ännu större?" Förskollärares beskrivningar av deras arbetssätt med teknik i byggaktiviteter
(2015)Min studie baserades på ett aktionsforskningsarbete i förskolan. Mer specifikt observerade jag hur barn deltog i lärarledda rörelselekar och vilket lärande som gjordes möjligt i rörelselekarna. Min teoretiska anknytning ... -
Självförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan
(2015)Abstract Syfte Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt arbete med att ... -
Får barn vila? - En kvalitativ forskningsstudie om hur förskollärare arbetar för att möta barns behov av återhämtning
(2015)Abstract Bakgrund Stressen i samhället har ökat och många människor känner idag krav på sig att prestera. Tidigare forskning har visat att barns stressnivåer ökar under vistelsen på förskolan. Det finns däremot lite forskning ... -
Förskollärarens roll i barns språkutveckling.
(2015)Huvudsyftet i det här arbetet är att ta reda på pedagogernas syn på barns språkutveckling och hur de jobbar med detta i deras verksamhet, i norska förskolor. För att ta reda på detta användes intervju av pedagoger och ... -
Säg det med en bild - Ett utvecklingsarbete av bildstöd i förskolan
(2015)Vårt syfte med studien var att utveckla bildstöd som ett verktyg i arbetet med barns språkutveckling. Ett av studiens fokus har legat på hur man kan stödja flerspråkiga barns kommunikation för att öka barnens delaktighet. ... -
Bedömning för alla: En forskningsstudie om bedömning av elever med fysisk funktionsnedsättning i ämnet idrott och hälsa
(2015)Syftet med denna forskningsstudie är att få en kunskap om hur elever med fysisk funktionsnedsättning bedöms i ämnet idrott och hälsa utifrån nuvarande läroplan, samt om detta görs på ett likställt sätt. För att komma så ...