Kandidatuppsatser UFL(-2010): Recent submissions
Now showing items 401-420 of 2331
-
Egenvärldar
(2012)Sammanfattning Syftet med undersökningen är att komma fram till hur förutsättningar för ungdomars identitetskapande idag ser ut när sociala medier finns att tillgå. Detta sker utifrån frågeställningarna: ”Hur ser en egenvärld ... -
Spel för motivation: Spel som exempel på interaktiva läromedel och deras påverkan på förutsättningar för motivation.
(2012)Sammanfattning: Motivation is a significant requirement for willingness to engage in learning. Motivation to learn is elementary in every classroom for pupils to be able to engage in education. This makes it crucial for ... -
Skapande verksamhet i förskola och förskoleklass
(2012)Sammanfattning Syftet med studien är att se och i så fall hur pedagogerna arbetar på olika sätt med skapande verksamhet i förskola och i förskoleklasser? Vad använder pedagogerna för olika uttrycksformer? Hur arbetar man ... -
Läraryrket - profession eller kall? En undersökning om hur professionaliseringsdiskurser uttrycks bland grundskollärare i den svenska skolan
(2012)SyfteSyftet med vår undersökning är att studera hur professionaliseringsdiskurser uttrycks bland grundskollärare i den svenska skolan. MetodKvalitativ ansats. Enskilda intervjuer. Diskursanalytisk metod med utgångspunkt ... -
Timglasmodellen. Ett sätt att implementera hållbar utveckling i undervisning
(2012)Syftet med detta arbete har varit att vidareutveckla en arbetsmodell, ett verktyg för lärare att använda för att implementera perspektivet hållbar utveckling i undervisningen. Arbetet har varit en process som bygger på ... -
Motorik - En kartläggning över elevers motoriska färdigheter i skolår tre. Termin, år: Vt. 2012
(2012)Sammanfattning: Syftet var att kartlägga elevers motoriska färdigheter. Vi valde att genomföra kartläggningen i skolår tre eftersom vi som blivande idrottslärare kommer att arbeta inom den målgruppen. Ett annat syfte var ... -
Gustar-konstruktionen utifrån låten Me Gustats Tú an Manu Chau - ett didaktiskt förslag
(2012)Bakgrund Lärare vittnar ofta om hur svårt det är för elever att ta till sig spanskans gustar-konstruktion. Detta är en vanlig och mycket användbar konstruktion som behövs för att samtala om tycke och smak. Konstruktionen ... -
Verklighet eller utopi? - en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om en skola för alla och särskilt stöd
(2012)Huvudfrågor: Hur ser lärare på begreppet ”en skola för alla” och hur anser de att det fungerar i praktiken? Hur beskriver lärare att de arbetar med elever i behov av särskilt stöd? Hur ser lärare på inkludering och ... -
Elevers uppfattning av konflikthantering
(2012)Sammanfattning Många skolor i dagens samhälle uppger att de arbetar förebyggande mot konflikter, ändå uppstår en mängd konflikter som blir svåra att hantera och lösa. Då väcks min nyfikenhet och mina tankar kring hur ... -
Bildligt talat - en studie kring bildskapandets möjligheter som alternativ kommunikation.
(2012)Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka om, och i så fall hur, bildskapande kan användas som en alternativ kommunikationsform. Ämnet har vi funnit intressant då vi tidigare läst om estetiska ... -
Sagan som pedagogiskt verktyg i arbetet med den empatiska förmågan hos barn i förskola och förskoleklass
(2012)Syftet med uppsatsen har varit att se hur sagan och berättandet kan användas som pedagogiskt redskap för att arbeta med och utveckla barns etik och empatiska förmåga. Vi har använt oss av observationer för att få svar ... -
”Det är ingen skillnad på barn och barn” – Ett arbete angående Nossebro skolas inkludering
(2012)Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att beskriva vad rektor och olika pedagoger har för åsikt om sitt arbetssätt med inkludering av elever i behov av särskilt stöd på en skola som uppmärksammats på grund av deras ... -
”Man saknar ju sina gamla kamrater lite och så...” -en kvalitativ intervjustudie om barns perspektiv på övergången mellan förskola och förskoleklass
(2012)Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka hur barn resonerar kring övergången mellan förskola och förskoleklass. De frågeställningar som ligger till grund för vår undersökning är följande: Hur resonerar barn ... -
”EN skola för alla” eller ”en skola för ALLA”? Dagspressens bild av skolans möjligheter att ta emot elever i behov av särskilt stöd
(2012)- Resursfördelning – anses skolorna ha tillräckliga resurser? - Kunskaper – anses lärarna ha tillräckliga kunskaper? - Inkludering – önskas en enhetlig skola eller önskas en mångfald av skolformer? Metoden för undersökningen ... -
En skola för alla - Pedagogers upplevelser av begreppet och om möjligheter till att bedriva "en skola för alla"
(2012)Sammanfattning Syfte Vårt syfte med denna studie är att se hur verksamma pedagoger upplever begreppet ”en skola för alla” och om de upplever sig ha stöd, resurser och möjligheter att undervisa i enlighet med begreppet. ... -
” När jag hör Erik Saade måste kroppen röra sig. ”
(2012)Syfte/Frågeställning: Studiens syfte är att undersöka hur barn använder sig av rörelser i deras lek på förskolan som kan vara ett komplement för rytmiklektioner. Mitt intresse är att försöka synliggöra barns rörelseaktiviteter ... -
Skriftliga omdömen – en intervjustudie kring lärares attityder
(2012)Sammanfattning: Jag har undersökt några grundskollärares attityder till de skriftliga omdömen som ska ingå i varje elevs IUP. Skriftliga omdömen ska vara ett stöd för lärare i det dagliga arbetet för att få eleverna att ... -
Spår av teorier i politiken - riksdagspartiernas förda skolpolitik 2012 med fokus på gymnasiereformen Gy11
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att ta reda på om riksdagspartierna använt sig av någon form av utbildningsvetenskapliga teorier när de utformat sin skolpolitik samt vad detta innebär för den enskilde eleven. ... -
Exploring motivation strategies in a collaborative method of teaching L2 (English): A case study of year 7 and year 8 at an independent compulsory school in Gothenburg
(2012)This study aims to examine the effects of collaborative learning techniques for teaching L, English as a second language, on learners’ motivation in relation to the case study groups’ responses toward the lesson. The ... -
Stora bestämmer och det är bara så! – En studie om makt och normalitet i förskolan
(2012)Syftet med studien är att undersöka hur maktordningen konstrueras av pedagogerna i förskolan och hur barns identitet påverkas av de styrande normerna. För att uppnå syftet har fokus i arbetet varit att undersöka hur pedagogerna ...