Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 1-20 of 2331
-
Traditionellt eller digitalt? En studie om bildämnets innehåll vad gäller traditionell och digital karaktär.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2017)Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad bildlärare anser om de digitala och traditionella teknikerna i sitt ämne. Vilken plats har dessa? Går det att kombinera de båda, och vad skulle nyttan vara med det? Vilka ... -
Hjälpmedel i ett sociokulturellt sammanhang - Förhållningssätt till stödjande, rehabiliterande och utvecklande redskap i grund-särskolan och gymnasiesärskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2015)Uppsatsen belyser förhållningssätt till kognitiva och kommunikativa hjälpmedel hos skolpersonal i särskolan och gymnasiesärskolan. Datainsamlingen har skett via en webbenkät. Analyser av resultatet är gjorda enligt kvantitativ ... -
Tanken om framtiden - Sociala och kulturella processer i skapandet av mentala bilder
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2015)The aim of this work is to gain understanding of how predictions and images of future are created and maintained and how they are changed in society. An interdisciplinary approach to cultural and social aspects is used to ... -
Skolan är inte designad för alla elever – en studie om lärarrollens konsekvenser för skolsegregationen
(2015)Sammanfattning: Bakgrund: Trots att skolans kompensatoriska uppdrag är tydligt framskrivet i skollagen visar forskning att skolan misslyckas med att vara likvärdig och kompensatorisk. Skolan kan snarare ses som en del ... -
Hur sker bedömning i hem- och konsumentkunskap? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring bedömning.
(2015)Sammanfattning Att vara lärare i hem- och konsumentkunskap innebär ofta att arbeta på egen hand med planering, bedömning och utvärdering och studiens syfte ligger i att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskaps ... -
Könsskillnader i matematikprestationer under provtillfällen – en informantstudie på en högstadieskola
(2015)Problemlösning är en av de fem förmågor som skall utvecklas av elever i ämnet matematik, vilket ställer krav både på elevers kunskaper i ämnet och på deras läsförståelse. Syftet med denna studie är att undersöka en eventuell ... -
Samarbetsoptimister eller soloartister? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt till arbetsövergripande undervisning.
(2015)Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap (HK) förhåller sig till ämnesövergripande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer ... -
”Vad lär improvisation?” – En kvalitativ studie
(2015)Sammanfattning: Denna uppsats behandlar improvisationsteater med fokus riktat mot teaterundervisning i gymnasieskolan. Syftet har varit att undersöka vad deltagare som går improvisationsteaterkurs upplever att de lär sig ... -
O(ut)taliga metoder - lärares metoder och arbetssätt i klassorkester ur ett sociokulturellt perspektiv
(2015)Studiens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur tre lärare inom kulturskolan resonerar kring och arbetar med undervisningsmetoder. Vi vill synliggöra skillnader och likheter i lärarnas resonemang ... -
Elever som utmanar - en intervjustudie utifrån lärares perspektiv
(2015)Studien syftar till att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare år anpassar undervisningen till elever som utmanar dem i deras profession. Utmaningen kan bestå i att utforma undervisningen för de elever som har svårigheter, ... -
Det vi hör, det vi ser & det vi känner
(2015)I vår studie har vi undersökt pedagogers uppfattningar samt kunskaper om anmälningsskyldigheten som råder inom förskoleverksamheten. Vi har även undersökt vilka uppfattningar pedagogerna har gällande signalement som kan ... -
”Kenta ser att killarna kommer. Nu kollar dom på honom och på alla kjolarna. Det är nog bäst att han går på toan.” - Iscensättningar av genus och etnicitet i barnböcker
(2015)Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur genus och etnicitet konstruerades i ett urval av de mest utlånade barnböckerna i Göteborgs stad år 013. Våra frågeställningar var: Vilka identifikationer erbjuds ... -
Mobiltelefonen i gränslandet - Hur gymnasielärare ser på mobilförbud
(2015)Sammanfattning: Syftet men den här uppsatsen är att ta reda på hur gymnasielärare ser på elevers mobilanvändande och på mobilförbud. En fråga som är väldigt aktuell just nu i den svenska skoldebatten, både ute i verksamheten ... -
Vart har samhällskunskapen tagit vägen? En komparativ analys av kursplanerna för samhällskunskap i Lgr 11 och Lpo 94 utifrån ett utbildningsfilosofiskt perspektiv
(2015)Sammanfattning: Skola och samhälle har sedan länge haft en intim relation. Skolans makt över morgondagens samhälle har inte gått politiken förbi. Under det senaste decenniet har skolan stått i centrum av den politiska ... -
Motivation i skolan ur ett genusperspektiv. En kvalitativ studie av sju pojkar i årskurs 6
(2015)Syftet med denna studie var att genom kvalitativa intervjuer studera pojkars attityder till skolarbete i årskurs 6 ur ett genusperspektiv. Uppsatsen grundar sig i att pojkar som grupp presterar sämre i skolan och att en ... -
Barnet och bilderboken
(2015)Sammanfattning Denna studie är gjord inom kursen för LAU 395, som en del av Lärarprogrammet, Kultur och språk, 10 hp vid Göteborgs universitet. Kursen examineras på avancerad nivå och handlar om hur förskolebarn läser ... -
En studie om barns möjligheter att komma till tals i förskolan.
(2015)Studiens syfte är att få kännedom om hur barns möjligheter att komma till tals i samtal med pedagoger på förskolan ser ut. Vidare förankras detta i hur dialogerna ser ut mellan dem. Vilka dialogiska samtal är framträdande ... -
Morot eller piska? Gymnasielevers tankar om vad som påverkar motivationen i matematikämnet
(2015)Tidigare forskning pekar på att elevernas motivation i skolarbetet sjunker ju högre upp i årskurserna man kommer, och att detta är särskilt tydligt i matematiken. Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer som ... -
Lärarbemötande och Motivation i skolan. En undersökning om elevers och engelsklärares syn på hur lärarbemötandet påverkar gymnasieelevers motivation i engelskundervisning.
(2015)Abstrakt Motivation är ett mångtydigt begrepp som inte är enkelt att definiera. Begreppet kan definieras som ens vilja att upprepa ett visst beteende eller agerande för att uppnå ett resultat som oftast antingen direkt ... -
Känslan av att göra något fel
(2015)Sammanfattning: Följande uppsats har till syfte att belysa vilka förutsättningar som språklärare i moderna språk på grundskolan och gymnasiet upplever sig ha för att främja att deras elever utvecklar en hög muntlig kommunikativ ...