Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Visas titlar 21-40 av 2331
-
”När halva terminen har gått, då tänker man att tur att det finns pys” – en kvalitativ intervjustudie om hur undantagsbestämmelsen fungerar i praktiken
(2015)Syftet med denna uppsats är att, med hjälp av kvalitativ intervjustudie och i relation till Ulf P. Lundgrens vidareutveckling av ramfaktorteorin och Gunnar Bergs frirumsmodell samt relevanta undersökningar och studier, ... -
Det låter sig inte göras om du ser sur ut – En kvalitativ studie om elevers villkor och framtid på ett högskoleförberedande- respektive ett yrkesprogram på gymnasiet.
(2015)Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur relationen mellan arbetsmarknaden och utbildning kommer till uttryck i lärares tal om sin undervisning i ett yrkes- respektive ett högskoleförberedande program. Studiens ... -
Konflikthantering mellan lärare och elev
(2015)This degree project examines six teachers’ views on conflicts as well as how they work with conflicts between teachers and students. The data collected through a series of semi-structured interviews with six teachers from ... -
Kostundervisning i idrott och hälsa - Ett examensarbete om lärare i idrott och hälsas förhållande till kostkunskap och kostundervisning
(2015)Sammanfattning: Fetma och övervikt påvisas som en oro för folkhälsan samtidigt som olika dieter florerar i media. Det är långt ifrån en självklarhet att veta vad som är goda råd och vad som är rena oriktigheter av allt det ... -
Elevinflytande och demokrati i skolan
(2015)Syftet med uppsatsen var att följa upp Amy Gutmanns fråga från 1980-talet: Hur mycket demokrati i skolan är demokratiskt önskvärt? eftersom lärare bl.a. upplevt målkonflikter med kunskapsuppdraget och efterfrågat stöd i hur ... -
Hemkunskap i träningsskolan – En kvalitativ intervjustudie om hur hemkunskap används i träningsskolan
(2015)Sammanfattning Under ett par VFU-perioder i min lärarutbildning upptäckte jag att ”hemkunskap” användes inom träningsskolan, trots att ämnet hem- och konsumentkunskap inte existerar inom den skolformen. Därigenom föddes ... -
Möjligheternas problematik – En studie av IKT-användningen inom skolämnet Idrott och Hälsa
(2015)Sammanfattning Syftet med uppsatsen var att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka om, hur och varför lärare i Idrott och Hälsa väljer att använda IKT i undervisningen. Studiens avser att fylla en kunskapslucka ... -
Ledarskap i klassrummet. En kvalitativ studie av gymnasielärares uppfattningar av vad som utmärker ett framgångsrikt ledarskap
(2015)Skolans uppgift är att förmedla kunskaper och att skapa förutsättningar för elevernas lärande. För att undervis- ningen ska fungera krävs det att läraren klarar av att leda eleverna och den pedagogiska verksamheten på ... -
Den tuffe byggnadsarbetaren - en etnografisk studie av att bli man på ett praktiskt mansdominerat gymnasieprogram
(2015)Inom en svensk utbildningssociologisk kontext har identitetskonstruktion hos unga män ägnats allt mer uppmärksamhet då gruppen tenderar att underprestera inom utbildningssystemet. Teorier baserade på Connells begrepp ... -
Killar är världens bästa kön? Gymnasiekillars uppfattningar av maskulinitet
(2015)Vårt syfte är att undersöka gymnasiekillars uppfattningar av maskulinitet i en isolerad maskulin skolkontext. Studiens forskningsfrågor är var eleven uppfattar att denne hämtar sina förebilder i formandet av sin ... -
IKT i undervisning.
(2015)Sammanfattning: Den digitala tekniken utvecklas ständigt och därmed samhället. Skolan som del av samhället behöver därför anpassa sig och följa utvecklingen. Lärarens roll, som tidigare besatt ett slags kunskapsmonopol, ... -
Vad vore livet utan konflikter? En kvalitativ intervjuundersökning om lärares syn på konflikt och konflikthantering
(2015)Konflikt är en naturlig del i människans vardag och är således vanligt förekommande i skolans värld. Vilken syn man har på konflikter påverkar hur man sedan hanterar dem. Syftet med denna undersökning är därför att ... -
Jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag – en kvalitativ pilotstudie om lärares förtroendearbetstid
(2015)Syftet med detta examensarbete var att undersöka och beskriva hur lärare hanterar sin förtroendearbetstid utifrån egna och andras förväntningar. Våra frågeställningar berörde hur lärare strukturerar och prioriterar under ... -
Hållbar utveckling i skolämnet Hem- och konsumentkunskap Hur lärare i ämnet undervisar sina elever i hållbar utveckling
(2015)Sammanfattning: Överdriven matkonsumtion och ohälsa ökar allt mer trots samhällets olika riktlinjer och information kring dessa faktorers påfrestningar för den hållbara utvecklingen, utifrån miljö och hälsa. Detta sätts ... -
Vattenvana - En studie av siminlärningsmetodik för elever med ovana vid vatten
(2015)Syfte: Syftet med studien är att anpassa Svenska Livräddningssällskapets Tolkning Av Simning Och Livräddning i LGR11 till ett arbetssätt för elever med ovana vid vatten. Genom samkonstruktion av en utvecklingsplan för ... -
”Det är ingen tjejtröja, det är en kattröja” – Förutsättningar för normkritisk pedagogik.
(2015)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att ge författarna och läsarna en ökad kunskap om vilka förutsättningar som ligger till grund för att kunna bedriva normkritisk pedagogik, samt att undersöka huruvida en jämställdh ... -
“We are in the buisness of freedom” - utbildning och empowerment i Kolkata
(2015)With this ethnographic study we have sought to depict and analyze how Sari Bari works with education and skill training in order to help women out of prostitution in the Red Light Districts of Kolkata. We want to raise ... -
Grammatikundervisning: vad, varför och hur? En intervjustudie av grammatikundervisning om svenskämnet i gymnasieskolan efter 2011
(2015)Denna uppsats undersöker hur, vad och varför grammatikundervisning kan och ska se ut inom svenskämnet i gymnasieskolan. Syftet till varför vi har valt att genomföra denna uppsats är att ta reda på hur lärare definierar ... -
”För min känsla är, hur kan religionsundervisningen vara neutral, eller jag vet inte?” Sex gymnasielärares syn på den katolska och protestantiska religionsundervisningen och dess målsättningar i Baden-Württemberg
(2015)Syftet med uppsatsen är att undersöka målsättningar med religionsundervisningen i delstaten Baden- Württemberg. Uppsatsen undersöker hur målen beskrivs i ämnesplanerna för protestantisk respektive katolsk religionsundervisning, ... -
”Man jämför inte äpplen med äpplen heller” En intervjustudie om mindre kommuners resursfördelning till grundskolan
(2015)Sammanfattning Studiens syfte är att belysa hur lokalpolitiker och kommunala tjänstemän i några kommuner med färre än 5 000 invånare tolkar och tillämpar de delar av skollagen som rör kommuners resursfördelning och ...