Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 154
-
IKT I UNDERVISNINGEN - får lärarstudenter den beredskap som krävs?
(2017-10-03)Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärarstudenter förbereds för att använda sig av IKT under sin VFU. Dessutom syftar den till att ta reda på var de skaffar den digitala kompetens som krävs om de inte får den ... -
Säg det med video Videobedömning i språkkurser
(2017-09-04)I denna studie belyses hur arbetsmetoden videobedömning upplevs av både lärare och elever inom tre språkkurser på den kommunala vuxenutbildningen i Kristianstad. Studien beskriver också hur arbetsmetoden kan berika ... -
Blended learning vid lärares professionella lärande
(2017-09-04)Lärare behöver professionellt lärande för att skolresultaten ska förbättras. För att det ska göra skillnad för alla elever så behöver alla lärare delta i den. Samtidigt visas en brist på organiserat professionellt lärande ... -
Vad gör kommunen på Facebook? Kommunala kommunikatörers kommunikation på Facebook och gensvaret från medborgarna kopplat till medborgarengagemang
(2017-09-04)Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka kommunala kommunikatörers kommunikation på kommunernas facebooksidor och medborgarnas gensvar på denna, med målet att förklara och förstå hur olika slags innehåll relaterar ... -
Kvalité i lärplattformar för högre utbildning
(2017-09-04)Denna uppsats hade ambitionen att belysa följande forskningsfråga: Vilka krav på kvalitéer ställer användare på en ny lärplattform (LMS) när de ombeds resonera utifrån vad de vill kunna göra som skulle förbättra och/eller ... -
Lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner En litteraturstudie utifrån grounded theory
(2017-09-04)Syftet med uppsatsen är att ge en översikt över hur de senaste årens forskning beskriver hur lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner ser ut. Den övergripande fråge-ställningen är: Hur beskrivs lärande ... -
Programmering som ett verktyg för lärande - Lärares uppfattningar om programmeringens bidrag till andra ämnen
(2017-08-29)Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att införa programmering i skolan, framförallt i matematikundervisningen. Papert (1984) har beskrivit programmering som ett tankeverktyg. Han hade en vidare syn än att bara ... -
Digital litteracitet i svensk grundskola Digital litteracitet enligt svenska styrdokument och lärares praktik
(2016-10-05)The purpose of this study has been to look into how the Swedish National Agency for Education define digital literacy and corresponding concepts in the Swedish curriculum for primary and secondary education from 1980 to ... -
Den digitala slöjden
(2016-09-29)Det finns en föreställning om vad slöjdämnet i grundskolan syftar till och hur det rimmar med att skola och utbildning går mot en större grad av digitalisering, främst är det programmering som lyfts som en motpol till den ... -
Fusk vid provskrivning online vad säger forskningen?
(2016-09-29)Onlineutbildning anses ibland som ett sämre alternativ då fusk vid examination antas vara mera vanligt förekommande online än i traditionell klassrumsundervisning. Denna uppsats är en sammanställning av forskning om fusk ... -
”Det gäller nog att vi hänger med” Lärares attityder till, och användande av, lärplattform under sjuksköterskeutbildning
(2016-09-20)Lärare i högskoleutbildning arbetar idag allt mer med digitala hjälpmedel i sin undervisning. Ett exempel är lärplattformar som de flesta högskolor tillhandahåller som ett administrativt och pedagogiskt hjälpmedel. Med den ... -
Google Apps for Educa-tion i skolan En litteraturstudie och analys av utmaningar, målsättningar och användandet av GAFE i skolan
(2016-09-20)Goolge apps for education (GAFE) är en molntjänst som används på många svenska skolor. Denna tjänst erbjuds gratis till skolor vilket har ökat spridningen av GAFE samtidigt som det har skapat en frustation hos lärare som ... -
E-deltagande i stadsbyggnad KOMMUNIKATION, LÄRANDE OCH KONSULTATION I E-PLANERING
(2016-09-20)Försök att utveckla medborgardeltagande inom stadsplanering fokuserar ofta på att bredda och öka deltagandet snarare än att fördjupa det. Forskning har fokuserat på ton och stil i aktiviteterna samt i vilken utsträckning ... -
Digital kompetens på Komvux Lärares upplevelser av digital kompetens i undervisningen
(2016-09-20)Denna magisteruppsats sätter fokus på digital kompetens inom vuxenutbildning. Genom en kvalitativ intervjustudie har lärares upplevelser av digitala kompetens i undervisningen undersökts. Sju lärare som undervisar på ... -
En enkätstudie av lärares användande av digitala frånvarorapporteringssystem ur ett infrastrukturellt perspektiv
(2016-09-20)I skollagen som kom 2010 skärptes kraven på skolorna i Sverige för frånvarorapportering. Numera måste vårdnadshavare informeras samma dag om deras barn är frånvarande i skolan. Ungefär samtidigt som detta krav infördes ... -
Samarbete mellan IT-avdelning och verksamhet- en litteraturstudie om hinder och möjliggörare för IT-alignment
(2016-09-20)En effekt av att skolor i allt större utsträckning baserar sin verksamhet på digitala verktyg är att verksamheten knyts närmare IT-avdelningen då den blir beroende både av funge-rande drift och support, men ett också ett ... -
Fördröjande faktorer för digitaliseringen av vården En fallstudie om fördröjande interoperabilitetsfaktorer inom Västra Götalandsregionen
(2016-09-15)Idag står vården inför ett ökat förändringstryck för att utveckla kvalitet och bättre använda resurser. Informationsteknik beskrivs vara en central möjliggörare för att möta det ökade förändringstrycket. Digitaliseringstakten ... -
Hur har villkoren för undervisningen förändrats i klassrum där IKT-verktyg används? En kunskapsöversikt baserad på svensk forskning i grundskolan
(2016-09-15)Inledning Grundskolans läroplan från 2011 ställer krav på att alla elever ska utveckla digital kompetens (Skolverket, 2011a). Skolan och lärarna har inte längre något val än att inkludera IKT-verktyg i undervisningen. På ... -
iPad en kommunikationsbrygga till inkludering? – En studie om ett Skoldatateks insatser kring nyanlända elever
(2016-09-15)Att ta emot nyanlända elever, som inte behärskar det svenska språket, har blivit en allt vanligare uppgift i den svenska skolan. En framgångsfaktor är att de nyanlända elevernas första möte med den svenska skolan blir ... -
Digitalisering i hemmet Föräldrarnas perspektiv på kommunikation och gränssättning efter att barnen försetts med 1:1 dator
(2016-09-15)Den svenska skolan har de senaste årtiondena blivit mer positiv till digitala medier. Med införandet av 1:1 datorer, en dator till varje elev, kommer nya situationer kring datoranvändningen. Den är ett pedagogiskt redskap ...