Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Visas titlar 41-60 av 2331
-
”Andrelärare” - En kvalitativ intervjustudie på gymnasieskolor i Göteborg
(2015)Syfte: Syftet med vår undersökning är att studera hur lärare på gymnasiet uppfattar förstelärarens roll i kollegiet och hur det påverkar samverkan mellan lärarna. Frågeställningar: 1. Hur ser lärare på införandet av ... -
Por qué profesor - transatlantic perspectives on the teacher profession
(2015)Sammanfattning: Denna studie behandlar hur lärarstudenter på Centro Regional de Profesores i Atlantida i Atlantida, Uruguay, formar synen på sin yrkesidentitet samt vilka faktorer som spelar in i denna process. Utifrån ett ... -
Historieämnet i gymnasieskolan: En studie om historieundervisningen på gymnasiet ur elevperspektiv med fokus på etniska rötter.
(2015)Syftet med denna studie är att undersöka vad vissa elever i gymnasieskolan anser vara viktigast att lära sig inom historieämnet samt att se om det finns några skillnader mellan elever som har svenska rötter och elever med ... -
Att lära ut genus på högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)Abstract Titel: Att lära ut genus i högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv Författare: Daniel Berntsson & Daniel Yttergren Termin och år: vårterminen ... -
”Det här med att leka, det är faktiskt väldigt mycket du ska kunna då.” Vad begreppet lek innebär för pedagoger och hur de arbetar med barns lek i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Det här med att leka, det är faktiskt väldigt mycket du ska kunna då – Vad begreppet lek innebär för pedagoger och hur de arbetar med barns lek i förskolan Författare: ... -
”Alla cyklar likadant ändå” - En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadiet
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2015)Abstract Göteborgs Universitet Institutionen för utbildningsvetenskapligt arbete Examinationsnivå: Examensarbete, 15 poäng Titel: “Alla cyklar likadant ändå” – En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll ... -
RUT-avdrag för läxhjälp - En utmaning för skolans likvärdighet
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)Läxor förekommer i den svenska skolan trots att den inte är beskriven i skolans styrdokument. Huvudsyftet med arbetet var att undersöka om RUT-avdraget för läxhjälp påverkar skolans likvärdighet. En delfråga i arbetet var ... -
Most schools teach you how to move around it but… Neuropedagogik– vad, hur och varför?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Most schools teach you how to move around it but…Neuropedagogik– vad, hur och varför? Författare: Caroline Bandgren och Emelie Möller Termin och år: Vårterminen ... -
Barn med ASD i planerade samlingar. Strategier och modeller.
(2014)Syftet med vår studie har varit att ta reda på hur fyra förskollärare ser på inkludering av barn med ASD i planerade samlingar. För att ta reda på det har vi valt att genomföra en empirisk studie utifrån en kvalitativ ... -
Alla får vara med! Barns tankar om delaktighet i lek
(2014)Metod Vi har utfört en kvalitativ studie där vi intervjuat 1 barn angående deras uppfattningar om delaktighet och rätten att exkludera andra barn. Vi har tagit utgångspunkt i teorier om lek, sociala representationer samt ... -
``Vi har barn med diagnoser, vi har barn med inte diagnoser``: En kvalitativ studie om fördelning av specialpedagogiska insatser med nedslag i två kommuner
(2014)Abstract Syftet med denna studie var att undersöka huruvida olika professioner (beslutsfattare på kommunnivå, förskolechefer och förskollärare) talar om barn i behov av särskilt stöd samt hur detta påverkar fördelningen ... -
Teknik i förskolan: En diskursteoretisk analys av begreppet teknik.
(2014)Abstract Detta examensarbete behandlar teknik i förskolan. Vi upplever att teknik inte får det utrymme i förskolan som läroplanen för förskolan anger. Det kan bero på att teknik är relativt nytt inslag i förskolan. För att ... -
Att filma med barn. En intervjustudie om pedagogers erfarenheter kring filmskapande i förskolan.
(2014)Abstract Film och media är idag en stor del av livet i vårt samhälle där information i högsta grad är en dyrbar resurs. Redan innan många barn fyllt ett år har de klivit in i rollen som mediakonsumenter i en form eller ... -
``Musik är det universella språket för mänskligheten``: En kvalitativ studie om musik som stödjande verktyg för barns språkutvevkling
(2014)Efter att ha identifierat en brist av ett medvetet användande av musik i förskolan ville vi undersöka hur musik kan användas som ett verktyg för att främja de yngre barnens verbala språkutveckling. Syftet med arbetet var ... -
Inkludering i förskolan. Är detta en självklarhet för alla barn?
(2014)Abstract Syftet med vår kvalitativa empiriska studie är att få en förståelse för hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas samt exkluderas i förskolan. Vi avgränsar oss till tre frågeställningar som resultatredovisningen ... -
Barns sorgearbete. En empirisk studie om pedagogers förhållningssätt gentemot barn i sorg samt leken och den skapande verksamhetens betydelse.
(2014)Abstract Genom tidigare personliga erfarenheter upplevde vi en brist på kunskap bland förskollärare angående deras förhållningsätt till barn som sörjer en nära anhörigs död. Med utgångspunkt i frågeställningarna som följer ... -
Bara dom blir lyckliga. Diskurser kring normalitet i förskolans likabehandlingsarbete.
(2014)Abstract I Sverige har varje förskola och skola enligt skollagen skyldighet att upprätta och följa upp likabehandlingsplaner. Dessa ska utgå från barnkonventionen och diskriminerings- lagstiftningen och säkra barnens rätt ... -
Surfplattans plats i förskolan.
(2014)Abstract Vi har genomfört en mindre empiriska studie på en förskola, där vi har befunnit oss på en avdelning. Huvudsyftet var att ta reda på hur surfplattan används i förskolan, framförallt tillsammans med barnen. Genom ... -
Förskolläraryrkets historiska professionsprofilering. Begränsningar och förutsättningar.
(2014)Abstract Problem: I och med den nya revideringen av läroplanen för förskolan Lpfö (rev.010) stärk- tes förskollärarens uppdrag och ansvarfördelningen inom arbetslaget tydliggjordes. Detta för att bland annat kunna öka ... -
Inflytande i förskolan
(2014)Abstract I detta arbete har vi valt att undersöka barns syn på dokumentation. Vi har fokuserat på barns inflytande och delaktighet, de maktrelationer som finns mellan barn och pedagoger och de etiska aspekter som uppstår ...