Kandidatuppsatser UFL(-2010): Recent submissions
Visas titlar 261-280 av 2331
-
Matematikboken, lärarens guide till undervisningen? – En analys av två läromedel i matematik för årskurs 1-3
(2014)Sammanfattning: Syfte Syftet var att undersöka hur två olika läromedel för årskurs 1-3 möter Lgr11:s krav på centralt innehåll i undervisningen. Syftet besvaras utifrån fyra frågeställningar, vilka berör överensstämmelsen ... -
Vägvalet: En studie om sambandet mellan engelska gymnasieelevers socioekonomiska bakgrund och framtidsvisioner
(2014)Sammanfattning Undersökningens syfte är att, genom kvalitativa enkätundersökningar, studera förhållandet mellan engelska gymnasieelevers socioekonomiska bakgrund och val av framtida utbildning och yrke. Uppsatsens fokus ... -
Resurser till elever i behov av särskilt stöd - Om rektorers syn på resursfördelning av särskilt stöd i skolan.
(2014)Syftet med arbetet är att undersöka rektorers tankar kring särskilt stöd, och hur rektorer resonerar kring fördelning av resurser till elever i behov av särskilt stöd. Syftet är också att undersöka hur rektorer prioriterar ... -
”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige kan dom lära mycket av” – om skönlitteratur i svenska som andraspråksundervisningen
(0000)I det här examensarbetet behandlas fyra svenska som andraspråkslärares förhållningssätt gentemot skönlitteratur i deras undervisning. Syftet med examensarbetet har varit att, med hjälp av halvstrukturerade intervjuer, ... -
No words needed: Förekomsten av icke-verbala kränkningar i skolår 3-6 på två skolor i Göteborg
(2014)Sammanfattning: I denna enkätstudie undersöktes förekomsten av fysiska och psykiska icke-verbala kränkningar, i åldrarna 9-1 år. 131 elever från två skolor i skilda stadsdelar i Göteborg deltogienkätundersökningen.Iunder ... -
Flipp eller flopp? Lärares tankar kring undervisningsmetoden flippat klassrum.
(2013)Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma lärare ser på lärande, samspel och bedömning genom användandet av undervisningsmetoden flippat klassrum. Huvudfrågan består av att ta reda på hur möjligheterna till ... -
Det komplexa läraryrket – en studie om sex lärares yrkesvardag och dess huvudmannaskap
(2013)Sammanfattning Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur läraryrket ser ut för sex lärare med två olika huvudmän, och undersöka vilka faktorer det är som styr och påverkar deras yrkesvardag. Finns det likheter ... -
Läsarten i medialiseringens tidevarv. En läsartsanalys av fem svensklärares retorik om läsning.
(2013)Syftet med studien är att undersöka fem svensklärares föreställningar om läsning av olika typer av texter. Undersökningen genomförs mot bakgrund av den medialisering som sägs prägla samhället och skolan. Syftet är också ... -
”Hästböcker till killarna och fotboll eller ishockey till tjejerna” - Om hur pedagoger formulerar sig kring arbetet med litteratur ur ett genusperspektiv
(2013)Syfte Vårt syfte med denna uppsats är att genom kvalitativa intervjuer med nio lärare undersöka hur genusmedvetna de är i arbetet med skönlitteratur i den pedagogiska verksamheten. Vi vill granska vilka kriterier lärarna ... -
Elev, elev, elev och elev – Men hur?
(2014)Vår uppsats har följande syfte Vilka roller har de olika aktörerna i elevhälsoteamet? Hur ser samarbetet ut? Vilken problematik som kan uppstå i kommunikationen? Hur ser ärendegången från uppkomst till insats ... -
Bortom den enkla nyttan? En undersökning av sex latinlärares syn på sitt ämne och dess möte med det senmoderna samhället
(2013)I mycket liten grad har svensk utbildningsvetenskaplig forskning undersökt latinämnet i skolan och dess lärare, allra minst i avseende på kunskapssyn. Utgångspunkten för denna uppsats är därför att rikta uppmärksamhet ... -
Retorik på lågstadiet – en undersökning gjort bland verksamma lärare i åk.1-3
(2013)Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka hur sju lärare i årskurs 1-3 arbetar med att utveckla elevers retoriska förmåga. Vår förhoppning är att få fördjupad kunskap i hur retorik behandlas på lågstadiet, ... -
”One man show” om konsten att kommunicera ett budskap
(2013)Sammanfattning Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur lärare kommunicerar och fångar elevers uppmärksamhet i klassrummet. Tillvägagångssättet har varit kvalitativa samtalsintervjuer som har genomförts med fem verksamma ... -
Från könsroller till queer - En studie om hur genus och familjekonstellationer har förändrats i barnböcker mellan 1985-1995 och 2004-2013.
(2013)Syfte: barnböcker från perioden 1985-1995 och jämföra dem med hur det ser ut i perioden 004-013. Huvudfråga: Hur har genus, könsroller och familjekonstellationer i barnböcker förändrats mellan perioderna 1985- 1995 och ... -
Skrivandets betydelse för läsningen. Hur lässtrategier används för ökad läsförståelse.
(2013)Denna uppsats syftar till att beskriva, analysera och utvärdera ett läsprojekt. Tanken med läsprojektet var att kartlägga hur elevernas läsförståelse ser ut samt hur väl de använder strategier för att uppnå en mer ... -
Meningsskapande och teoretiska ämnen i samklang – olika uttryckssätt berikar varandra
(2013)Sammanfattning Syftet med studien är att ta reda på hur musik, rytmik och drama används didaktiskt som redskap och metod i klassrummet samt hur de ämnen vi i den här uppsatsen benämner som meningsskapande ämnen, påverkar ... -
Om det bara är historiskt, då blir det inte lika intressant för spelaren”: Tolv gymnasieelevers syn på historiska datorspels historiebruk och pedagogiska potential...
(2013)Sammanfattning: I det här examensarbetet undersöks sambandet mellan spelandet av historiska dator- och TV-spel och upplevelsen av lärande. Arbetet är baserat på samtalsintervjuer med 1 gymnasieelever vid studieförberedande ... -
Vikingatid genom skandinaviska museiutställningar- Normkritisk studie av pedagogiska rum
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2013) -
”Den man masserar slår man inte” – om barnmassage i förskolan och dess effekter på barn, barngrupp och förskolepersonal
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2013) -
NO NAME - Fenomenet förståelse
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2012)